Zeg nee tegen azc Brunssum

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zeg nee tegen azc Brunssum.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2576 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 18:01

Mijn doel? 'Zorgen dat iedereen tegen 2030 allochtoon wil zijn'

04/12/15 om 18:36 - Bijgewerkt om 18:36

De succesvolle George Arakel wil via zijn platform inspirerende voorbeelden van allochtonen tonen, om de stereotiepe en negatieve berichtgeving in de media te corrigeren.

Het platform Voorbeeld Allochtoon, van succesvol ondernemer George Arakel, komt naar België. De oprichter wil inspirerende voorbeelden van allochtonen tonen, om de stereotiepe en negatieve berichtgeving in de media te corrigeren. Onlangs publiceerde Arakel een boek over zijn leven met tips om succesvol te worden. "Niemand had verwacht dat ik zou zijn waar ik nu ben."

George Arakel breekt met alle stereotypes. Tien jaar geleden ging hij nog door het leven als straatjongen. Met een strafblad. Nu staat hij bij onze noorderburen bekend als voorbeeldallochtoon en werkt hij samen met bedrijven als Google. In België lanceert hij maandag een Belgische variant van het online platform.

Een jongeman van achter in de twintig verwelkomt me netjes in pak. Met zijn verleden in het achterhoofd klinkt het wat ongeloofwaardig dat dit de succesvolle George Arakel is. Hij schreef er zelfs een boek over. Hoogtijd om deze Voorbeeld Allochtoon eens te leren kennen. 

Wat was de aanleiding om het boek Voorbeeld Allochtoon te schrijven?

"Het begon met de website Voorbeeld Allochtoon in 2012. Pas in 2015 besloot ik een boek te schrijven over mijn verhaal als een voorbeeldallochtoon. Met de website wilde ik voorbeelden aanreiken van succesvolle of inspirerende allochtonen. De voorbeelden in de media zien zijn vaak negatief. Met het platform wil ik breken met die negatieve betekenis van het woord. Daarnaast is het hoogtijd voor een ander, wat realistischer beeld."

Waar gaat je boek eigenlijk over? 

"De rode draad is mijn verhaal: van jonge crimineel tot waar ik nu sta. Dit combineer ik met mijn tips. Niet dat ik vol ben van mezelf, maar ik hoop dat ik met mijn verhaal anderen kan motiveren." 

Je bent ook een allochtoon. Als kind kwam je naar Nederland om er asiel aan te vragen. Hoe kijk je terug op deze periode?

"In 1997 kwam ik met mijn moeder en zus op tienjarige leeftijd naar Nederland. Mijn roots liggen in Armenië. Ik groeide op zonder vader. Mijn vader overleed vlak voor ons vertrek naar Nederland. Ik praat niet graag over mijn vader en onze vlucht. Onze eerste jaren in Nederland waren vrij heftig. Ik begreep niets en we werden van asielcentrum naar asielcentrum gestuurd. Het was oncomfortabel leven. Daarenboven word je als asielzoeker wat zielig behandeld. Er was veel racisme."

Zie jij je als een voorbeeldallochtoon? 

"In het begin was het de bedoeling om met het online platform voorbeelden van allochtonen aan te reiken. Uiteindelijk zijn media mij gaan zien als een voorbeeldallochtoon en ben ik op deze manier voorgesteld. Toch ben ik niet dé voorbeeldallochtoon, maar wel een voorbeeld van een allochtoon. Voor de website zijn we overigens nog altijd op zoek naar nieuwe voorbeelden."

Voel jij je eigenlijk Nederlands of Armeens? 

"Ik ben een Armeen met Nederlands burgerschap, maar ik ben geen Nederlander. Mensen kijken vaak raar op als ik dit zeg. Maar als een autochtone Nederlander naar het buitenland gaat, blijft hij toch ook een Nederlander? Hij gaat andere Nederlanders opzoeken, ze spreken de Nederlandse taal onderling en bouwen hun eigen winkels voor hun kroketten. En gelijk hebben ze! Je vecht voor je identiteit, dat doet niemand voor je."

 
Als ik getolereerd wordt als Nederlander maar niet als Armeen, hoef het voor mij niet

 

Kunnen mensen dan niet gewoon zeggen wat ze voelen? Los van 

burgerschap of etniciteit? 

"Mensen mogen zich noemen hoe ze willen, maar dat iedereen zich onbewust moet schikken naar de blanken is mentale slavernij. Ik zie op de sociale media afbeeldingen zoals: 'Ik kan er ook niks aan doen dat ik als een Marokkaan ben geboren. I just got lucky' (lacht). Daar hou ik van. Laat zien dat je trots bent op je roots! Allochtonen in Nederland en België zijn die trots wat vergeten. Ik zeg steeds: ga daar waar je gevierd wordt, niet waar je getolereerd wordt om wie je niet bent. Als ik getolereerd wordt als Nederlander maar niet als Armeen, hoef het voor mij niet." 

De ondertitel luidt: persoonlijk succes is een keuze. Is dat niet kort door de bocht? 

"Daar ben ik het mee eens. Discriminatie en racisme zijn een feit. De uitspraak ontsproot uit de gedachte dat je keuzes altijd consequenties hebben. Keuzes moeten leiden tot succes. Ik ben een allochtoon zonder diploma. Tot mijn achttiende was ik een crimineel met een strafblad. Toch heb ik op een moment de keuze gemaakt om alles anders aan te pakken. Mijn achtergrond is niet veranderd, ik heb alleen andere keuzes gemaakt." 

Momenteel zet je Voorbeeld Allochtoon op in België. Wat zijn de verschillen met Nederland? 

"België is nog wat onbekend maar qua berichtgeving zie ik tot nu toe niet veel verschillen. Vlamingen schrijven vooral voor en over Vlamingen en dat geldt ook voor de Walen. Maar de Walen zijn minder bezig met de problemen rond allochtonen."

Wat wil je met Voorbeeld Allochtoon in België bereiken?

"Ten eerste willen we de Franstaligen het woord 'allochtoon' aanleren en laten gebruiken. Het onderscheid allochtoon en autochtoon bestaat alleen het Nederlands. Ten tweede willen we dat tegen 2030 iedereen in België zich een allochtoon noemt. We hopen met het online platform dat jongeren (meer) hun mond gaan opentrekken en voor hun eigen succes gaan vechten door het zien van allerlei mooie voorbeelden. Ten slotte willen we bepaalde thema's in België bespreekbaar maken. Zo had de zwartepietdiscussie in België weinig effect. Dat moet veranderen." 

Jullie willen dus voorbeelden aanreiken om discriminatie te bestrijden? 

"Nee, Voorbeeld Allochtoon weigert discriminatie te bestrijden! Als je discriminatie aandacht geeft, groeit het. We kiezen voor een positieve benaderingswijze."

Komt dit project dan niet neer op een positieve discriminatie? 

"Neen. Ook daar ben ik tegen, want het blijft discriminatie. Bedrijven moeten niet aankloppen omdat ze diversiteit wensen. Ze moeten kijken naar wat die mensen te bieden hebben. Kleur, naam en religie mogen geen rol spelen."

 
Waarom zou je het woord allochtoon afschaffen? Het woord is het probleem niet 

 

Jullie verkopen het allochtoon zijn dan als merk? 

"Zeker! Wij hebben vanaf dag één subsidies geweigerd. Niet omdat we het geld niet nodig hadden, maar omdat allochtonen vaak worden neergezet als zielig. Wij zijn helemaal niet zielig! Allochtonen zijn een toegevoegde waarde, geen goed doel. Tot nu is dat goed gelukt. Onlangs kregen we te horen dat Google partner wil zijn."

Dit klinkt veelbelovend. Krijg je dan geen kritiek dat het vrij racistisch is om alleen met inspirerende allochtonen een platform te maken? 

"Vaak, maar is dat racistisch? Wij kunnen er ook niets aan doen dat het onderscheid bestaat. Er is een groot gebrek aan een positief geluid in de berichtgeving over allochtonen. Met dit platform willen wij daar op inspelen. Waarom zou je dan een autochtoon als voorbeeld aanreiken. Een autochtoon is toch geen allochtoon? " 

Moet dat onderscheid er überhaupt zijn? 

"In Nederland en België staat het gebruik van het woord allochtoon de jongste jaren ter discussie. Maar waarom zou je het woord allochtoon afschaffen? Het woord is het probleem niet. Laat het onderscheid weg en noem iedereen allochtoon. Je ziet dat mensen dan in het verweer gaan. Het probleem is niet het woord allochtoon of autochtoon, maar de betekenis die het oproept. Autochtoon wordt als een superieur iets gezien. Dit gebeurt vaak onbewust en ook door allochtonen. Met dit platform draaien we de rollen om. We willen de mensen laten nadenken. We reiken tevens positieve voorbeelden van allochtonen aan. We willen dat tegen 2030 iedereen in België zich een allochtoon noemt." (StampMedia/Flore De Pauw)  

 

Bron

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2577 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 18:42

Rioolrechtse omroep Powned betitelt homo’s als ‘bruinwerkers’

 

Een grote bek over vluchtelingen, maar ondertussen zélf homo’s betitelen als ‘bruinwerkers’, zó rolt de domrechtse haatomroep Powned.

 

Powned wijst graag naar intolerante vluchtelingen. Zelf noemen ze homo’s in hun nieuwsartikel “bruinwerkers’. Tsja. pic.twitter.com/8EoTrvrGJc

— Jelte Sondij (-at-JelteSondij) 4 december 2015

Nog bedankt, Ronald Plasterk, dat je ons hebt opgezadeld met een ranzige, domrechtse omroep in het publieke bestel. Zak. 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2578 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 18:44

Waar blijven Bram en Joram?

COLUMN - De vluchtelingencrisis en de aanslagen in Parijs. Gefundenes Fressen voor anti-immigratiepartijen. Dat de PVV profiteert is niet opmerkelijk. Dat VNL niet profiteert is wel opmerkelijk. Het lijkt erop dat PVV-leider Geert Wilders opnieuw een aanval op zijn monopoliepositie heeft afgeslagen. 

“We hebben gezegd dat we er alles aan zullen doen om het huidige asielbeleid te stoppen. Dit hoort er ook bij.” VNL-oprichter Joram van Klaveren staat achter de aangifte van zijn partij tegen de staat. Afgelopen maand deed VNL-leider Bram Moszkowicz aangifte wegens opzettelijk benadelen van Nederland en onderdak bieden aan de vijand. Omdat Syrische asielzoekers worden binnengelaten.

De aangifte tekent de rare sprongen die nieuwe partijen wagen om media-aandacht te krijgen. De concurrentie om Kamerzetels is immers moordend. Bij de komende Tweede Kamerverkiezingen –in 2016 of 2017– zal een aantal nieuwelingen meedingen. Zoals bij elk van de vorige edities. Sinds 1948 hebben 159 partijen voor een eerste maal op het stembiljet gestaan bij Tweede Kamerverkiezingen.

Bij de recentste verkiezingen, in 2012, waren dit er zes. Slechts een van de zes, 50Plus, haalde de kiesdrempel. Deze matige score past in een historisch patroon van falen van nieuwe partijen: van de 159 nieuwelingen sinds 1948 veroverden er slechts 16 bij hun debuut een zetel. Liefst  90% faalde. Ondanks dat de kiesdrempel met 0,67% (sinds 1956) vrijwel nergens ter wereld zo laag is als hier.

Het ziet er dus slecht uit voor Moszkowicz cum suis. En ook voor Hero Brinkman, die het opnieuw probeert. Brinkmans partij behaalde in 2012 slechts 0,08%. Die score was toevallig de mediaan van de 159 nieuwe partijen sinds 1948. Met andere woorden: 79 partijen haalden een hoger percentage dan dat en 79 scoorden nog slechter. Voor een zetel zijn acht maal zoveel stemmen vereist.

Onder die nieuwe partijen zijn er diverse soorten. Verscheidene zeer linkse en zeer rechtse splinters hebben een poging gewaagd, evenals een aantal religieuze partijen, ouderenpartijen en lijsten van personen zoals de Lijst Ratelband. Verder is er nog een aantal vreemde eenden in de bijt geweest zoals de Partij tot Likwidatie van Nederland, Kleine Partij, Loesje en de Partij Geluk voor Iedereen.

Enig houvast voor Moszkowicz biedt het feit dat een bepaald soort nieuwe partijen het goed doet: anti-immigratiepartijen. Afgezien van het CDA – een fusie van drie middelgrote partijen – waren de succesvolste van alle 159 novieten bij Tweede Kamerverkiezingen de Lijst Pim Fortuyn (LPF) en de PVV. Voor zover Moszkowicz tegen immigratie mobiliseert hoort ook zijn partij, VNL, tot dit rijtje.

Vergeleken bij LPF en PVV destijds heeft VNL echter een nadeel: er is al een anti-immigratiepartij. De leider ervan, Wilders, maakt zelden een tactische fout. Hij bewaakt zijn monopoliepositie met alle middelen. Zo beweert oud-PVV’er Jhim van Bemmel dat Wilders in 2012 Rutte-I ten val bracht om Brinkmans plannen voor een concurrerende partij te dwarsbomen. Zou kunnen, gezien de belangen.

Wilders is al jaren steeds bezig met aanvallen afslaan. Naast Brinkman versloeg hij EénNL van Marco Pastors (0,6% in 2006), Lijst Vijf Fortuyn van Olaf Stuger (0,2% in 2006), Partij voor Nederland van Hilbrand Nawijn (0,1% in 2006) en Trots op Nederland van Rita Verdonk (0,6% in 2010). Voorlopig is hij ook de VVD te slim af, die eveneens electoraal lijkt te willen scoren met immigratiekwesties.

Het zijn opmerkelijke prestaties: zowel de uitzonderlijke score als nieuwe partij in 2006 als de zeges op gevestigde namen als Pastors en Verdonk. Intussen is de PVV wel kwetsbaar geworden vanwege haar geïsoleerde positie. Vorige maand herhaalde CDA-leider Sybrand Buma nooit met haar te gaan regeren. Dit kan kiezers die de grenzen willen sluiten voor een andere optie doen kiezen – zoals VNL.

Veeg teken voor VNL is dat ze niet groeit nu de omstandigheden uitstekend zijn; een aanwijzing dat potentiele kiezers de partij niet kennen, of dat ze VNL niet effectief of legitiem vinden –voorwaarden voor groei. De mediaverslaggeving van Moszkowiczs aangifte deed de effectiviteit en legitimiteit van VNL vast geen goed: de aangifte werd weggezet als “kansloos” (Sp!ts) en “waanzinnig” (Volkskrant).

De PVV groeit juist wel in de peilingen. Blijkbaar vinden potentiele kiezers die partij, ondanks Buma’s woorden, nog steeds effectief en legitiem. Bovendien is de PVV ‘eigenaar’ van beleidskwesties rond immigratie en integratie. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat VNL of VVD die eigendom kan stelen. Ook vanwege het tweede Wildersproces in 2016 – een garantie voor bevestiging van zijn eigendom.

Met ‘eigendom’ van een beleidsonderwerp wordt meestal een van twee zaken bedoeld: ofwel dat kiezers het beleidsonderwerp het vaakst met die partij in verband brengen; ofwel dat kiezers vinden dat die partij op dat beleidsterrein het competentst is. Voor de PVV geldt zowel dat veel kiezers haar in verband brengen met immigratie als dat velen het in grote lijnen eens zijn met haar harde aanpak.

Hierdoor kan de PVV profiteren van het volgende mechanisme: doordat nieuwsmedia berichten over vluchtelingen en aanslagen denken kiezers vaker aan immigratiekwesties, doordat kiezers er vaker aan denken evalueren ze partijen ook meer op basis van die kwesties, en doordat de PVV eigenaar is van die kwesties stemmen kiezers vaker op die partij – voor zover ze het met de PVV eens zijn.

Een electorale goudmijn. De zwaarbevochten eigendom ervan laat Wilders zich niet gauw afnemen.


Gast

#2579 Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 18:51

#2575: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 goed zo. Zo laat je zien hoe dom je bent. Je vind het slaapverwekkend en toch ermee doorgaan. Als ik geen zinnig antwoord kon verzinnen zou ik nog altijd wat beters verzinnen dan gaap


Gast

#2580

2015-12-04 19:33

APELDOORN - Vluchtelingen zijn vrijdag met elkaar op de vuist gegaan in de noodopvang in Apeldoorn. Daarbij zijn mensen gewond geraakt. Bij de tenten was veel politie op de been. De rust is inmiddels weergekeerd.

Volgens Omroep Gelderland kwamen meerdere politiewagens en ambulances ter plaatse. Er werd ook een politiehelikopter ingezet.

Het is onduidelijk hoe de gewonden er aan toe zijn. Er is niemand aangehouden.

daar gaan we weer. Word telkens meer dat ze laten zien wie ze echt zijn! Ik blijf erbij als je van oorlog wegvlucht ga je hier geen ruzie maken!!!!


Anonymous

#2581

2015-12-04 20:00

Jij maakt hier ruzie en bent niet eens vluchteling. Wat verwacht je van mensen die echt wat meegemaakt hebben?

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2582 Maar racistisch, agressief en leugenachtig zijn ze niet, beweert Domrechts.

2015-12-04 20:03

Spar stopt halal-experiment in Wenen na bedreigingen

Golf van haat overspoelt Nederlandse supermarktketen

De Spar in Wenen besloot bij wijze van experiment halal-vlees aan te bieden, oftewel vlees afkomstig van dieren die volgens een islamitisch ritueel zijn geslacht. De proef is voortijdig afgebroken omdat moslimhaters het bedrijf bedreigden.

"Het is gewoon treurig dat dit soort producten in een Middeleuropees land worden aangeboden", luidde een van de klachten op de Facebookpagina van het bedrijf, aldus de Frankfurter Allgemeine. Het was een van de 'nettere' reacties. De bozerikken mogen dan een hekel hebben aan halal-vlees, op broodjes aap zijn ze dol. Zo werd ook weer het fabeltje verkondigd dat het geld voor een halal-certificaat wordt gebruik om terrorisme te financieren. In de winkels zelf werd het personeel uitgescholden. Dat was voor het bedrijf reden te stoppen met het experiment. De veiligheid van het personeel gaat boven alles.

Ook vanuit de hoek van dierenactivisten was er kritiek. Spar verklaarde daarop dat alle dieren voor het halal-vlees verdoofd geslacht worden, net als de miljoenen andere dieren in Oostenrijk.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2583 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 20:09

Persoon om het leven gebracht in Sevenum

Redactie 1Limburg
Geplaatst opvrijdag 4 december 2015 - 21:02
 
 

In Sevenum is vrijdagavond een persoon om het leven gebracht.

Dat gebeurde rond 20:00 uur op Het Erf, een straat op het bedrijventerrein Berghem. 

De politie heeft een aanhouding verricht en is een onderzoek gestart. 

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2584 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 20:11

Ontuchtverdachte André H voor onderzoek naar Pieter Baan

Redactie 1Limburg
Geplaatst opvrijdag 4 december 2015 - 14:43
 
 

Ontuchverdachte André H. uit Herkenbosch, die wordt verdacht van verkrachting en ontucht met zijn dochter en stiefdochter, moet voor psychisch onderzoek naar het Pieter Baan Centrum.

De rechtbank besloot dat vrijdag in een regiezitting. De rechter wil meer weten over de geestelijke gesteldheid vermogens van de man.

Kind bij eigen dochter
De 51-jarige H. staat voor de rechter omdat hij zijn dochter vanaf haar veertiende jaar zou hebben verkracht. Ook zou hij zijn eigen kind in 2011 zwanger hebben gemaakt, toen ze 23 jaar oud was. Ook na de bevalling bleven de verkrachtingen doorgaan.

Vader of oom?
Ondanks de uitkomst van een DNA-onderzoek ontkent H. dat hij de vader van zijn kleinkind is. Volgens hem is zijn broer de werkelijke vader.

Lees ook: Man uit Herkenbosch verwekte kind bij eigen dochter

Verdachte van verkrachting eigen dochter moet naar Pieter Baan Centrum. Rechtbank wil meer weten van zijn geestestoestand.

— Robert Janssen (-at-RobertL1Janssen) December 4, 2015

Stiefdochter
Het andere slachtoffer waarvoor H. nu terecht staat is zijn stiefdochter en inmiddels ook de partner van H. Zij zou op zestien- en zeventienjarige leeftijd zijn verkracht. Deze zaak was al eerder door justitie onderzocht, maar toen werd de zaak vanwege gebrek aan bewijs geseponeerd. Met nieuwe getuigenverklaringen hoopt het Openbaar Ministerie de man alsnog veroordeeld  te krijgen.

H. zit op dit moment al negen maanden in voorarrest.

Niet voor het eerst
In 2007 werd de man al tot drie jaar en tbs veroordeeld vanwege de verkrachting van twee vrouwen met wie hij toen een relatie had. Die twee vrouwen zijn weer de moeders van de huidige slachtoffers. Die veroordeling werd in hoger beroep teruggedraaid, omdat het gerechtshof toen niet kon uitsluiten dat de aangiftes wraakacties van de vrouwen waren geweest. 

Lees ook: Ontuchtverdachte André H. al eerder vervolgd

 
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2585 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 20:12

Drie keer is scheepsrecht voor oplichter in Heerlen

Redactie 1Limburg
Geplaatst opvrijdag 4 december 2015 - 16:32
 
 

Een Heerlenaar die al zeker negen plaatsgenoten geld heeft afgetroggeld, is vrijdagmorgen voor de derde keer dit jaar aangehouden door de politie.

De man had net geprobeerd om bij een huis op de Welterlaan geld los te krijgen, door zich voor te doen als een vriend van de buurvrouw.

Zielig verhaal
Andere slachtoffers benadert hij steeds op een vergelijkbare manier. De man belt bij willekeurige mensen aan, en vertelt dan bijvoorbeeld een zielig verhaal waarna hij om geld vraagt. Ook doet hij zich soms voor als een vage kennis. De Heerlenaar zoekt zijn slachtoffers vooral in zijn eigen omgeving en in verzorgingstehuizen.

Vrije voeten
Voor vergelijkbare zaken is de man dit jaar al twee keer eerder opgepakt, maar toen vond de rechter dat de man onder bepaalde voorwaarden zijn rechtszaak thuis mag afwachten. De politie vraagt nu aan justitie of de man dit keer wel achter tralies gehouden kan worden. 

 
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2586 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 20:13

313 arrestaties bij aanpak drugscriminelen

Persbureau ANP
Geplaatst opvrijdag 4 december 2015 - 8:58
 
 

In de strijd tegen drugscriminaliteit in Zuid-Nederland zijn in een jaar tijd 313 aanhoudingen verricht en 45 criminele organisaties opgerold. Dat meldt de politie vrijdag.

Sinds oktober 2014 is de aanpak van drugscriminaliteit in het zuiden van het land geïntensiveerd. Politie, Openbaar Ministerie en andere organisaties richten zich op de hennepteelt en de productie van synthetische drugs als xtc.

Successen
De politie meldt talrijke successen. Zo zijn in Brabant, Limburg en Zeeland 121 henneplocaties doorzocht waarbij 133.648 hennepplanten en 60.108 hennepstekken zijn geruimd. Als dat niet was gebeurd, had het de telers ruim 123 miljoen euro opgeleverd, aldus de politie.

Motorbendes
In het eerste jaar van de geïntensiveerde aanpak van de drugscriminaliteit in de zuidelijke provincies zijn 417 acties uitgevoerd, 172 keer tegen de teelt en handel in hennep en 166 keer tegen de productie van synthetische drugs. Ook grepen politie en OM 33 keer in bij criminele motorclubs, de zogeheten outlaw motorcycle gangs.

Verder zijn 169 wapens, zoals handvuurwapens, handgranaten, Kalasjnikovs en automatische wapens, in beslag te nemen.

Samenwerking
In de Intensivering Zuid, zoals de aanpak is genoemd, werken OM, politie, openbaar bestuur, Belastingdienst, FIOD, douane, marechaussee en andere organisaties samen met als doel "netwerken te verstoren" en de productie van hennep en synthetische drugs substantieel terug te dringen.

 
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2587 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 21:00

4 december: Hoe om te gaan met en wat te doen tegen islamofobie?

Hoe om te gaan met en wat te doen tegen islamofobie is het thema van de 43ste Amsterdam Debatten die op vrijdagavond 4 december wordt gehouden. Tunahan Kuzu, Ewoud Butter en Kürşat Bal zullen voor de inleidingen zorgen. Amsterdam Debatten is een initiatief van Türkevi Gemeenschap en wordt maandelijks gehouden.

Mensen met een islamitische achtergrond in de westerse wereld worden regelmatig geconfronteerd met islamofobe praktijken. Van de ene kant worden zij van alles die mogelijkerwijs met religie (islam) te maken zou kunnen hebben, ter verantwoording geroepen, van de andere kant krijgen zij geregeld te horen dat zij niet in de westerse wereld thuis horen. Al met al is er sprake van een ontwikkeling die het leven van mensen met een islamitische achtergrond enorm bemoeilijkt. De recente gebeurtenissen in Parijs doen er nog een schepje bovenop.

Extreemrechts maakt graag gebruik van de daden die zogenaamd door de ‘moslims’ worden gepleegd. Zij scheren dan alle moslims over een kam en zeggen dat islam niet in de westerse wereld thuis hoort. Zij grijpen elke kans om dat te laten zien en horen. Daarentegen valt op dat de meeste moslims niet voorbereid zijn op deze ontwikkeling. Zij vallen steeds in de verdediging en weten soms niet hoe zij zich moeten verzetten tegen onterechte bejegening. Bovendien willen zij ook niet geassocieerd worden met zaken waar zij niets mee te maken hebben.

Tijdens de 43ste Amsterdam Debatten zullen wij proberen handreikingen te vinden om op een effectieve en democratische wijze islamofobie en op islamofobie gebaseerde discriminatie te bestrijden. Hiervoor hebben wij een drietal inleiders uitgenodigd. De heer Tunahan Kuzu (Tweede Kamerlid, Denk NL), Ewoud Butter (onderzoeker, schrijver en hoofdredacteur) en Kürşat Bal (Fractievoorzitter Verenigd Arnhem) zullen middels een korte inleiding hun constateringen en ervaringen met de aanwezigen delen waarna de discussie plaats gaat vinden.

Iedereen die een positieve bijdrage wil leveren of met de aanwezigen van gedachten wil wisselen over deze problematiek is welkom op deze 43ste Amsterdam Debatten.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2588 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 21:18

Kabinet: geen aparte opvang voor LHBT-vluchtelingen

Het kabinet wil geen aparte opvang voor LHBT-vluchtelingen die in asielopvang te maken krijgen met geweld en bedreigingen. Dit laat Mark Rutte weten in reactie op berichtgeving van het Parool dat in Amsterdam sinds september bedreigde homo's en transeksuelen apart worden opgevangen.

'Na tienduizend jaar beschaving hebben we bedacht en bepaald dat LHBT'ers volledig worden geaccepteerd,' laat premier Rutte weten. Hij ziet geen aanleiding om LHBT'ers apart op te vangen. Ook vicepremier Lodewijk Asscher (integratie) spreekt zich uit tegen aparte opvang. Hij wil dat juist zij die de homoseksuelen bedreigen apart worden gezet. Dat zou moeten gebeuren in een 'streng regime'. 

Sinds september zou volgens het Parool een groep LHBT-vluchtelingen apart worden opgevangen na bedreigingen en incidenten in opvangcentra. Homo's en transgenders zouden zijn bespuugd, bedreigd en uitgescholden. De gemeente Amsterdam laat weten dat er op dit moment elf mensen in groepen in aparte woningen wonen.

Ander beleid in Amsterdam

Zo werk je segregatie in de hand

COA

Het in Amsterdam gevoerde beleid druist in tegen het landelijke beleid van het Centraal Opvangorgaan Asielzoekers (COA). In de hoofdstad worden een aantal opvanglocaties niet door het COA gerund, maar door verschillende maatschappelijke organisaties zoals het Leger des Heils. Zij kunnen daarom hun eigen plan trekken.

De Amsterdamse huizen voor LHBT'ers verschillen volgens het COA niet veel van de 'safehouses' die zij zelf gebruiken. Deze zijn in het leven geroepen voor kwetsbare vluchtelingen, bijvoorbeeld voor slachtoffer van huiselijk geweld. In een volledig aparte opvang gelooft het COA niet. 'Zo werk je segregatie in de hand,' aldus een woordvoerder.   

Bovendien is er volgens de organisatie geen sprake van een alarmerende stijging van het aantal bedreigingen van LHBT-vluchtelingen. 'In Amsterdam kan het natuurlijk anders zijn, maar landelijk is er voor ons momenteel geen aanleiding om aan de bel te trekken.' 

Het COC is het daar niet mee eens. Woordvoerder Philip Tijsma: 'In het afgelopen half jaar kregen wij landelijk vier meldingen van vluchtelingen die zich onveilig voelen in opvanglocaties, in de afgelopen weken krijgen we er 14 binnen, uit allerlei gemeenten. Wij denken dat dit het topje van de ijsberg is.'

Geen volledig aparte opvang

Een woordvoerder van de Amsterdamse wethouder Simone Kukenheim (diversiteit) laat weten geen plannen te hebben voor een volledig aparte noodopvang. 'Begin volgend jaar komt er een aparte vleugel voor LHBT-vluchtelingen in een opvang waar verder vooral families zullen zitten.' Die vleugel zal volgens de gemeente niet van de andere vluchtelingen worden afgesloten. 

Staatssecretaris Klaas Dijkhoff liet de Kamer op 16 november al weten categoriale opvang voor LHBT-asielzoekers 'niet wenselijk' te achten. Volgens de staatssecretaris is dit niet alleen stigmatiserend, maar kan een dergelijke locatie juist voorwerp van bedreigingen worden.

 
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2589 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-04 21:28

Soms doet Domrechts erg zijn best om nieuws te maken waar geen nieuws is. Gisteren de "weigerende" Rode Kruis vrijwilligers, vandaag de "aparte" opvang van lesbiennes, homo's, transgenders en biseksuelen. Tja, als het rapaille zich maar ergens over opwinden kan…


Gast

#2590

2015-12-05 04:35

Dan blijf jij maar denken dat het allemaal oke is. Dat er niet meer criminaliteit zal komen. We zullen zien

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2591 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 09:45

Lees wat er staat en maak niet overal je eigen verhaal van. Maak je druk over criminaliteit, niet over de vluchtelingen. Dat is namelijk niet hetzelfde. Straf geen onschuldige mensen.

Overigens, een opstootje in een AZC is niet "meer criminaliteit".


Gast

#2592 Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 10:43

#2591: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 Maak daar maar vechtpartijen van met meer dan 2 personen en zelfs verwondingen en daarvan veel niet bekend, omdat ze het stil willen houden. Ik zou zeggen zoek het op ipv te denken oh ik hoor niks, dus niks aan de hand. Daarbij heb ik het niet over nu, maar meer criminaliteit als ze hier eenmaal wonen

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2593 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 10:46

Langere wachttijd asielzoekers door logistieke problemen IND

De afhandeling van asielprocedures stokt door logistieke problemen. Terwijl tienduizenden mensen in de opvang met smart wachten op hun IND-interviews, worden bij het aanmeldcentrum in Ter Apel te weinig asielzoekers aangeleverd. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft daarom de afgelopen weken uitzendkrachten, tolken en asieladvocaten naar huis moeten sturen.

Onlangs schreef staatssecretaris Dijkhoff van Justitie in een brief aan alle wachtende asielzoekers dat het door drukte waarschijnlijk een half jaar duurt voor zij aan de beurt zijn bij de IND. Maar naar nu blijkt wordt de beschikbare capaciteit bij de IND niet volledig benut.

Het gaat mis bij het aanleveren van asielzoekers bij de aanmeldcentra. Er worden minder mensen gebracht dan er op een dag geholpen kunnen worden. Daardoor hebben IND-medewerkers volgens hoofddirecteur Rob van Lint soms 'even niets om handen'.

Volgens Van Lint is het probleem een gevolg van de overvolle opvanglocaties verspreid over het land. 'Normaal kwamen asielzoekers aan in Ter Apel, en werden ze van daaruit verspreid over centra dicht bij de plaats waar de IND hen zou horen. Nu kan het voorkomen dat een asielzoeker ergens in Noord-Holland is ondergebracht. Dan is het natuurlijk onhandig om in Zevenaar de interviews te moeten doen.'

Ingewikkeld proces

Als er een bus in de file staat, pech krijgt of te laat vertrekt, dit al consequenties heeft voor de planning

Woordvoerder COA

Er wordt volgens de IND hard gewerkt aan een oplossing.

Het logistieke proces om asielzoekers van hun opvanglocatie de procedure in te leiden is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de IND en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Het COA regelt het busvervoer tussen de opvang en de interviewlocaties van de IND. Een woordvoerder van het COA was vrijdag niet beschikbaar voor telefonische uitleg, maar laat per sms weten dat het 'een ingewikkeld logistiek proces is' en dat 'als er een bus in de file staat, pech krijgt of te laat vertrekt, dit al consequenties heeft voor de planning'.

Lees hier het interview met IND-directeur Rob van Lint (+)

'We weten dat er momenteel te weinig asielzoekers worden aangeleverd. We zijn heel hard bezig met een oplossing'

Normaliter werkt de IND volgens het 'first in, first out'-principe: wie het eerst in Nederland is gearriveerd, is ook het eerst aan de beurt in de asielprocedure. Door de logistieke chaos wordt dat uitgangspunt nu af en toe losgelaten, wat bij asielzoekers soms onduidelijkheid schept. Zij zien mensen die twee maanden later in Nederland kwamen soms eerder aan de beurt zijn bij de IND.

'We doen dat niet om dat we dat leuk vinden', zegt Van Lint, 'maar omdat we elke dag zo veel mogelijk mensen willen horen. Dan moet je op de koop toe nemen dat iemand later aan de beurt is dan eigenlijk zou moeten.'

 
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2594 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 11:42

UPDATE 21.25 uur: Vier bewoners van de tijdelijke opvang raakten lichtgewond, zo meldt de politie vrijdagavond. Ze zijn ter plekke behandeld aan hun verwondingen. Dertig mensen die bij de vechtpartij betrokken waren zijn overgebracht naar een andere locatie. De aanleiding voor de ruzie is bij de politie nog steeds niet bekend.

 

Overdramatiseren is ook een kunst.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2595 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 11:45

‘Collateral damage’ is moord

 

Moslimslachtoffers zijn ‘collateral damage’ van ‘onze belangen’ in het Midden-Oosten. Correspondent Midden-Oosten Robert Fisk zou weliswaar een gedode hond zo nog niet betitelen, maar wij in het Westen gebruiken het voor mensen, voornamelijk voor Arabieren. Deze ‘collateral damage’ zal zich echter niet zomaar laten beschadigen. In tegenstelling tot vroeger is de mobiliteit van strijders groot.

In het verleden kon het Westen zich in allerlei avonturen begeven zonder noemenswaardige consequenties in eigen land of stad. Geen enkele Noord-Koreaan kwam de Londense metro opblazen omwille van onze deelname aan de Koreaanse oorlog. Geen enkele Vietcong reisde naar Washington om daar het Witte Huis op te blazen. Dat geldt niet voor het Midden-Oosten. Zij komen ook naar ons toe.
(MO*)

Willen mensen die instemmen met bombardementen in het Midden-Oosten een vergroting van de rancune van moslims en op termijn een guerrillaoorlog met een potentieel van anderhalf miljard moslims? Willen zij daarvoor de verantwoording dragen?

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2596 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 12:23

Sylvana Simons: Zwarte Piet hoeft niet meer terug te komen

Kijken: Presentatrice beargumenteert helder waarom de knecht van Sinterklaas écht niet meer kan ... Hulpsint uit Ommen blijft hardnekkig aan 'traditie' vasthouden ... Jeroen Pauw komt verrassend uit hoek en doet duit in zak tegen Zwarte Piet

Het is pakjesavond maar de discussies over Zwarte Piet gaan door. In Pauw heeft Sylvana Simons vrijdagavond weer eens helder uitgelegd wat er moet gebeuren met de kindervriend, namelijk landelijk beleid maken om hem definitief te veranderen. De rest van de samenleving zou dan vanzelf volgen. In een discussie met een hulpsint uit Ommeren krijgt zij versterking uit verrassende hoek, namelijk Jeroen Pauw zelf.

Simons legt nogmaals uit waarom Zwarte Piet echt niet meer kan en hoe het invloed op haar persoonlijk maar ook op vele andere Nederlanders heeft.

"Ik zou willen dat ik kon uitleggen hoe ik al mijn hele leven en met mij velen tussen september en december ons bewegen door het publieke domein. Ik sprak laatst een vriendin van mij. Die heeft een afro en ging naar een feestje. Ze zei: 'ik doe geen rode lippenstift op en geen gouden oorbellen in want we weten allemaal wat er dan gebeurt'. 

Dus zij moet haar zijn aanpassen om vooral niet op die karikatuur te lijken. Wat er heel lang gebeurt is dat we het er heel lang niet over gehad hebben. Ik vind het fijn dat we het er nu wel over hebben en wat ik nog fijner zou vinden is als dat wat gezegd wordt serieus werd genomen. En ik zou het helemaal te gek vinden als we eens met elkaar openlijk durven te praten over die racistische reacties die komen als je je erover uitspreekt."

Daarnaast pleit de presentatrice voor verandering via het Sinterklaasjournaal. Dat zou als 'kompas' moeten fungeren voor de samenleving.

"(...) Het Sinterklaasjournaal heeft bij uitstek de functie en mogelijkheid. We hebben het hier over iets sinds de zestiger jaren. Dat vind ik een enorm zwaktebod. Ik vind het armoe van ons land. Met één keer door een regenboog varen is alles opgelost. Er is een roep en vraag maar 'we' doen het niet. De reden dat je als Sinterklaasjournaal of organisatie dat niet doet, dát is waar dit debat werkelijk over gaat."

Wel zegt Simons het jeugdsentiment en herinneringen die bij het Sinterklaasfeest komen te begrijpen maar dat het tijd wordt voor een inclusief feest voor álle Nederlanders. Zij gaat in discussie met een hulpsint uit Ommeren die verklaart vast te willen houden aan de traditie simpelweg omdat het traditie is. Ook vraagt hij zich af wat voor kleding mensen die voor Zwarte Piet worden uitgemaakt dan aantrekken want 'hij ziet er toch heel anders uit'. 

"Weet u wat ik heel pijnlijk vind en ik kan er heel emotioneel van worden soms. Ik zit hier aan tafel te vertellen over pijn. Het is misschien een pijn die u niet kunt voelen en een pijn die u niet kunt begrijpen maar ik geef het wel aan. Wat u vervolgens doet is zeggen: 'u hebt pijn...maar...ja ik hoor het wel...maar'. 

U wuift het weg en maakt er iets van 'ja maar dan heb je vast hele gekke kleren aan'. Ik zit hier uit de grond van mijn hart te vertellen en ik weet dat ik dat namens mezelf en heel veel mensen doe van allerlei leeftijden, kleur en afkomst. Het is iets dat we niet langer moeten wegwuiven en waar we heel luchtig over moeten doen. Het gaat over heel veel meer dan alleen het symbool van een man in een gek pakje. Uw maar kwetst mij, uw maar geeft aan dat u eigenlijk wat er voor die 'maar' zit niet serieus neemt." 

Wanneer de hulpsint daarop antwoordt waarom Simons zelf niet als gekleurde piet de straat op gaat, wordt het zelfs Jeroen Pauw te veel. 

"Ik vind het een beetje ongemakkelijk om nou heel scherp tegen jou te doen maar dit is toch eigenlijk een beetje onzin wat je nu uitkraamt. Je hoort toch dat er iemand is die zegt: 'Ik word gekwetst en ik praat niet alleen namens mezelf maar namens veel andere mensen. En dit is niet één iemand. Als je enige interesse voor dit onderwerp hebt, weet je dat we de afgelopen jaren hierover praten. Dan kun je toch niet zeggen: 'maar ga dan eens zelf Zwarte Piet spelen?'."

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2597 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 12:25

Eindredacteur Sinterklaasjournaal dreigt met wegsturen Dieuwertje

Kritiek op blackface taboe voor man achter de schermen: "Ik kan mijn blik niet veranderen"

In een interview met het AD dreigt de eindredacteur van het Sinterklaasjournaal Ajé Boschhuizen (53) dat de populaire presentatrice Dieuwertje Blok mogelijk moet vertrekken omdat ze zich heeft uitgesproken tegen het gebruik van blackface bij het vormgeven van Zwarte Piet.

Het lijkt een cliffhanger uit het Sinterklaasjournaal zelf, net nu de laatste aflevering voorbij is en er geen enkele nieuwe verandering is doorgevoerd, dreigt de eindredacteur en bedenker van het programma dat Dieuwertje voor volgend seizoen mogelijk het veld moet ruimen.

In een interview met het AD haalt hij fel uit naar criticasters van de omstreden traditie, zoals bijvoorbeeld 'hoofdpiet' Erik van Muiswinkel die stelde dat het Sinterklaasjournaal in 2006 had moeten vasthouden aan regenboogpieten. Boschhuizen zet de kritische cabaretier weg als lid van "een klein, kringetje blanke intellectuelen" dat op 200 meter afstand van de Westergasfabriek woont, waar het studiocomplex van Pauw en De Wereld Draait Door is gevestigd. "Ik ben er voor het grote publiek," verklaart de eindredacteur over zichzelf en als verkalring waarom hij vast wil houden aan de kwetsende blackface-figuur. Het AD, dat een militante pro-blackface positie inneemt in het debat, wil weten of Dieuwertje Blok die in november bekende dat ze wel klaar is met de traditionele blackface figuur omdat die niet meer van deze tijd is, eigenlijk nog wel kan aanblijven. Boschhuizen:

"Dat is een goede vraag. Dat weet ik nog niet. Daar moeten we het, als alle drukte voorbij is, nog maar eens uitgebreid over hebben."
Zinspeelt u op een vertrek? Een Sinterklaasjournaal zonder Dieuwertje, dat bestaat toch niet?
"Jawel hoor. Het Sinterklaasjournaal bestaat dan nog steeds."

Op de vraag of Boschhuizen of hij Zwarte Piet zelf racistisch vindt antwoordt hij dat hij daar al tientallen jaren met Amerikaanse collega's die dat stellen over discussieert.

"Ik kan er niks aan doen dat ik hun blik niet heb. Ik kan mezelf niet loskoppelen van deze traditie en die bekijken zoals zij."

Overigens is het niet aan Boschhuizen om te bepalen wie het toonaangevende Sinterklaasjournaal presenteert. Dat wordt beslist door de NTR-top. Zij beslissen ook wie de eindredacteur is. Nu Boschhuizen zo duidelijk aangeeft dat hij niet in staat is van mening te veranderen wordt het misschien tijd te zoeken naar iemand die de vooruitgang niet in de weg staat. 

 
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2598 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 12:26

Diepere oorzaken van radicalisering, terrorisme en migratie; de rol van ontwikkelingssamenwerking

OPINIE - Ontwikkelingssamenwerking speelt een grote rol in oorzaken van migratie, terrorisme en radicalisering, schrijft Paul Hassing. Sommige staatshoofden suggereerden dat een nieuw Marshallplan voor Afrika nodig is, in plaats van te vervallen in bilaterale projecten.

Nu langzaam maar zeker de damp van de emoties optrekt na de aanslag in Parijs, doet de vraag rijzen welke diepere oorzaken ten grondslag liggen aan de radicalisering. Er bestaat internationaal grote overeenkomst om IS in Irak en Syrië fors aan te pakken om zodoende het ideologische en operationele centrum van de aanslag te elimineren. Indien dat al mogelijk is, zal het de oorzaken van de radicalisering niet wegnemen. Het zal in het beste geval tijdwinst opleveren. Het is niet ondenkbeeldig dat IS – na territoriaal verslagen te zijn, zich daarna transformeert in iets anders. Zoals een deel van Al-Qaida na Afghanistan zich heeft getransformeerd in IS. Tijdswinst die ons de mogelijkheid biedt om de diepere oorzaak van radicalisering aan te pakken, hier in Europa maar ook in ontwikkelingslanden.

Hier in Europa is het nodig introspectie te betrachten hoe we omgaan met grote groepen jongeren in de banlieues, de vraag te stellen waarom zij zich buitengesloten voelen en waarom er zo’n grote afstand bestaat tot politie en maatschappelijke organisatie. Ouders willen niet dat hun opgroeiende kinderen radicaliseren. Ze zien ze liever een plek verwerven in de samenleving, leuk werk vinden en kleinkinderen krijgen. Echter, ze zijn niet in staat om hun zonen en dochters op andere gedachten te brengen. Ze kunnen het niet alleen.

De top over migratie in Malta tussen de EU en Afrika heeft naast veel retoriek ook wat verhelderende gezichtspunten opgeleverd. Zoals een van de staatshoofden uit Afrika het pijnlijk vaststelde: 25 jaar geleden wilde geen enkele Afrikaan emigreren naar Europa. Vandaag de dag willen er duizenden de gevaarlijke overtocht maken en daarbij hun leven riskeren. Wat is er de afgelopen 25 jaar gebeurd waardoor een dergelijke grote verplaatsing van mensen heeft kunnen ontstaan? Cynisch zou men kunnen stellen dat Turkije meer dan drie miljard euro aan steun krijgt om de vluchtelingen uit Syrië op te vangen omdat zij een bedreiging vormen voor de Europese veiligheid en stabiliteit. Afrika moet het met een fractie daarvan doen omdat de dreiging van radicalisering en terrorisme veel geringer is. Maar is dat echt zo?

Voor Afrika heeft migratie twee aspecten. De positieve kant, namelijk dat tienduizenden migranten geld terug sturen naar hun geboorteland en dat is voor veel families een welkome aanvulling op hun karige inkomen. De negatieve kant echter: een verlies aan bekwame mensen die het land verder zouden kunnen helpen, economische initiatieven zouden kunnen ontplooien. Op de korte termijn domineert het overgemaakte geld maar op de wat langere termijn toch het verlies aan potentieel.

Het is algemeen geaccepteerd dat migratie wordt veroorzaakt door instabiliteit: zowel politiek, economisch als juridisch. Door corruptie en repressie (NRC van 17 november): ‘Juist die oorzaken leidden tot de opbloei van extremistische groepen.’ En ik voeg daar migratie aan toe, naar een veilige en rijke plek zoals Europa. Het opmerkelijke van de migratiestroom is dat deze pas echt goed op gang is gekomen na het slechten van de Muur in Berlijn, het communisme in Oost-Europa en Rusland en het instellen van gemeenschappelijke grenzen voor Europa. Geen zinnig mens die deze ontwikkeling serieus terug wil draaien.

De diepere oorzaak van migratie moet dus ook in ontwikkelingslanden worden gezocht. De economische situatie, de veiligheid en de situatie van de mensenrechten zijn belabberd in veel landen: Soedan, Eritrea, Ethiopië, delen van Kenia, Mali, Burundi, Congo, Centraal Afrikaanse Republiek, Mauritanië, Zimbabwe. Kortom, te veel om op te noemen! Sommige staatshoofden hebben in Malta gesuggereerd dat een Marshallplan voor Afrika nodig is. Een plan dat stabiel is, waarop gerekend kan worden, een vaste financiële planning heeft en niet belerend is. Een plan waarin Afrikaanse landen gelijkwaardige partners zijn en Europese landen over hun eigen (dominante) schaduw heen kunnen stappen. Niet weer opnieuw vervallen in bilaterale prioriteiten en projecten. En plan waarin de EU optreedt als een eenheid en duidelijke politieke afspraken maakt met ontwikkelingslanden. Afspraken die boven de politieke kleur van een regering uitgaan, betrouwbaar dus.

Dat betekent een andere en grotere rol voor ontwikkelingssamenwerking. En een samenleving hier die een Marshallplan ondersteunt en niet alleen maar naar individuele projecten kijkt. Het gaat dan niet over innovatie maar over betrouwbaarheid, gezamenlijk optrekken en kritiek kunnen accepteren.

Paul Hassing is vanaf 1990 werkzaam geweest op het ministerie van Buitenlandse Zaken op het terrein van ontwikkelingssamenwerking en milieu. Hij is begonnen als beleidsmedewerker Energie en Milieutechnologie, was daarna hoofd van de afdeling Klimaat, Energie en Milieutechnologie, en vanaf 2001 plaatsvervangend directeur Milieu en Water. Sinds 2010 heeft hij een eigen bureau: Policy, Management and Communication.

 

 
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2599 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 12:29

Angst voor PVV’ers “Ze willen onze vrouwen aanranden!”

 

Onder vluchtelingen en asielzoekers die in ons land een veilig heenkomen hopen te vinden heerst een groeiende angst voor opgewonden PVV’ers. Bezorgde ouders en echtgenoten hebben inmiddels lucht gekregen van verhalen die PVV’ers in verband brengen met ‘hoofddoekjes’ en ‘aftrekken’. De door velen gedeelde gedachte is: “Ze hebben het gemunt op onze dochters en vrouwen!”

Het is op zich geen onlogische redenering. Veel PVV’ers zijn alleenstaande mannen uit de lagere sociale klasse met weinig opleiding en sterk racistische denkbeelden. Dat zijn dus allicht gefrustreerde kereltjes die dromen van het overheersen en gebruiken van gekleurde en in hun ogen ‘dus’ ondergeschikte vrouwen. Zij willen de moslima’s onder het mom van ‘bevrijding’ ontdoen van hun sluiers en hoofdoekjes, om zich daarna aan hun exotische Oosterse trekken te verlustigen. De amandelvormige ogen, de glanzend zwarte haren en de licht getinte huid doen PVV’ers steigeren. Niet voor niets klagen veel extreemrechtse mannen telkens weer dat zich onder de vluchtelingen te weinig jonge vrouwen bevinden.

De autoriteiten proberen de groeiende onrust onder vluchtelingen weg te nemen door ze bescherming te bieden tegen de dreigende tsunami van geile PVV’ers. Maar met zijn recente uitspraken gooit Geert Wilders, die juist de vluchtelingen ervan beschuldigt ‘testosteronbommen‘ te zijn, alleen maar olie op het vuur. Zoals een van de Syrische mannen het uitdrukt, terwijl hij zijn vrouw en dochter achter zijn brede rug verstopt: “Zoiets raars verzin je alleen als je zélf zo denkt.”

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2600 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 12:33

De testosteronbom bestaat niet, Wilders

Als er iets is waar vluchtelingen nog meer op azen dan sociale voorzieningen, dan zijn het onze vrouwen en dochters: ze zijn namelijk testosteronbommen, aldus Wilders vandaag. Hij staat in een lange traditie.

Het is de angst die alle andere angsten inmiddels overtreft. Je hoorde ‘m in Assen, in Amersfoort en in Enschede. ‘Mijn dochters moeten elke dag langs die hal met 600 alleenstaande mannen,’ sidderde een moeder. Een zachtaardig uitziende vrouw zei in Het Journaal het prima te vinden als er vluchtelingengezinnen in haar stad werden opgevangen. ‘Maar niet die mannen allemaal.’ Waar ze bang voor was? Resoluut: ‘Mijn kinderen.’ Een man sloot zich daarbij aan: ‘Ik heb ook een dochtertje van zes.’

Geert Wilders nam het in de Kamer vandaag voor deze mensen op. Nederlandse gezinnen, zo zei hij, zitten niet te wachten op ‘testosteronbommen die het leven voor hun vrouwen en dochters onveilig maken.’

Niemand spreekt het met zoveel woorden uit. Maar de reden dat het vooral ‘de mannen’ zijn die angst aanjagen is natuurlijk overduidelijk. Die kunnen zich niet beheersen. Die zullen zich vergrijpen aan onze vrouwen. Die staan al zo lang droog dat ze de eerste de beste griet in Ter Apel bespringen.

Als er iets is waar vluchtelingen nog meer op azen dan sociale voorzieningen, dan zijn het onze vrouwen en dochters. Geen geweren, maar hormonen, zijn volgens Wilders hun belangrijkste munitie.

Nieuw is die angst natuurlijk niet. Het beeld van de migrant als verkrachter is al ongeveer zo oud als xenofobie zelf. Meer primair krijg je het haast niet. Al in de Griekse oudheid gingen de mythen over de Perzen die vrouwen kwamen roven. De barbaren plunderden het Romeinse Rijk niet alleen, ze vierden hun lusten ook bot op de beschaafde vrouwen. Om nog maar niet te spreken over Afrikanen, die in de Westerse cultuur al eeuwen lang symbool staan voor seksuele losbandigheid.

In Edward Saïds klassieker Orientalism, over de manier waarop het Westen de exotische Ander cultureel representeert, komt het continu terug. De Oriënt, zo schrijft Saïd, was voor het Westen altijd al een belediging van het seksuele fatsoen. ‘Alles uit de Oriënt ademde gevaarlijke seks en bedreigde de hygiëne en binnenlandse beschaving met haar buitensporige seksuele vrijheid.’

De Mexicanen die de grens over komen zijn niet zomaar Mexicanen, fulmineerde Donald Trump onlangs. ‘They’re rapists.’ Ook hij staat daarmee in een lange traditie. Republikeinse politici beginnen om de haverklap over verkrachtende Mexicanen. Als je in Californië verkracht wordt, is het waarschijnlijk door iemand die daar eigenlijk niet mocht zijn, zei een Amerikaans afgevaardigde in 2007. De typering van de seksbeluste Mexicaan gaat zelfs terug tot de negentiende eeuw, liet Politico onlangs mooi zien. En in films van begin twintigste eeuw zijn het steeds de migranten die de lelieblanke vrouwen komen roven en molesteren.

Is er een reden voor die angst? Uit onderzoeken blijkt in Amerika keer op keer dat immigranten niet oververtegenwoordigd zijn als daders bij zedenzaken. Jarenlang werd een asielzoeker voor de verkrachting en moord van Marianne Vaatstra verantwoordelijk gehouden. Het bleek een boer uit een nabijgelegen dorp. Vluchtelingenwerk ontkrachtte de mythe onlangs nog eens: nee, het zijn geen jonge mannen die hun gezin in de steek laten.

Bij het woord testosteronbom dacht ik zelf tot voor kort aan een puberjongen van een jaar of 15 die af en toe de woorden ‘tieten’ en ‘kut’ in een treinstoel kerft. Mijn angst voor zijn hormonen heb ik inmiddels onder controle. Ik wens de bange moeders hetzelfde toe.