Zeg nee tegen azc Brunssum

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

/ #1465 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-17 15:57

Bestuur PVV zegt vertrouwen in Wilders op

Leden verbolgen over ondemocratisch besluit

Geert Wilders is opgestapt als fractievoorzitter van de PVV. Aanleiding is het verlies van vertrouwen in het hoofdbestuur. Het hoogste partijorgaan ziet geen draagvlak meer voor Wilders na de verkiezingsnederlaag in september.

Partijvoorzitter Geert Wilders spreekt van een ‘pijnlijk besluit’, maar gaf aan geen andere keuze te hebben: “Wij konden niet anders. Als je al zo lang fractieleider bent en je verliest negen zetels, dan kun je niet aan het pluche blijven kleven. Wij hebben Wilders de ruimte gegeven zelf die conclusie te trekken. Helaas heeft hij dat niet gedaan.” Volgens Wilders staat het volledige bestuur achter de beslissing: “Wij spreken altijd met één mond.”

Onder de leden van de partij is ophef ontstaan over de plotselinge zet van het partijbestuur. Het lokale Venlose lid Geert Wilders is furieus. Hij spreekt van een eenmansactie van het bestuur: “Je kunt zo’n belangrijke beslissing niet nemen zonder de leden te raadplegen. Dit is een regelrechte coup.” Volgens Wilders is hij niet de enige die er zo over denkt. “Ik weet zeker dat honderd procent van de leden dit met mij eens is.”

Geert Wilders zelf liet in een korte verklaring weten zich bij de beslissing van het bestuur neer te leggen. “Zonder hun steun kan ik niet geloofwaardig functioneren. Dan krijg je schizofrene politiek. Dit is nu eenmaal hoe de politiek werkt. Ik heb mij daarbij neer te leggen.”

Wilders gaat onder de naam ‘Groep Wilders’ voorlopig verder als eenmansfractie. Hij overweegt een nieuwe partij op te richten.