Neen aan rekeningrijden voor personenwagens!


Gast

/ #458

2014-02-09 19:41

'Wat wij zelf doen, doen wij beter' klonk de leuze van de Vlaamse Overheid. Beter? Daar valt op het gebied van wegen en doorstroming niet veel van te zien. Het huidige wegennet is grotendeels ontworpen en uitgevoerd in de jaren zestig en zeventig, toen er nog het wegenfonds bestond met compensatie en concurrentie tussen de gewesten. Sedertdien zijn er drie ministers van Verkeer in België, maar veel is er sedertdien niet gebeurd op het vlak van modernisering en aanpassing van het wegennet. Weinig uitbreidingen, slecht onderhoud, geen of weinig aanpak van de files met hoogstens een enkele spitsstrook, uitzetten van de veilige verlichting op de drukke autosnelwegen met grotere kans op ongevallen hierdoor, onoordeelkundig plaatsen van gevaarlijke verkeersdrempels. De E19 was ontworpen voor 2 x 3 rijbanen, met in het centraal gedeelte een express-snelweg zonder uitritten met 2 x 2 rijbanen. In plaats van een express-snelweg werd echter op het centraal gedeelte van de E19 eerst een duur 'wit kinderbos' aangelegd, vervolgens gedeeltelijk vervangen door een nog duurdere treinverbinding naar Zaventem. Intussen staan duizenden mensen iedere dag in de file tussen Antwerpen en Brussel wegens onvoldoende rijstroken.... De doorstroming rond Antwerpen en Brussel is barslecht. Maar hoera, de regering heeft dé oplossing gevonden, de Deus ex machina: rekeningrijden om de files te doen verminderen. Dat hierdoor de privacy in het gedrang komt is een bijkomstigheid, de mensen zijn dat nu toch al gewend door de sociale media en de NSA... Dit is voor de overheid in ieder geval een goedkopere en eenvoudigere oplossing dan het wegennet te modernizeren zoals in de ons omringende landen momenteel gedaan wordt. Geen efficiënt wegbeheer in Vlaanderen dus . Minister Crevits heeft een enorme wegenachterstand geërfd van haar voorgangers , die er al waren toen er nog geen crisis was en die geen behoorlijke toekomstvisie hadden. Misschien is die toekomstvisie er nog steeds niet, laat staan een efficiënte aanpak van de wegenproblematiek.