STOP project Buytenland nu!

Hans Valk
Gast

/ #1253

2013-11-30 10:34

Als jongen maakte ik fietstochten door de polders rond Rhoon. De dijkenstructuur in combinatie met het cultuurland is bijzonder en wordt in Nederland steeds zeldzamer. Er is met de komst van Carnisselanden al genoeg verloren gegaan. Ik ben een natuurliefhebber, maar ik vind dat er zo langzamerhand wel genoeg nieuwe natuur is. Landschappelijk ziet het er meestal niet uit en uiteindelijk groeien zonder intensief beheer dergelijke gebied meestal dicht met wilg en ander struweel. De ruimte gaat verloren.
De oplossing moet worden gezocht in een kleinschaliger gebruik van het cultuurland. Allerlei soorten die vroeger bij het boerenland hoorden, zoals geelgors en gele kwikstaart zie ik ook rondom Rhoon veel minder. Ook voor de boeren is er dus wat te doen. Mijn handtekening betekent dus niet dat het gebruik en beheer van het gebied kan blijven zoals het is.

Nog wat anders: ik lees hier ook diverse commentaren van boeren. Van hun kant zou er eens nagedacht moeten worden over het combineren van recreatie/natuurbeleving en agrarisch gebruik. In het buitenland zijn er vaak wandelpaden die over agrarisch cultuurland lopen dat in particuliere handen is. De Nederlandse boeren gedragen zich teveel als grondgrondbezitters die wandelaars als ongewenste indringers beschouwen en liefst iedereen weren van hun grond. Die mentaliteit moet veranderen. Vrijwel nergens in het cultuurland kan worden gewandeld op onverharde paden. Op de wegen wordt je van de sokken gereden. Er is behoefte aan wandelpaden waar je de ruimte kan ervaren. In het bos zie je door de bomen het bos niet meer.