Geen asielzoekers opvang in Centrum Breda

Jan van E

/ #1208 Ooggetuigenverslag: een dagje AZC Gilze

2015-06-22 05:50

Wat heb ik een spijt dat ik 40 jaar geleden dit achterlijke land niet verlaten heb. Toen al zag ik aankomen dat dit land naar de donder geholpen zou worden door Turken en Marrokanen binnen te halen omdat “Nederlanders het werk niet willen doen”. Nee,bedrijven wilden goedkoper personeel,waar wij nu de vruchten van plukken. Maar tot op de dag van vandaag heeft men er niets van geleerd. Haal maar binnen want de domme Nederlander betaalt wel.

Hoe dan ook,wij hebben toen uiteindelijk de stap niet genomen om te emigreren.Je kent het,familie praat het uit je hoofd, het is een hele stap om ergens anders opnieuw te beginnen enz.

Maar als ik het nog kon overdoen? Liever vandaag dan morgen nog. Helaas is mijn leeftijd inmiddels zodanig dat ik jammer genoeg hier mijn tijd moet uitdienen.

Wij zijn in dit land niets meer dan slaven van het gespuis in Den Haag wat zich volksvertegenwoordigers durft te noemen.

Maar ach, anderzijds wel positief ook dat we geplukt worden. Het kan meteen met bakken tegelijk naar de AZC’s waarvan wij er helaas ook een in de buurt hebben en waar we eens zijn gaan kijken naar gelukszoekers en uitzuigers. Ik heb het 10 minuten volgehouden toen zijn we weg gegaan want ik kon het niet meer aanzien zo zielig als ze waren.

Zittend onder de bomen, merkkleding en schoenen aan,nieuwe fietsen waar men ook les op kreeg,dure telefoons met gratis abonnement blijkbaar want men belde er op los, een feestje op onze kosten waar niks aan ontbrak en als klap op de vuurpijl: Wij mochten zelf ervaren dat zo’n gelukszoeker/dobberneger een medewerksters van het AZC in het Engels aansprak en op hoge toon meldde dat hij een voor hem onprettige opmerking had gehoord. Waarop de medewerkster (duidelijk een ultra links figuur) knarsetandend letterlijk zei:” Those people are criminals with that kind of language against you” En daarop sloeg ze haar vette arm om de zielige uitvreter. Wij zijn toen maar verder gelopen richting hoofdgebouw.

Daar aangekomen zagen wij een  popcorn kraam, een groot springkussen, volop muziek uit een installatie waar een beetje discotheek zich niet voor zou hoeven te  schamen met  nog wat kramen en tenten voor aanvullend plezier. De belangstelling van echte Nederlanders viel begrijpelijkerwijs wel wat tegen.

Achter het hoofdgebouw lagen nieuwe sportvelden geschikt voor diverse sporten. Daarbij enkele speeltuinen,uiteraard geheel nieuw,waar een kinderspeelpaleis jaloers op zou kunnen worden. Het spreekt voor zich dat zich hier geen enkele zieligerd liet zien, die zaten immers met hun dure telefoon onder de bomen op de banken of lagen op de sportvelden in de zon. Men zou immers eens moe worden. Ook de kinderen lieten zich niet in de speeltuinen zien.Die lagen heerlijk in de zon bij hun ouders, de nieuwe fietsen hadden ze naast zich liggen.

Dat gezien hebbende  heb ik mijn vrouw verzocht om te vertrekken omdat ik mijn maag voelde draaien en onpasselijk werd en zijn wij weggegaan.

Het complex ligt midden in het Chaamse bos bij Gilze. Er zitten nu ongeveer 1700 “arme” sloebers. Elke 15 minuten rijden er 2 touringcars af en aan om de heren en dames te vervoeren. Een normale lijnbus is wat te min natuurlijk. De bussen rijden naar Gilze, Breda en Tilburg. Gezellig wat shoppen,en uiteraard naar de zwaar gesubsidieerde advocaten. 

Als je dit afzet tegen het belabberde openbaar vervoer in de regio voor de gewone Nederlander, dan kun je soms toch wel wat geïrriteerd raken, zeker de ouderen in ons dorp.