Zeg nee tegen azc Brunssum

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zeg nee tegen azc Brunssum.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2476 Dan zul je deze column wel op waarde weten te schatten:

2015-12-02 17:04

PVV-stemmers zijn dom en slecht

 

Volgens Jona Lendering zijn PVV-stemmers niet dom. Dat is volgens hem een vooroordeel en hetzelfde als Joden of Antillianen bespotten. Dat zou ook niemand tegenwoordig in zijn hoofd halen, meent Jona.

Pardon?

Jona is één van de intelligentste en belezendste mensen die ik ken, trouwens ook één van de sympathiekste. Zijn blog bevat een schat aan waardevolle informatie over de oudheid, over wetenschap, over geloof en religie, kunst en literatuur en hij heeft nog veel verstand van strips ook. Maar soms vraag ik me af of Jona wel goed op zit te letten.

Machtig en rijk

Niemand bespot Joden en Antillianen? Jona moet de Zwarte Piet-discussie hebben gemist, en de discussie rond de Dodenherdenking. Misschien weet hij ook niet dat één van de populairste websites van het land er geen been in ziet politici met een Joodse achtergrond te betichten van Jodenstreken, of de ‘machtige en rijke Joodse gemeenschap’ van lange tenen.

Regeringspartij VVD stelt een wet voor die het Antillianen, ingezetenen van het Nederlands Koninkrijk net zoals Jona en ik dat zijn, onder andere verplicht een apart paspoort te dragen en aan allerlei speciale voorwaarden te voldoen die niet van andere Nederlanders worden geëist, zoals ‘ambitieus zijn’.

Discriminerende wetten

Waarom voelt een partij als de VVD zich vrij, of misschien juist gedwongen, voor dergelijke discriminerende wetten te pleiten, die elke donkergekleurde Nederlander het mikpunt maken van willekeurige politiecontroles en andere vormen van intimidatie? Waarom durft de VVD in Rotterdam posters op te hangen met de mededeling dat we in Rotterdam Nederlands spreken?

Dat komt door de PVV-stemmers. 

De PVV heeft van het begin af aan campagne gevoerd tegen moslims en tegen ‘niet-westerse allochtonen’. Onder het mom van ‘benoemen’ werden moslims in het Nederlandse vertoog al snel ontmenselijkt tot ‘haatbaarden’ ‘kopvodden’ en ‘horizonvervuiling’. Tegen dergelijke uitspattingen nam de overheid tot een jaar of zes, zeven geleden nog stevig stelling, waarbij af en toe flink werd overdreven, bijvoorbeeld toen cartoonist Gregorius Nekschot werd gearresteerd, maar er is, dat heb ik hier al vaak aangetoond, de laatste jaren veel veranderd.

Illegale vreemdelingen gecriminaliseerd

Tegenwoordig probeert de gevestigde politiek de PVV in vreemdelingenhaat te overtreffen, en hoever ze daarvoor gaat, konden we twee weken geleden lezen in de Volkskrant-bijlage Vonk, die een prachtige reconstructie had van de val van het Kabinet Rutte I. Alle ministers, inclusief de premier himself, lieten zich misbruiken als de bitch van gedoogpartner Wilders, totdat de vernedering één van de teefjes, minister van Ontwikkelingszaken Ben Knapen, teveel werd. Maar ja, intussen worden wel illegale vreemdelingen gecriminaliseerd, voeren onze volksvertegenwoordigers een debat over het Marokkanenprobleem (maar waag het niet sarcastisch te spreken over de Endlösung van dat probleem!) en gaan de gemeenteraadsverkiezingen in in elk geval mijn regio over het koppelen van allerlei banale problemen (onderhoud van voetbalvelden, parkeeroverlast) aan buitenlanders.

Dit omdat het CDA meende de PVV te kunnen inkapselen. Iedereen blijkt in plaats daarvan te zijn ingekapseld door de PVV, wat overigens precies is wat ik heb voorspeld.

Hoge benzineprijzen

Volgens Jona stemmen mensen op de PVV uit protest tegen de bureaucratie en de hoge benzineprijzen. Dat blijkt echt helemaal nergens uit. De PVV heeft altijd ingezet op xenobie en islamofobie. In 2012 verlegde Wilders de focus naar zijn weerzin tegen de Europese Unie en verloor hij meteen een flink aantal zetels. PVV-stemmers waren toen overgelopen naar de VVD, die had beloofd ‘ons mooie Nederland terug te geven aan de Nederlanders’. Ik voorspelde toen dat het hierna ook in de PVV-retoriek weer ouderwets zou gaan over moslims en allochtonen en dat bleek alweer on the mark.

Ik hoef, geloof ik, niet te betogen dat het uitermate dom is om moslims, allochtonen en ‘buitenlanders’ de schuld te geven van alles wat mis is aan jouw leven. De PVV en al die lokale van de PVV afgeleide partijen als ‘Beter voor Rijswijk’ geven buitenlanders overal de schuld van. Als je dus op zo’n partij stemt ben je dom. PVV-stemmers zijn daarom dom. 

Intelligent en rationeel

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de manier waarop PVV’ers zich menen te moeten mengen in het klimaatdebat. Dat gaat van: “Het is vandaag hartstikke koud buiten, dus wat nou, klimaatopwarming?” En of het nou zo intelligent en rationeel is om te stemmen tegen de bureaucratie, daarover wil ik ook wel eens een boom opzetten met Jona. Er is, alweer onder druk van de PVV, de afgelopen jaren flink in die bureaucratie gesnoeid, met een ongelofelijke verhoging van de werkdruk als gevolg, wat funeste gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de rechtspraak.

Bedankt hè, imbeciele PVV-stemmert!

Kankermedicijnen ontwikkelen

Wat ik een buitengewoon hoogbegaafde man als Jona nog het kwalijkst neem, is deze passage:

Ze (de PVV-stemmerts – PB) weten bovendien verdraaid goed dat de globalisering hoogopgeleide winnaars en laagopgeleide verliezers heeft, en ze weten dat zij behoren tot de tweede groep. Ze weten verder dat de winnaars een achilleshiel hebben: ze hebben hun opleidingen te danken aan de Nederlandse belastingbetaler, maken nu deel uit van een internationaal netwerk, doen weinig terug voor die belastingbetaler en denken ook niet graag over de voor hen zo profijtelijke ongelijkheid.

De hoogopgeleiden doen weinig terug voor de belastingbetaler?! Dit is populistische PVV-praat pur sang, waar ik een tijd geleden de PVV-site Het Vrije Volk al eens de oren om gewassen heb. Het zijn niet die laagopgeleide PVV-stemmers die kankermedicijnen ontwikkelen, hoor! Of die alternatieven verzinnen voor fossiele brandstof. Integendeel, als het aan de PVV-stemmer ligt, gaan we nog even door met het verkloten van de wereld met onze olie- en gasverslaving. Want het is koud buiten, weet je wel. Dus die klimaatopwarming is niks van waar.

Weg-met-ons

Hier past natuurlijk ook een fijne jijbak: als je PVV’ers niet over één kam mag scheren, waarom mag Jona dat dan wel met hoogopgeleide mensen? Omdat-ie er zelf één is? Over ‘Weg-met-ons’ gesproken!

Ik zie niet waarom de VPRO niet zou mogen spotten met die domme PVV-stemmers, die iedereen de schuld geven van hun mislukte leven (ze hebben niet gestudeerd omdat ze dat niet wílden, niet omdat ze de mogelijkheid niet hadden). Ze hebben Nederland gemaakt tot een zompige bekrompen beerput van haat en wantrouwen jegens alles dat anders is dan het blanke geteisem dat leeft van bier en patat en dat met hooivorken en fakkels een hele stad onveilig maakt als het een pedofiel geroken heeft.

Duizendtal doodsbedreigingen

Niet alleen dom is dit kanalje, het is ook in-, en in-slecht. Het heeft met niemand het beste voor en is in staat om ons allemaal mee de afgrond in te sleuren. Helaas is het zo dat je alles en iedereen mag bespotten en demoniseren, maar elk woord van kritiek op de PVV-stemmer komt je te staan op berispingen door je eigen vrienden en een duizendtal doodsbedreigingen van dit o zo rationele, strategisch stemmende tuig.

Ja, ik voel me beter dan PVV-stemmers, omdat ik beter bén!

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2477 In dezelfde lijn en van dezelfde auteur:

2015-12-02 17:09

Ik stem nooit meer

Hierbij zweer ik plechtig dat ik nooit meer ga stemmen. Directe aanleiding is de brief van de fractievoorzitters in de Tweede Kamer die ons, het volk, oproepen te stoppen met intimideren en bedreigen. 

‘Een van ons, de fractievoorzitter van de PVV, weet hoe het is om jarenlang bedreigd te worden’, begint de brief. En verderop: ‘Bezorgde burgers worden voor racisten uitgemaakt.’

Daarmee wordt één van de belangrijkste aanstichters van het geweld en de bedreigingen, Geert Wilders, niet alleen uit de wind gehouden, maar meteen ook tot voornaamste slachtoffer gemaakt, samen met zijn ‘bezorgde burgers‘, de apen die dreigen en auto’s opblazen en aanslagen plegen op azc’s. 

Hollandse Ziekte

Het is de Hollandse Ziekte, waarbij de dader steevast tot slachtoffer wordt gemaakt en het slachtoffer tot dader. Die neiging, ook of vooral onder intellectuelen, is onverwoestbaar, een hardnekkige onhebbelijkheid waardoor er nooit iets wordt opgelost en problemen alleen maar worden verergerd.

De hoofdoorzaak van de huidige crisis is niet, zoals Roxanne van Iperen hierbetoogt, het gebrek aan juiste informatie over wat ‘asielinstroom’ precies is en wat de exacte cijfers zijn, al spelen die natuurlijk wel degelijk een rol.

De hoofdoorzaak zit in de Tweede Kamer zelf en hij heet Geert Wilders. En alle fracties die hem de hand boven het hoofd houden, zich door hem laten gijzelen en zijn retoriek tegen allochtonen, vreemdelingen, immigranten en moslims overnemen, die vormen mede de hoofdoorzaak. 

Donker Afrika

Mensen die van zichzelf al niet overmatig veel intellectuele capaciteiten bezitten, wordt vanuit het hart van onze democratie schrik aangejaagd voor aanranders en verkrachters, barbaren, terroristen, pedofielen en antisemieten. Zie hier hoe Wilders veertig minuten lang horrorverhalen over aanrandende, dreigende, gewelddadige, verkrachtende vluchtelingen opdist, zijn litanie larderend met hyperbolen als ‘met geen pen te beschrijven’ en racistische archaïsmes als ‘donker Afrika’. 

Ik zal u zeggen wie er ook weten hoe het is om jarenlang bedreigd te worden: zijn slachtoffers. De moslims, wier moskeeën het mikpunt zijn van aanslagen door Wildersfans. De moslimvrouwen, die regelmatig mikpunt zijn van soms dodelijk geweld door PVV’ers, geïnspireerd door opruiende taal – in het parlement! – over ‘de Nederlandse identiteit en cultuur, die via de baarmoeder om zeep worden geholpen’. 

Anders Breivik

Maar het is in Nederland een groot taboe om te wijzen op Wilders’ verantwoordelijkheid, zoals Tofik Dibi al eerder ondervond. Toen die het wilde hebben over massamoordenaar Anders Breivik, die tachtig kinderen doodschoot en in zijn manifest ondubbelzinnig stelde dat Wilders zijn grote inspirator was, werd dat streng Verboten in Den Haag. Ook in Nieuwsuurwerd woensdagavond naar aanleiding van de brief nadrukkelijk met geen woord gerept over het gehits van Wilders. 

De politiek is direct verantwoordelijk voor de bedreigingen en intimidaties, maar wijst liever naar anderen. Niet eens naar de apen die dreigen en intimideren en azc’s bestormen en auto’s opblazen. Nee, ze hebben het specifiek over ‘bezorgde burgers die voor racisten worden uitgemaakt’. Dus het zijn de mensen die het voor vluchtelingen opnemen, die schuld dragen. Niet de auto-opblazers, de gemaskerde mannen in Woerden, de Rijswijkers die de dochters van een raadslid bedreigen, de Neonazi’s die gezellig aanschuiven bij Pauw, nee, degenen die deze ‘bezorgde burgers’ tot de orde roepen, díehebben het gedaan.

MikoFlohrisering van het debat

In het stuk van politiek-socioloog Matthijs Rooduijn, dat ik gisteren fileerde, stond het ook al: ‘Het echte probleem is niet dat Wilders gevaarlijk is, maar dat hij te makkelijk wordt weggezet als gevaarlijk.’ En door de hoofdredacteur van De Correspondent, Rob Wijnberg, werd ik (ja, ik vat alles persoonlijk op) van de week gekapitteld vanwege mijn gebrek aan empathie voor mensen met ‘fundamenteel verschillende – maar daarom niet minder legitieme – waarden.’

Ik noem dat de MikoFlohrisering van het debat. Net als de over alles zijn mening opdringende archeoloog Miko Flohr zijn Rooduijn, Wijnberg en de fractievoorzitters te bescheten om stelling te nemen tegen racisten en fascisten en moeten we constant horen dat mensen elkaar bedreigen en intimideren, dat aan beide zijden extremisme is. Moet een stukje van de schuld ook altijd gelegd worden bij het slachtoffer van de intimidatie en het geweld.

Het is een vuile leugen. De intimidaties en bedreigingen komen van rechts. Het geweld komt van rechts. Van mensen die een hekel hebben aan moslims en aan Arabieren. Van racisten dus. Geen bezorgde burgers, maar racisten. 

Bek houden

Als alle fractievoorzitters in de Tweede Kamer als een haag van beveiligers om Wilders heen gaan staan én de mythe in stand helpen houden dat mensen, die het voor vluchtelingen opnemen, óók radicaliseren, is het voor mij duidelijk: er zit daar niemand voor mij. Bezorgde burgers moeten worden gehoord, maar ik moet mijn bek houden. 

Er is maar één partij: de PVV. Een stem op Wilders is een stem op de PVV, maar een stem op Halbe Zijlstra is óók een stem op de PVV. Een stem op Buma, op Roemer, is een stem op de PVV. Een stem op Jesse Klavers is een stem op de PVV. 

En omdat ik daar part noch deel aan wil hebben, stem ik maar liever niet.

 


Anonymous

#2478

2015-12-02 17:10

Het wordt stil aan de overkant, vind je niet?

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2479

2015-12-02 17:11

Het zou tijd worden.


Gast

#2480 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-12-02 17:11

#2475: - Re: Re: Re: Re:  

 Oftewel je hebt zelf Door dat die zin niet te ontleden valt en ipv van eerlijk te wezen ga je weer lkkr triest doen.

Ik schreef die zin. Ik ga hem niet ontleden voor een nitwit als jij.

Vanwaar die en ? Ontleed die zin eens hahahahaha 

Jij maakt je zelf belachelijk ! 

Dankje :)

Je doet geen cursus maar je volgt een cursus en sinds wanneer is opgeblazen doen een werkwoord ? 

Die; is ook gewoon voor de show

Hahahahahhah 


Gast

#2481

2015-12-02 17:13

En dat is echt schattig om te zien hoe jullie de petitie gebruiken om met elkaar te praten. Terwijl jullie zitten op elkaars schoot


Anonymous

#2482 Re:

2015-12-02 17:14

#2481: -  

 Nee hoor, ik zit op jouw schoot, toch?


Gast

#2483

2015-12-02 17:16

Je zit vast op iemands schoot dat is een ding wat zeker is 


Anonymous

#2484 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-12-02 17:18

#2480: - Re: Re: Re: Re: Re:  

 Doen is het werkwoord. Opgeblazen doe jij.


Anonymous

#2485 Re:

2015-12-02 17:19

#2483: -  

 Ja, de jouwe. Zeg ik toch?


Gast

#2486

2015-12-02 17:19

Lol fout 


Gast

#2487 Re: Re:

2015-12-02 17:19

#2467: - Re:  

 Maakt niet uit. Zoals je leest komen ze via Griekenland in grote aantallen binnen. Dan niet meer, of in elk geval blijven ze dan daar! 


Gast

#2488 Re: Re:

2015-12-02 17:20

#2485: - Re:  

 Je vraagt het op een hele rare manier.

Het antwoord is nee 

 


Anonymous

#2489 Re: Re: Re:

2015-12-02 17:22

#2488: - Re: Re:  

 Het antwoord is ja. Ik zei dat wel degelijk.


Gast

#2490 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-12-02 17:23

#2484: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Als je nou zij weest niet zo opgeblazen of blaas jezelf niet zo op 

Maar jij maakt er doe opgeblazen van wat niet kan je kan niet opgeblazen doen je kan wel opgeblazen zijn of iets op blazen

..... Echt wat een sukkels zijn jullie


Gast

#2491 Re: Re: Re: Re:

2015-12-02 17:24

#2489: - Re: Re: Re:  

 Vanwaar dat vraagteken dan ?

 


Gast

#2492 Re: Re: Re: Re:

2015-12-02 17:26

#2489: - Re: Re: Re:  

 Vanwaar dat vraagteken dan ?


Anonymous

#2493 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-12-02 17:34

#2490: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Opgeblazen = opgezet, gezwollen, pasteus, blasé, poenig, bombastisch, pompeus, pafferig, pedant, trots, verpaft, verwaand, winderig.

Wie sprak hier ook weer (meermaals) over een "taalnazi"?

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2494 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-12-02 17:36

#2490: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Ooit van interpunctie gehoord? Maak er gebruik van.

Hulpje: http://jan.liebregts.eu/interpunctie

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2495 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-12-02 17:37

#2490: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Je kunt zakkerig zijn, maar je kunt ook zakkerig doen. Geldt ook voor 'opgeblazen'.


Gast

#2496

2015-12-02 17:43

              


Gast

#2497

2015-12-02 17:51

Je kunt misschien zakkerig zijn, je zakkerig gedragen maar zakkerig doen is nieuw

 

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2498 Re:

2015-12-02 17:53

#2497: -  

 Nou, dan ben je toch ergens voorlijk in. Maar niet heus.

Je kunt wel degelijk zakkerig doen. Je bewijst het toch keer op keer?

Voor alle duidelijkheid: je zakkerig gedragen is zakkerig doen, je lullig gedragen is lullig doen, je oenig gedragen is oenig doen. Moet ik verder gaan?


Gast

#2499

2015-12-02 18:34

To be or Not to be

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2500

2015-12-02 18:36

Thou art.