joos_moet_blijven


Gast

/ #155

2013-10-22 08:44

Me dunkt, dat de VRT nog steeds met een gigantisch VTM complex te kampen heeft. Maar zoals de commerciële zender een duidelijk imago vooropstelt (of je er nu voor op tegen bent) en bewust op een bepaald publiek inspeelt, zou de VRT directie eindelijk (over alle zenders heen overigens) veel meer moed moeten tonen door haar "meerwaarde" programma's wat hoger in het vaandel te dragen en ze op een betere manier te promoten. Ze heeft meer dan genoeg talent in huis. Weg met die onuitstaanbare verkleutering. Als buitenstaander is het makkelijk kritiek te spuien en het zal uiteraard ook met middelen te maken hebben. Edoch het moet mij van het hart, dat ook de nieuwsuitzendingen op Radio 1 (die dan weliswaar overgenomen worden door de andere zenders) - qua thema's die erin aan bod komen - vaak zo ondermaats scoren in vergelijking met de Engelse, Duitse of Franse zenders, dat je je soms afvraagt of men wel beseft wat er in de wereld aan de hand is (behalve op de "paar" plekken waar de VRT haar journalistieke coryfeeën uitstuurt). Het tot in het belachelijk uitvergroten van nieuwsfeiten als : de verdachte plasjes van de renners, de diëten, boetes of uitgelekte e-mails van de politici, is dermate schering in en inslag geworden, dat er voor het echte grote nieuws (in binnen- en buitenland) onvoldoende ruimte is.
Halt aan het banaliseren van de grote groep luisteraars, die over de VRT-zenders heen meerwaarde willen.