Bezwaar tegen vergunning fase 3 Minerve site Edegem. Deadline 3/8/24

Opmerking: hoe meer unieke bezwaarschriften, hoe beter. Je kan ook zelf nog een bezwaarschrift indienen met een eigen tekst. Het duurt maar 5 minuten via deze link: https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/2024016481/bezwaarschriften/aanmaken. De deadline is 3 augustus 2024.

We dromen met de buurt van een Tiny Forest® * dat op termijn een voedselbos** wordt i.p.v. nog meer beton. Samen kunnen we van dit stuk grond terug een echte "Gemene Grond" of Common maken. Meer informatie hieronder.

Screenshot_2024-07-24_at_14.25_.31_.png

Bezwaren:

1. Er worden minder parkeerplaatsen voorzien dan er appartementen worden gebouwd, waardoor de bestaande parkeerdruk op het openbaar domein toeneemt en in strijd is met het RUP.

2. De historische waterproblematiek De nood aan wateroplossingen binnen het project en de impact van verharding op het watersysteem benadrukken het belang van groene ruimtes en waterberging om overstromingsrisico's te verminderen.

3.Geluidsoverlast als gevolg van zowel bouw- als latere exploitatiefasen wordt niet adequaat aangepakt.

4. De mobiliteitsstudie van 4 jaar geleden heeft de toename van verkeer, congestie en de gevolgen voor veiligheid en leefbaarheid onderschat.

5. Er is onvoldoende onderzoek gedaan naar de milieueffecten, biodiversiteit, impact op fauna, kwaliteit van lucht, historische waterproblematiek, kwaliteit van water en bodem in de omgeving.

• Kwaliteit van water en bodem: Tijdens eerdere bouwfases is water van de werf (incl. PFAS en historische vervuiling) in de fort vijver geloosd zonder dat er onderzocht wordt welke impact dit heeft op de omgeving. Dit willen we in de derde fase niet nog eens toelaten
  • Impact op de fauna: De hoogte van de geplande appartementsgebouwen kan vliegroutes van beschermde vleermuizen verstoren, wat de natuurlijke kenmerken van het SBZ ‘Historische fortengordels van Antwerpen als vleermuizenhabitats’ kan aantasten. Analyse toont aan dat er vliegroutes zijn vanuit fort 5 naar de groene berm naast de R11, waar de nieuwe appartementsgebouwen zullen worden gebouwd. Deze hoogte staat in contrast met de huidige bebouwing in de Jacob De Roorestraat en Agfa-Gevaert-loods grenzend aan Minervastraat. Bovendien liggen de nieuwe appartementsgebouwen binnen het Minerveproject het dichtste bij fort 5.
  • Kwaliteit van lucht: De geplande appartementen zullen extra verkeer genereren en stikstof uitstoten, wat het beschermd natuurgebied rond Fort 5 kan schaden. Overschrijdingen van kritische depositiewaarden voor stikstof hebben al plaatsgevonden en wordt voorspeld voor 2025 en 2030. Het stikstofbad is dus al vol. Elke bijkomende uitstoot, ook al is die beperkt, is dus verboden. En dan wordt de aanleg van de sociale woningen aan de Fort V straat nog niet mee geteld. Want die werden uit fase 3 getrokken. Te veel stikstof zorgt ervoor dat de biodiversiteit verlaagt en er op den duur enkel nog braamstruiken e.d. overblijven.Opm: Ook voor de mens is stikstof zeer ongezond. Deze stoffen kunnen schadelijk  zijn voor de gezondheid, met name voor mensen met ademhalingsproblemen. Overmatige blootstelling aan stikstofdioxide (een van de stikstofoxiden) leidt tot irritatie van de luchtwegen en longproblemen.

6. Afval: Er lijkt onvoldoende rekening te zijn gehouden met afvalverwerking in verhouding tot het aantal bewoners op het terrein.

7. Sociale impact: Aanvankelijk waren serviceflats gepland voor diversiteit binnen het project, maar deze worden nu gewoon extra luxe appartementen. Dit lijkt minder nodig te zijn voor sociale cohesie in de buurt.

Bonus: De verstoring van vliegroutes van beschermde vleermuizen door geplande gebouwen onderstreept de behoefte aan groene corridors als verbindingen tussen habitats voor deze en andere dieren. Er is momenteel een knip tussen de groenzone van Fort 4 Mortsel en fort 5. Mortsel deed haar deel al, maar de knip in Edegem blijft een werkpunt.

* Tiny ForestEen stukje wilde natuur, middenin de stad, voor buurt en schoolKwalitatieve groene ruimte in de nabije omgeving is immers essentieel voor het welzijn en de gezondheid van mensen.Dergelijke weelderige, biodiverse kleine stukjes wildernis maken de stad bovendien beter bestand tegen de klimaatverandering: de bodem houdt meer water vast, de luchtkwaliteit verbetert en hittestress vermindert. Een Tiny Forest vraagt bovendien weinig ruimte. Elke gemeente heeft er wel plekjes voor.Met zorgvuldig gekozen inheemse bomen en planten ontwikkelt een Tiny Forest zich binnen de kortste keren tot een waardevol ecosysteem, dat de biodiversiteit stimuleert.Een Tiny Forest® is een dichtbegroeid, klein, inheems bosje van minstens 200m² plantbare oppervlakte waarrond een jaar lang een educatief en participatief traject loopt dat door GoodPlanet gecoördineerd wordt. Deze sociale en participatieve invalshoek is net wat een Tiny Forest zo verschillend maakt van andere kleine stadsbosjes of groenprojecten. Het zorgt ervoor dat het bosje niet alleen een prettige plaats wordt voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal over de natuur in ons land en buurtbewoners krijgen er een fijne en gezonde ontmoetingsplek bij die ze zelf mee leven inblazen.  ** Voordelen van een Tiny forest voedselbos:1. Klimaatbestendigheid: De diversiteit in gewassen vangt schommeling in klimaatomstandigheden beter op dan monocultuur landbouw.2. Biodiversiteit: Voedselbossen creëren diverse ecosystemen die gunstig zijn voor planten, dieren en insectensoorten. Dit draagt bij aan het behoud van biodiversiteit en het versterken van lokale ecosystemen.3. Bodemgezondheid: Door het gebruik van verschillende gewassen met uiteenlopende wortelsystemen verbetert de bodemstructuur in een voedselbos. Dit leidt tot gezonde bodems met goede waterretentie en minder erosie.4. Bevorderen van de sociale verbinding: Voedselbossen dienen ook als gemeenschappelijke ruimte waar mensen samen kunnen komen om te leren over ecologie, tuinieren, koken en ze ook hun oogst kunnen delen.Het creëert een gevoel dat men actief meewerkt aan de natuur, wat een band schept tussen mens en natuur.5. Duurzame voedselproductie: Voedselbossen bieden een breed scala aan eetbare planten, fruit- en notenbomen, kruiden en groentegewassen. Deze diversiteit zorgt voor een natuurlijk en duurzaam systeem van voedselproductie.6. Behoud van natuurlijke hulpbronnen: Voedselbossensystemen vragen minder externe inputs zoals pesticiden of kunstmeststoffenen maken vaak slim gebruik van water door onder andere de aanwezigheid van diepe wortelsystemen van bomen .Kortom, een (voedsel)bos biedt grote milieu-en sociale voordelen die bijdragen aan een gezondere buurt.

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Julie alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: