Zeg nee tegen azc Brunssum

Ach, lullig

/ #537 hè verdikkeme nou!

2015-11-09 23:48

Platform AZC-Alert uiteen door geruzie

door Alexander Bakker

AMSTERDAM - 

Tegenstanders van vluchtelingenopvang vechten elkaar de tent uit: landelijk burgerplatform AZC-Alert is na een ’coup’ uiteen gevallen. 

Het gedoe is ontstaan door een meningsverschil over de te varen koers. Het enige nationale netwerk van asielverzet gaat nu in twee afzonderlijke bewegingen verder, maar wel onder dezelfde naam.

Twaalf van de ruim twintig lokale teams gaan verder als stichting AZC Alert (zonder streepje). Het oude AZC-Alert (met streepje) gaat verder onder leiding van oprichtster Anita Hendriks. Zij krijgt eveneens steun van een aantal lokale teams.

Perswoordvoerder Amanda Vermeulen is nu vrijwilliger bij de stichting. Zij spreekt van een ’coup’ door de fractiemedewerker van PVV Noord-Brabant. „Mevrouw Hendriks wierp een tijdje terug de handdoek in de ring na een verschil van inzicht; deze week keerde ze plotseling terug om eigenhandig de hele organisatie op te eisen”, aldus Vermeulen. „Alle wachtwoorden voor sociale media, e-mail en website zijn aangepast. Dit is bij veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten.”

Hendriks is het niet eens met die lezing: „Het is gewoon allemaal van mij. De website staat op mijn naam en de pagina op Facebook is gekoppeld aan mijn account. Er valt helemaal niets te kapen.” De twee ’AZC Alerts’ gaan nu ieder hun eigen weg. Vermeulen namens de stichting: „Wij willen professioneler worden. Het idee is om burgers en lokale politici te helpen bij het schrijven van brieven en het indienen van WOB-verzoeken. Niet meer alleen met de vlag zwaaien. Wij zijn geen schoothondje van de PVV. Te veel mensen merkten dat niet. Het maakt ons niet uit wat mensen stemmen.”

Hendriks: „Er is maar één echte AZC-Alert. U weet hoe ik in de politiek sta; geen stichting als subsidie vangend gedrocht. Wij blijven spandoeken maken en flyers drukken.”