Geen asielzoekers opvang in Centrum Breda

Gast

/ #496 Gatverdamme! Gemeente en COA, bah bah bah!

2014-08-23 17:48

BREDA - De gemeente Breda draait de omwonenden van gevangenis De Boschpoort een rad voor ogen.

Ze beweert dat de asielzoekers die in de gevangenis worden ondergebracht daar maximaal twee jaar zullen blijven, maar dat blijkt allerminst uit de vergunning.

Dat beweert mr. Robert van 't Zelfde, de advocaat die namens drie omwonenden van de Boschpoort naar de rechter is gestapt om de komst van 400 asielzoekers tegen te houden. "In de vergunning wordt gesproken over onbepaalde tijd, niet over twee jaar, zoals de gemeente beweert. Dus kan met deze vergunning het COA De Boschpoort tot in lengte van jaren als asielzoekerscentrum blijven gebruiken."

De gemeente ontkent. Met de term onbepaalde tijd zou slechts de verbouwing van De Boschpoort bedoeld worden, zegt een woordvoerster. Bovendien wordt gewezen op de bestuursovereenkomst tussen de gemeente en het COA waarin wel degelijk over huisvesting voor één jaar, met een uitloop van maximaal nog een jaar, wordt gesproken.

Een lachertje, vindt Van 't Zelfde "Die overeenkomst is juridisch niks waard. Het gaat om de vergunning en die is niet waterdicht. Als ik mijn woning laat verbouwen en er staat niet in dat dat huis voor een bepaalde tijd weer in zijn oude staat moet zijn teruggebracht, betekent dat dat ik daar tot in lengte van jaren in mag blijven zitten. Zo is het met de Boschpoort ook. De gemeente laat bewust de mogelijkheid open om de asielzoekers daar langer te laten zitten en dat geeft te denken."

Meer in BN DeStem van zaterdag 23 augustus