Zeg nee tegen azc Brunssum

Ach, lullig

/ #543 hè verdikkeme nou!

2015-11-10 00:10

AZC-HATERS VECHTEN ELKAAR DE TENT UIT

Er is grote heibel ontstaan binnen de gelederen van AZC-Alert, een netwerk van tegenstanders van vluchtelingenopvang in ons land. Het resultaat is dat het landelijk burgerplatform in twee bewegingen verder gaat. 

De strubbelingen komen voort uit een meningsverschil over de te varen koers. Twaalf van de ruim twintig lokale teams gaan verder onder een volledige nieuwe en originele naam: stichting AZC Alert (zonder streepje, ja!). Het oude AZC-Alert blijft gewoon bestaan en gaat verder onder de bezielende leiding van oprichtster Anita Hendriks, fractiemedewerker van de PVV Noord-Brabant. 

Amanda Vermeulen, perswoordvoerder van de variant zonder streepje, zegt in De Telegraafdat Hendriks een coup heeft gepleegd. "Mevrouw Hendriks wierp een tijdje terug de handdoek in de ring na een verschil van inzicht; deze week keerde ze plotseling terug om eigenhandig de hele organisatie op te eisen. Alle wachtwoorden voor sociale media, e-mail en website zijn aangepast. Dit is bij veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten."

'Het is allemaal van mij'

De PVV'er legt het op een andere manier uit. "Het is gewoon allemaal van mij. De website staat op mijn naam en de pagina op Facebook is gekoppeld aan mijn account. Er valt helemaal niets te kapen. Er is maar één echte AZC-Alert. U weet hoe ik in de politiek sta; geen stichting als subsidie vangend gedrocht. Wij blijven spandoeken maken en flyers drukken."

Bij de nieuwe groep, stichting AZC Alert (zonder streepje dus), trekken ze lekker hun eigen plan. "Wij willen professioneler worden. Het idee is om burgers en lokale politici te helpen bij het schrijven van brieven en het indienen van WOB-verzoeken. Niet meer alleen met de vlag zwaaien. Wij zijn geen schoothondje van de PVV. Te veel mensen merkten dat niet. Het maakt ons niet uit wat mensen stemmen", aldus Vermeulen.