Geen asielzoekers opvang in Centrum Breda

Gast

/ #983

2015-03-09 09:55

sP Breda:, Pastoor Hopman, sukkel van een Uijl, van Lunteren, onze 'Christelijke'. Betweters van het CDA Breda, PVdAsizoekers,

waar wachten jullie nog op? Neem een paar asielzoekers in huis! Jullie zijn toch geen NIMBY s in het Ginneken?

Zie het artikel in het ADDe deur van Nienke Brugman staat open, letterlijk. De 32-jarige Arnhemse is vast van plan om uitgeprocedeerde asielzoekers van de straat te plukken en in haar huis op te nemen. Als ze gaat samenwonen met haar Ethiopische vriend, is een vluchteling welkom.

Ze kreeg het van huis uit mee. Haar ouders namen pleegkinderen op, ook een vrouw met psychische problemen. ,,We zijn niet op de wereld gezet om alleen voor onszelf te zorgen,'' zegt Brugman. ,,Ik doe in Arnhem al mee aan een kleinschalig project om vluchtelingen te helpen. Het zit mij dwars hoe Nederland vooral niet voor ze zorgt. Hoe uitgeprocedeerde asielzoekers van de lucht moeten leven.''

Het lijkt eng, een vreemde in huis. ,,Kan ik me goed voorstellen,'' zegt Brugman. ,,Maar je geeft niet al je privacy op en krijgt veel terug.''

Vluchtelingen Welkom volgt het voorbeeld van een Duitse organisatie, die uiteraard Flüchtlinge Willkommen heet. Na bemiddeling door die stichting zijn nu zestien vluchtelingen, uit elf landen, gehuisvest in Duitsland en Oostenrijk.

Er is ook in Nederland een probleem. Van de 24.229 vluchtelingen in asielzoekerscentra heeft meer dan de helft al een verblijfsvergunning. Zij zouden moeten doorstromen naar eigen woonruimte, maar zitten in de wachtkamer, omdat gemeenten die nog niet kunnen aanbieden. Daarnaast leven er circa 100.000 illegalen in Nederland.

De 41-jarige Daisy Petrona wordt namens Vluchtelingen Welkom een schakel tussen particulieren en vluchtelingen. ,,Ik geloof in dit plan. Door ze in huis op te nemen, geef je vluchtelingen duidelijk het gevoel dat ze welkom zijn.''Asielzoekers die nog wachten op hun verblijfsvergunning, statushouders die wachten tot er woonruimte vrijkomt, maar ook uitgeprocedeerde asielzoekers, al die categorieën vluchtelingen komen in aanmerking voor het plan.

,,De overheid wil een participatiesamenleving,'' stelt Petrona. ,,Gemeenten hebben moeite om statushouders een plek te geven. Wij kunnen helpen. Voor iedereen is het beter. Vluchtelingen leren Nederland veel sneller kennen als ze bij iemand in huis zitten.''