De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven
Mari T. |
/ #684 Re: Re: Re: Re: etc. etc. etc..2013-08-29 20:14#25: - Re: Re: Knuppel in hoenderhok. Ik lees de discussies veelal tussen een, zo door zichzelf genoemde, 'loonslaaf' en een zelfstandige. Deze reactie zou op meedere bercihten van toepassing kunnen zijn. In mijn ogen ontstaat hier naast een discussie over het al dan niet terecht zijn het neerleggen van de 'prijs' bij de kleine zelfstandige ten voordeel van de 'loonslaaf, ook een concurrentie tussen deze twee groepen. Ik heb eens wat rondgesnuffeld over de aanleiding de zelfstandigenaftrek in te voeren. In een afstudeer scriptie van de heer Akansu uit Dordrecht wordt de aanleiding en het doel van de zelfstandigenaftrek duidelijk verwoord. Een zelfstandige, zeker als deze net start met de onderneming zal behalve de zorg voor eigen consumptie, ook zorg moeten dragen voor bedrijfsreserve en voor investeringen. Invooral de beginperiode staat de zorg voor bedrijfsreserve en soms investering behoorlijk onder druk en dan helpt de startersaftek zelfstandigenaftrek substantieel. Bij interesse, de scriptie is te lezen op http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=80914 Toen ik een hele poos geleden zelf werknemer was keek ik wel eens met enige jaloezie naar de ZZP-ers en rekende mezelf voor hoeveel inkomsten ze hadden. Ze verdienden bruto toch wel tot zes keer zoveel. Toch durfde ik toen niet de stap te maken. Ik ben zelf sinds nog geen twee jaar een kleine zelfstandige. Ik had na een bezuinigingsronde van het bedrijf waar ik voor werrkte de beste kansen als zelfstandige en ik heb dáárom daarvoor gekozen. Ik wilde gewoon op een prettige manier mijn inkomen verdienen. Het ondernemerschap neem ik erbij, ik doe het gewoon om mijn brood te verdienen. Na veel rekenen en vergelijken maakt het in mijn ogen op langere termijn financieel gemiddeld niet zo veel uit of je nu zelfstandige bent of werknemer. Beiden hebben hun voors en tegens. Gemiddeld zal een goed draaiende ZZP-er op langere termijn wel ietsje meer overhouden, maar de verschillen zijn behoorlijk kleiner geworden. Voor dit verschil werkt een zelfstandige gemiddeld ook meer. Het verschik wordt kleiner, klanten willen nu eenmaal op het moment minder betalen voor een product en dat heeft consequenties. Niet alles is met innovaties op te vangen. Ik vind dat rücksichtloss afschaffen van de zelfstandigenaftrek in het huidig economisch klimaat een verkeerd signaal van de overheid is. Bedrijven hebben het moeilijker en er vallen er veel om, ook onder kleine zelfstandigen. Afschaffen van de aftrek verlaagt de kansen om 'voor jezelf te beginnen'. Het heeft mij mede geholpen de start van mijn bedrijf te maken. Laten we hopen dat de regering wat meer rekening houdt met de kleine en vooral startende ondernemer. Het alternatief is bij een steeds groter wordende groep WW of bijstand. Dat moeten we niet willen, toch?
|
|
Respecteer de euthanasiewet
BEHAALD! Unie Van Vrijwilligers wordt wegbezuinigd. Help ons!
Steun KEES van DAAIBOOI BEACH CURACAO
Gerechtigheid voor Francis en alle andere verkeersslachtoffers
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Kortsnuiten Blijven Bestaan
Bescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Pils Is Veel Te Duur
8285 Gemaakt: 2025-01-22
Gerechtigheid voor Francis en alle andere verkeersslachtoffers
13526 Gemaakt: 2025-01-19
Tegen het rookverbod op terassen
793 Gemaakt: 2025-02-02
PETITIE TEGEN HET WINDTURBINEPROJECT MELSELE E34 VAN 200M HOOG IN EERSTE LIJN VAN DE WONINGEN
346 Gemaakt: 2025-01-29
Stop het doorrijverbod (knip) Nieuw-Sloten
1423 Gemaakt: 2025-01-25
🛑 NEE TEGEN HET VERBOD OP AROMA’S IN VAPEPRODUCTEN IN BELGIË! 🛑
180 Gemaakt: 2025-02-04
Bollo terug!
1026 Gemaakt: 2024-07-10
Zeg NEE tegen het Brummense AZC
128 Gemaakt: 2025-02-01
Behoud losloopgebied Leeghwaterpark
776 Gemaakt: 2024-03-17
Maak de Leyweg (tussen Erasmusweg en Noordweg) 30km-zone!
105 Gemaakt: 2025-02-03
Geen Pilot "Opvang op water" in de Oude Haven
101 Gemaakt: 2025-01-30
Veilige en Moderne Infrastructuur voor De Kreek/Kieldrechtsebaan in Kieldrecht!
95 Gemaakt: 2025-01-30
Oprichting van onafhankelijke vzw voor de Jeugd/Dames.
93 Gemaakt: 2025-01-30
Flexwoningen Voetbalveldje Achterbergsestraatweg
216 Gemaakt: 2025-01-24
Yous night shop
77 Gemaakt: 2025-02-04
Zitjes aan de Dorpshaven van Leimuiden
110 Gemaakt: 2025-01-24
Voor goede arbeidsvoorwaarden bij Lidl
271 Gemaakt: 2025-01-16
Daan terug!
46 Gemaakt: 2025-02-02
Behoud live-muziek in Café De Tuin Alkmaar.
1573 Gemaakt: 2025-01-20
Petitie tegen betaald parkeren in Amstelveen
6453 Gemaakt: 2024-11-15