Zeg nee tegen azc Brunssum

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zeg nee tegen azc Brunssum.


Anonymous

#1251 Re: Re:

2015-11-16 10:21

#1247: - Re:  

 Nee, ITS Nijmegen.

Bel ze op (024 - 365 35 00) en zeg dat jij duizendmaal wijzer bent dan alle mensen met een opleiding, kennis en kunde bij elkaar opgeteld.


Gast

#1252 Re: Re: Re:

2015-11-16 10:22

#1234: - Re: Re:  

 ja dat weet ik ook dat er Irakezen en Irakezen hier zitten, maar niet alleen hier. Er zijn er nog genoeg daar


Anonymous

#1253 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:22

#1250: - Re: Re: Re: Re:  

 Ga je jezelf gelijk geven?


Gast

#1254 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:25

#1253: - Re: Re: Re: Re: Re:  

 Ik ga kijken waar je links extremisten kan aangeven je lijkt er verdacht veel op. Ben je het niet ? 

Dan heb je niks te vrezen toch ?

Of is het nou meldpunt terrorisme hmms


Gast

#1255 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:26

#1249: - Re: Re: Re: Re:  

pfff ik geef toe dat ik lees wat in mijn straatje past. Zou jij ook eens moeten doen eerlijk zijn. Al die cijfertjes van CBS Maurice de hond enz zijn allemaal geloofwaardig yeah right 


Anonymous

#1256 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:29

#1255: - Re: Re: Re: Re: Re:  

 Ik ben eerlijk en ik ben kritisch. Ik lees wat in mijn straatje past en ik lees wat er juist niet in past. Alleen op die manier kan ik voor mezelf een mening vormen.

Zou je ook eens moeten doen. Gaat er misschien ooit nog eens wat frisse lucht in die muizige bovenkmaer van je komen.

Waarom vind je EJ Bron, Dagelijkse Standaard, Post Online, GeenStijl, PowNed, Telegraaf en meer van dat triest gedoe wél geloofwaardig? Want die plak je hier zonder enige kritische noot.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1257

2015-11-16 10:31

Knettergek

 

Dankzij de immer alerte twitteraar Rob van Kan (@EdgeOfEurope) werd mijn aandacht getrokken door de volgende tweet van Martin Bosma, die zoals u weet het veronderstelde brein is van de PVV: https://twitter.com/Martinbosma_pvv/status/665923850287366144. Voor de volledigheid moet ik er nog bij vermelden dat deze tweet heel smaakvol daags na de aanslagen in Parijs is geplaatst.

Gaat u er even rustig voor zitten, open de link en laat de boodschap van Martin Bosma op u inwerken. Wat zien wij? Een foto van Sinterklaas die wordt geflankeerd door een stel blije kinders. Commentaar van Martin Bosma: ‘Amsterdam vandaag. Geen kruis op zijn mijter. Buigen voor de islam.’

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik viel toch echt zowat van mijn stoel en ik ben zo onderhand best wat onzin en kletskoek van mafklappers gewend. Zeg nou zelf: tien jaar geleden zou een zorgzame verpleegster in een psychiatrische inrichting Martin over zijn bol hebben geaaid, hem nog een valiumpje hebben toegestopt en hebben gezegd: ‘Rustig maar Martin, niets aan het handje. Het zit allemaal in dat koppie van je, jongen.’

Maar de tijden zijn veranderd. Nu zit zo iemand in de Tweede Kamer voor een partij die virtueel de grootste van Nederland is.

Ik vraag mij tevens af wat de al dan niet virtuele PVV-stemmer nu van zo’n bericht vindt. Zou althans een deel daarvan nu ook niet denken dat het misschien toch niet zo’n briljant idee is om dit soort mensen aan de macht te brengen in ons land? Dat mag je toch hopen. Anders moet je toch bijna wel aannemen dat er sprake is van een massale, raadselachtige vorm van hersenschade bij een groot deel van de voorheen toch als nuchter bekend staande Hollanders.

Ik stuitte ook op tweets van PVV-aanhangers die zich blijkbaar al zitten te verkneukelen op een soort bijltjesdag annex nationale kaalscheer- en opknoopdag, op het moment dat hun held Geert daadwerkelijk aan de macht komt. Als je deze types mag geloven worden op die dag alle ‘linkSSen’ thuis opgezocht door knokploegen teneinde korte metten met ze te maken. Nu zijn ook dit soort uitlatingen natuurlijk allang geen nieuws meer, want op PVV-sites op bijvoorbeeld Facebook word je bijkans doodgegooid met gaskamers, vliegtuigen van waaruit vluchtelingen in zee moeten worden gegooid, touwen waaraan ze moeten opgeknoopt, boten die tot zinken moeten worden gebracht en dergelijke, en vrijwel altijd geldt dat dan ook voor tolerante, vredelievende medemensen die deze vluchtelingen wél hulp willen bieden, en die door de fans van Geert steevast worden aangeduid met termen als ‘linkSSe fascisten/nazi’s/landverraders/etc.’

Het is wel duidelijk wat deze PVV-stemmers van hun grote leider Geert verwachten zodra deze zijn intrek in het torentje heeft genomen: een bloedbad van ongekende proporties waarbij alles wat islamitisch, Pools, Roemeens, Bulgaars, Marokkaans, links, D66-stemmer, Europeaan en/of anti-zwarte piet is wordt kaalgeschoren, uitgeroeid en/of weggejaagd, waarna alle binnen-, buiten-, boven- en ondergrenzen van Nederland en Europa door Geert hoogstpersoonlijk hermetisch worden afgesloten, waarna Martin Bosma een ministerie van Sinterklaas en Zwarte Piet opricht, zodat een land overblijft waarin de PVV-stemmer ongestoord door elementen van buitenaf in volledige vrijheid van meningsuiting kan leven en zijn geloof in Sinterklaas (mét kruis op de mijter) en Zwarte Piet kan belijden.

Weet u wat ik denk? Ik denk, en dan gebruik ik een woord dat Geert zelf ook nogal eens gebruikt, dat Geert en Martin en hun hele fanclub KNETTERGEK zijn geworden. En dan ga ik mij nu snel wijden aan het bouwen van een schuilkelder waarin ik mij zonodig kan verschansen. Want Geert en zijn volgelingen maken me zo onderhand nog banger dan de horrorterroristen van IS, Al Qaida en Boko Haram bij elkaar.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1258

2015-11-16 10:32

 

 

Mijn welgemeende advies aan iedereen, van PVV-fans tot asielzoekers: blijf kritisch. Blijf kritisch, want niemand heeft de absolute waarheid in pacht. Zeker, progressiviteit is geen garantie tegen racisme, maar een minderheid zijn is dat evenmin. 

Op dit moment is er veel aandacht voor racisme als systeem, voor stelselmatige onderdrukking van minderheden in Europa, en dat is terecht. Veel mensen beseffen inderdaad niet dat je de “incidentjes” die een “allochtoon” op ons continent meemaakt, en die wellicht “allemaal niet zo heel erg” zijn, bij elkaar moet optellen. En dan wordt die weg die zij moeten afleggen met “af en toe een klein hobbeltje” ineens een verregend geitenpad waar je zelfs met een jeep niet meer overheen kunt. Laat staan dat je je kunt ‘invechten’, Mark Rutte.

Maar aan dat systeem wat ontstaan is, ging iets vooraf: het ordinaire racisme van mens tot mens. Dat is de bron van alle kwaad, en dat hebben we allemaal in ons. Ook ik ja. Nu begrijp ik heel goed dat een onderdrukte minderheid een hekel krijgt aan de onderdrukkende meerderheid. Om dat te begrijpen, hoef je niet eens de lagere school afgemaakt te hebben. Maar begrijpen is nog niet met de mantel der liefde bedekken. Ik begrijp ook de angsten van mensen die nu zo fel tegen de komst van asielzoekers zijn – maar dat wil niet zeggen dat ik ze daarom maar lekker moet laten gillen.

De Afro-Amerikaanse dame die mij verweet bananen naar zwarte voetballers te gooien, om het simpele feit dat ze in mijn bio zag dat ik in Italië woon, is een raciste. Ze is onderdeel van het probleem: ze veroordeelde mij op basis van mijn afkomst alleen, daarbij gesteund door een wolk van gedienstige helper whiteys die mij bleven vertellen dat ik haar niet zomaar kon tegenspreken, want ze was kennelijk een of andere belangrijke figuur.

Wàt?

Belangrijke figuur of niet, voorvechter van de burgerrechtenbeweging of niet – een racist is een racist. Ja, hoor ik u tegenwerpen, maar dit is niet het moment om als witte op het racisme van zwarten te wijzen. Volgens mij is het nooit het moment om je in racistische tirades te verliezen, en zeker niet als je antiracist bent. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dat heb ik ook moeten doen: eerst erkennen, dan herkennen bij jezelf, en dan veranderen. Een voortdurend proces, want een mens is geen onfeilbaar wezen.

Maar zodra ik beoordeeld word op de kleur van mijn huid (zo lang Arzu een slotje heeft, zullen we niet weten hoe het precies zat) in plaats van de inhoud van mijn woorden, heb ik met een racist te maken. En het spijt me, maar racisten blief ik niet, hun strijd is niet de mijne.

Blijf kritisch, helper whitey. Als ze je al zo noemen, is er reden genoeg om wakker te blijven, of niet? En nog een laatste advies: maak jezelf niet onsterfelijk belachelijk. Ga als witte niet andere witten hun witheid voor de voeten werpen.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1259

2015-11-16 10:33

 

 

De zaak van de Syrische vluchteling die zonder het te weten door Powned werd geïnterviewd, waarna het resultaat na veel knip- en pakwerk aan de kijker werd getoond om de al eveneens leugenachtige beweringen over vluchtelingen als verkrachters te “bewijzen”, is lang niet de eerste die aantoont dat extreemrechts niet kan gedijen zonder leugens en hoaxes. PVV-senator René Dercksen verspreidt aan de lopende band eenvoudig door te prikken hoaxes van vage haatsites, en iedereen wéét dit.

Ik begrijp dat, daar gaat het niet om. Ik begrijp dat maar al te goed. Wie al minstens tien jaar beweert dat de moslims ons land willen overnemen, en al tien jaar moet constateren dat diezelfde moslims maar niet willen overgaan tot de gevreesde aanslagen, geen politieke partij hebben, geen massale demonstraties op de been brengen, geen leider hebben en vooral gewoon hun vreedzame leven leiden, die moet overgaan tot het bedenken van allerlei verschrikkingen om het volk aan zich te blijven binden. Dus van de kant van de fascisten en hun fellow travellers in de pers begrijp ik het.

Ik begrijp de andere kant niet, de kant van de volgers, de potentiële PVV-stemmers, de Powned-kijkers, de GeenStijl-lezers. Het is toch duidelijk dat een zaak waarvoor zo veel en zo opzichtig gelogen moet worden, niet deugt? Dat een omroep, een website, een partij jou elke dag leugens verkoopt, wat zegt dat over hoe ze over jou denken? Heb je geen zelfrespect? Of geloof je dat het ‘moet’, voor de ‘goede zaak’? Maar welke zaak is dat dan, die kennelijk met echte, harde feiten niet te onderbouwen is? Heb je dan nog wel een zaak?

Nee hé? Ik geloof dat het tijd wordt om toe te geven dat na een tienjarig crescendo van apocalyptische voorspellingen over de gevolgen van de verschrikkelijke islam in Nederland, tien jaar tijdens welke de islam in Nederland exact niets heeft veroorzaakt, bereikt, opgeblazen of georganiseerd, de hele retoriek van Wilders op niets is gebaseerd.


Gast

#1260 Re:

2015-11-16 10:34

#1257: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS -  

 Lol mooi opinie stuk en wederom vooral niet Haatzaaiend. 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1261

2015-11-16 10:35

We kunnen de geweldspiraal stoppen

Donderdagavond en vrijdagavond. Twee drukke en levendige buurten. Twee steden, twee continenten. Maar dezelfde dodelijke gruwel tegen gewone mensen die snakken naar veiligheid en een goed leven. Donderdagavond maakten drie aanvallers 44 slachtoffers in de drukbevolkte wijk Burj al-Barajneh in Beiroet. Iets meer dan 24 uur later ondernamen acht mannen onder dezelfde IS-vlag een moorddadige raid in een wijk in het noord-oosten van Parijs. Daarbij vielen minstens 127 slachtoffers.
 
zaterdag 14 november 2015  

De aanvallers namen drukke en populaire plaatsen onder vuur. In Parijs de legendarische concertzaal Le Bataclan en restaurants waar het op vrijdagavond aanschuiven is als Le Petit Cambodge, symbolen van het polyculturele Parijs. In Beiroet waren een moskee en een bakkerij het doelwit.

Het dodental in Beiroet had nog hoger kunnen zijn. Eén van de daders had het op een moskee gemunt, maar werd tegengehouden door Adel Termos, een vader van twee kleine kinderen. Termos wierp zich op de aanvaller en ving zo een deel van de klap op. In Beiroet wordt hij geëerd als een held, een martelaar die het leven van tientallen moslims gered heeft, die zich klaar maakten voor het gebed.

Ook Parijs had zijn helden. Mensen wiens naam we nu nog niet kennen, die naasten op gevaar van eigen leven en met hun eigen lichaam als schild beschermden tegen het geweld. Reddingsdiensten die de eerste zorgen toedienden terwijl nog lang niet duidelijk was of het gevaar geweken was.

Grijze zone

De twee aanslagen werden opgeëist door IS. De strategie er achter werd de afgelopen maanden in enkele boodschappen op hun propagandakanalen uit de doeken gedaan. “Het moment is gekomen voor een nieuw evenement die de wereld nog meer zal verdelen en die overal de grijze zone zal vernietigen”, klonk het in één van die boodschappen.

De grijze zone is iedereen die niet meestapt in het vijandverhaal. IS citeert in die documenten hun voorganger Bin Laden: “De wereld is verdeeld in twee kampen. Bush sprak de waarheid toen hij zei: 'Ofwel ben je met ons, ofwel ben je tegen ons'. Dat betekent, ofwel ben je met de kruistocht ofwel ben je met de islam.”

IS heeft donderdag en vrijdag getoond wat ze met die grijze zone bedoelen. Het zijn de gewone mensen in Parijs, in Libanon, Irak en Syrië die niets met dat opbod te maken willen hebben en die in buurten willen wonen waar je veilig naar de bakker of een concert kan gaan.

De grijze zone is de hele samenleving in Noord en Zuid. Net door gewone mensen aan te vallen toont IS dat er geen us en them is. Iedereen is slachtoffer van de geweldspiraal.

Rania Masri, een politicologe die in Libanon woont, ergerde zich vlak na de aanslagen in Beiroet en vlak voor de terreurgolf in Parijs aan het woordgebruik in de media. De taal en het denkpatroon van IS wordt soms gewoon overgenomen. De wijk in Beiroet wordt dan een bastion van Hezbollah genoemd, in Syrië de tegenstander van IS. Een Amerikaanse journalist had haar gevraagd of er ook burgerslachtoffers gevallen waren. Terwijl er alleen maar burgers getroffen zijn, zei ze in een interview op Real News.

Terreurlessen

Niemand is veilig, dat is de harde les van donderdag en vrijdag. Nu staan we opnieuw op een kruispunt. We kunnen het denkpatroon overnemen van IS. We kunnen bepaalde leiders volgen op het pad dat Bush hen voorging na 9/11: nog meer militarisering, nog meer landen destabiliseren en samenlevingen vernietigen, nog meer knabbelen aan de vrijheden die ons dierbaar zijn, nog meer us en them, nog hogere muren rond Europa en nog harder bepaalde bevolkingsgroepen viseren.

Of we proberen na te denken hoe we een einde kunnen maken aan de geweldspiraal. Schrijver en academicus Vijay Prashad (die gedeeltelijk in Libanon woont) postte op Twitter zijn 'terreurlessen'. “Treur om de slachtoffers. Vind de daders via een politieonderzoek en breng hen voor de rechter. Probeer door te dringen tot de wortel, tot wat deze onmenselijkheid veroorzaakte. Stop de omstandigheden van die aanleiding. Herhaal de aanleiding niet. Als je die aanleiding toch herhaalt (de Bush-strategie), zal de geweldcyclus doorgaan.”

Wij zijn allemaal de grijze zone van IS, de samenleving geprangd tussen het us en them van Bush. De geweldspiraal waarin 9/11 een ijkpunt en Parijs en Beiroet een voorlopig eindpunt zijn, moet doorbroken worden. Dat kan alleen als we vrede echt een kans geven.

Illusie

Maar vrede een kans geven lukt enkel wanneer we de realiteit erkennen zoals die is. Terreur begrijpen als het loutere werk van geïsoleerde religieuze gekken of als een van buitenaf komende aanval op “onze manier van leven” of “onze waarden” schiet schromelijk tekort. Terreur is veel complexer dan dat. Het is het gevolg van een hele reeks van politieke ontwikkelingen, die niet los van elkaar gezien kunnen worden. De geopolitieke en militaire koers van het Westen, de schimmige rol van de Golfstaten, de globale ongelijkheid, maar evengoed de klimaatverandering die leidt tot extreme droogte en voedselschaarste in landen als Syrië en Irak zijn de wortels waaruit terreur kan bloeien.

We moeten ons van de illusie ontdoen dat we oorlog, terreur en de diepere oorzaken die eraan ten grondslag liggen buiten de Europese grenzen kunnen houden. De mondiale problemen kunnen we niet langer inperken tot een gebied in de Arabische wereld en het globale Zuiden. Dat hebben de vluchtelingen die aan de deur van Europa aanklopten en de aanslagen in Parijs definitief duidelijk gemaakt. Maar dat maakt deze ongewoon warme novembermaand evengoed duidelijk. Net als alle komende extreme weersomstandigheden.

De weg naar vrede zullen we enkel bereiken door middel van moed, creativiteit en globale samenwerking op basis van menselijke waarden. Door de grijze zone te koesteren als de nieuwe, globale 99%.

 

Bron


Gast

#1262 Re:

2015-11-16 10:35

#1258: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS -  

 Sow weer zo haatzaaiend racistisch opinie stuk ? 

Waar al je al die satanische rommel vandaan ?


Anonymous

#1263 Re: Re:

2015-11-16 10:36

#1260: - Re:  

 Heb je je volgende slachtoffer gevonden? Ga vooral door met op iedereen af te geven. Loser.


Gast

#1264 Re:

2015-11-16 10:36

#1259: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS -  

 Dit stuk is ook op niet gebaseerd en zaait wederom haat


Anonymous

#1265 Re: Re:

2015-11-16 10:37

#1262: - Re:  

 Moet ik je je eigen woordbraaksels hier onder de neus wrijven? Zijn die niet haatzaaiend? Doe toch normaal man. O nee, wacht: pot.


Gast

#1266 Re: Re: Re:

2015-11-16 10:38

#1263: - Re: Re:  

 Zegt hij die dat hier al langer dan een week doet.

Stuk triest extremistisch links stront

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1267

2015-11-16 10:38

 

Krachtig signaal vóór gezamenlijkheid en tégen terreur 

15 november 2015 | 23:53


Vanmiddag liepen honderden mensen door de Pijp, in een wandeling die eigenlijk was bedoeld om een gezicht te geven aan de lange immigratie- en vluchtelingengeschiedenis van Amsterdam. Even dachten de organisatoren na de terreur in Parijs de hele boel af te moeten blazen. Al snel werd geconcludeerd dat daarmee de daders hun doel zouden bereiken: door met niets ontziend geweld angst kweken en daarmee groepen in de samenleving tegen elkaar opzetten. 

De tocht begon bij moskee Al Kabir, waar vertegenwoordigers uit joodse-, christelijke-, en moslimhoek, voor een belangrijk deel verenigd in het Veiligheidspact tegen Discriminate, lieten zien en horen dat ze zich niet uit elkaar laten spelen en tegelijkertijd krachtig stelling namen tegen de terreuraanslagen in Parijs. Samen optrekken, in gesprek en alert blijven was de boodschap. Datzelfde geluid was overigens ook terug te vinden in de vele publieke uitingen van een groot aantal islamitische (koepel)organisaties.

Sommige opmerkingen sprongen er uit. Zo stond in de verklaring van de Raad van Marokkaanse Moskeeën Noord-Holland (RVM N-H): 

Omdat de aanslagen gepleegd zijn door mensen die zeggen in naam van de islam te handelen, rust op ons de religieuze plicht om ondubbelzinnig afstand te nemen van deze misdaden tegen de mensheid, die eveneens een aanval vormen op de waarden van de islam.’

Vooraf was een bijeenkomst in moskee Al Kabir belegd, waarbij de hoofdcommissaris van de Amsterdamse politie - die zelf ook meeliep - in gesprek ging met moskeebestuurders. Eerst werd gesproken over de reacties van ‘de’ moslimgemeenschap op de terreuraanslagen. Daarna concentreerde het gesprek zich op mogelijke gevolgen van de aanslagen, zoals de bedreiging van islamitische gebedshuizen (er vonden in Nederland na vrijdag al een aantal incidenten plaats) en signalen die moskeebestuurders en vrijwilligers ook na eerdere incidenten kregen van vooral vrouwelijke bezoekers over discriminatie. De hoofdcommissaris gaf aan dat het werken aan meldingsbereidheid essentieel is (we kunnen pas wat doen als we daar ook aanleiding voor hebben) en zag daarin ook een belangrijke taak voor de politie bij het verlagen van mogelijke drempels Hij noemde het bestrijden van iedere vorm van discriminatie een belangrijke prioriteit van het Amsterdamse corps. 

Politiek en bestuur waren ruimschoots vertegenwoordigd tijdens de wandeling, onder andere door Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch, burgemeester Eberhard van der Laan, wethouder Kajsa Ollongren en afgevaardigden van de stadsdelen Oost en Zuid, Thijs Reuten en Marijn van Ballegooijen. Ook liepen er zo’n 50 Syrische vluchtelingen mee, die op dit moment verblijven in de opvang in Amsterdam Zuid-Oost. 

De tocht ging dwars door de Pijp Via moskeeën, een synagoge, een kerk en een ijssalon die destijds werd gerund door joodse Nederlanders, naar het eindpunt Casa Migrante. Daar werden Amsterdammers met verschillende culturele achtergronden gevraagd kort hun oude verhalen van aankomst en vestiging te vertellen. Een Syrische en een Latijns-Amerikaanse vluchteling deelden hun recente ervaringen. Daardoor werd het verleden aan de actualiteit gekoppeld.

Het was een indrukwekkende middag. 


Anonymous

#1268 Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:39

#1266: - Re: Re: Re:  

 En we zijn weer op het Domrechtse niveau aangeland.


Gast

#1269 Re: Re: Re:

2015-11-16 10:40

#1265: - Re: Re:  

 Ja want jij gebruikt hier al dagen lang de woorden van mensen tegen hun alsof jij beter weet wat ze ermee bedoelen dan hun zelf 

Maar vandaar ook al die trieste opinie Stukjes van trieste mensen die ver van de gewone bevolking zijn verwijdert.

Hypocriet links tuig


Gast

#1270 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:42

#1268: - Re: Re: Re: Re:  

 Liever domrechts dan extreemdomlinks 


Gast

#1271 Re:

2015-11-16 10:44

#1267: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS -  

 Opinie Stuk leuk voor je wat moeten we ermee ? Heb je hem zelf gelezen want is hetzelfde stuk als wat je al had gekopieerd.

Van die extreem linkse prop site.

 


Gast

#1272 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:44

#1256: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 dat is nu net wat ik doe mijn mening vormen door wat ik lees. Sorry als dat niet is wat jij geloofd en mij daarom dom moet noemen en een pvv aanhanger. Maakt niet uit op wie je stemt ze doen allemaal iets anders dan ze nu roepen, maar mijn stem gaat naar partij voor de dieren. Had ik ook al eerder geëgd, maar gied.


Anonymous

#1273 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:46

#1272: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Jij vormt geen mening, jij papegaait wat die haatpruik jou voorgezegd heeft. En voor de rest kom je niet verder dan wat kinderachtige opmerkingen en platvoers gescheld. Dat is geen mening, dat is juist het gebrek aan een mening.

Je leutert maar een eind weg. Ik ga mijn tijd niet aan jou verdoen. Toedeloe!


Gast

#1274 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:47

#1256: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Hahaha ik ben eerlijk.

Blijft dat vooral geloven.

Wat is je geheime agenda? 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1275

2015-11-16 10:48

GeenStijl is niet anti-establishment

 

Pas onlangs zei iemand – een intellectueel – nog tegen me: “Haha, vind jij GeenStijl een journalistiek medium?” De neiging om GeenStijl te bagatelliseren, er met dédain over te spreken, is onverminderd groot bij intellectuelen. Totdat GeenStijl de schijnwerpers op hén zet, zoals de Erasmus Universiteit overkwam nadat geschiedenisdocent Zihni Özdil een fout grapje maakte over de inteeltkoppen van de bewoners van het Drentse dorp Oranje.

Het soort grap dat ze bij GeenStijl dagelijks maken, en duizend keer erger, over ongeletterde rifapen, dobbernegers, als konijnen fokkende moslims, Jodenstreken, over concentratiekampen en joden vergassen. 

Walgelijke racist

Maar als Zihni Özdil het doet, is hij een ‘walgelijke racist‘ die kapot moet. Dan gaat Marck Burema alias Pritt Stift zijn werkgever lastigvallen. Dan wordt Zihni bedreigd en vergeet zijn werkgever haar academische principes. 

Özdil is de eerste niet. Velen gingen hem voor. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, inclusief de tijdelijke vlucht naar het buitenland. Maar nu het vaste GeenStijl-procedé in NRC staat beschreven, met nog een paar voorbeelden van mensen die de mond gesnoerd werd door GeenStijl – Abdelkader Benali, antropoloog Martijn de Koning – lijken na jaren eindelijk de ogen open te gaan. Özdil kreeg veel steunbetuigingen op Twitter. Het geween en geknarsetand van GeenStijl-redacteuren en ex-GeenStijl-redacteuren is niet van de lucht.

Luis in de pels

Ik ben het niet eens met de strekking van het artikel in NRC, dat GeenStijlanti-establishment zou zijn. GeenStijl is geen luis in de pels. GeenStijl is de pels, heb ik tegen de schrijver gezegd, Andreas Kouwenhoven, met wie ik een dik uur heb gesproken. Het is niet anti-establishment om Marokkanen te discrimineren, maar main-stream politiek, al zal in de Tweede Kamer het woord ‘rifaap’ niet snel weerklinken. Nog niet. 

Overigens is dat scheldwoord niet gemunt door GeenStijl maar door hoofdredacteur Bert Brussen van The Post Online, waarvoor ook politici en wetenschappers schrijven. 

Kankeren op rechters is niet anti-establishment, maar een vast ritueel in de Tweede Kamer, wanneer daar het gesundenes Volksempfinden weer eens opspeelt na een vermeende lichte straf voor een wetsovertreder die veel media-aandacht heeft gehad. De politie steunen is niet anti-establishment en ik ga niet eens uitleggen waarom niet. Kom nou.

GeenStijl stelt geen hypocrisie aan de kaak, maar heeft van hypocrisie een kunst gemaakt. GeenStijl is de onbetwiste Kaiser van de onbeschaamde hypocrisie.

Eigen schuld

GeenStijl is de baas, een bullebak van een baas en het is een primeur dat een gevestigd medium dat zo opschrijft. De neiging onder main-stream journalisten was tot nog toe om GeenStijl ‘verfrissend’ te vinden, de bedreigingen af te doen als een ‘reaguurdersspel’. De slachtoffers van GeenStijl worden altijd veronachtzaamd of zelfs tot dader gemaakt. Het is toch gewoon je eigen schuld als GeenStijl je te grazen neemt. 

Merijn Oudenampsen vindt het NRC-artikel dan ook ‘om te huilen zo slecht‘. Zelf heeft hij het in De Groene Amsterdammer beter gedaan, vindt hij. Hij schreef een analyse waarin GeenStijl in de literaire traditie van Gerard van ’t Reve wordt geplaatst, met een ‘clowneske, ironische en hyperbolische vorm van engagement’. 

Bombastisch geleuter is het. Oudenampsen overintellectualiseert GeenStijl, en trouwens ook Van ’t Reve. Het engagement van GeenStijl is het engagement van de Telegraaf-lezer, die van achter zijn krant kankert op de zakkenvullers in Den Haag, de luie zwarten en de linkse profiteurs. Daar is niks ironisch aan, ook niet dubbelironisch, het is gewoon wat het is: reactionair gekanker. De politie is kut als ze de GeenStijl-lezer bekeurt wegens te hard rijden, en top als ze een inbreker neerschiet of een zwarte met een grote mond wurgt.

Ram voor m’n harses

Voor intellectuelen is dat verfrissend, want hun ouders waren ook intellectuelen, en alle mensen in hun omgeving zijn intellectuelen. Maar voor iemand als ik, opgegroeid in een arbeidersmilieu, is het stokoude koek. Voor mij als kind was dit dagelijkse kost en als ik mijn vader had geprezen voor zijn ‘clowneske, ironische en hyperbolische vorm van engagement’ na zijn gekanker op Molukkers die ze ‘op een rijtje moeten zetten’ of op ‘flikkers’, had-ie me een ram voor m’n harses gegeven als straf voor mijn grote bek. 

Maar toen was er geen internet, en geen Pim Fortuyn, dus de elite verkeerde in zalige onwetendheid over wat er gistte en broeide in de onderklasse.

Het zou de elite sieren als ze dat eens erkende, en niet doet alsof ze wéét wat GeenStijl behelst, en niet probeert GeenStijl in te lijven met mooie woorden en bombastisch intellectualisme. GeenStijl is het resultaat als het grauw teveel macht krijgt, de dictatuur van het koffiehuispraatje, om José Ortega y Gasset te parafraseren.

Dat moet je niet vertroetelen, daar moet gewoon keihard het waterkanon op.