Eis het ontslag van Jozias van Aartsen

Gast

/ #2136

2014-07-28 13:59

Deze reactie kreeg ik op mijn klacht.

Geachte heer/mevrouw,

In reactie op uw mailbericht over de demonstratie van 24 juli j.l. doe ik u hierbij het bericht toekomen dat vrijdag 25 juli jl. op de gemeentelijke website is geplaatst.

"De demonstratie voor de Palestijnse zaak van donderdag 24 juli in Den Haag heeft veel losgemaakt in de samenleving. De emoties die naar boven komen, zijn begrijpelijk. Daarbij is het van belang te schetsen wat de rol van de burgemeester is bij demonstraties.

Het grondrecht om te mogen demonstreren is zo fundamenteel dat alle Nederlandse burgemeesters er voor moeten zorgen dat ook mensen met een omstreden mening een demonstratie moeten kunnen houden. Ook als die door anderen als schokkend wordt ervaren.

De wet bepaalt dat de burgemeester een beperking alleen in zeer uitzonderlijke situaties kan opleggen. Een eventuele beperking kan worden getoetst door de rechter. De wet beschermt daarmee de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van demonstratie, belangrijke pijlers onder onze vrije samenleving. Bij de onderhavige demonstratie konden geen beperkingen worden opgelegd.

Verschillende media hebben gemeld dat tijdens de demonstratie leuzen zijn geroepen die haatzaaiend waren. Of dat zo is geweest, wordt door het Openbaar Ministerie op dit moment onderzocht. Als blijkt dat er strafbare feiten zijn gepleegd, kan het Openbaar Ministerie strafvervolging instellen. De burgemeester heeft bij dit onderzoek en bij eventuele vervolgen geen enkele bevoegdheid.

Uiteraard is het totaal verwerpelijk als tijdens demonstraties wordt opgeroepen tot haat jegens bevolkingsgroepen. Daar moet tegen worden opgetreden. Het Openbaar Ministerie doet dat ook."

Op de site is tevens een link naar de verklaring van het Openbaar Ministerie te vinden.

Hoogachtend,

J.J. van Aartsen

Namens deze,

Directeur Bestuurszaken

S.Broers