Geen asielzoekers opvang in Centrum Breda

Piet van Doorn

/ #1483 verslag vanuit Egypte

2016-02-18 10:17

Aangespoord door succesverhalen en het warme welkom van Mutti Merkel zijn er nu miljoenen onderweg. Ze verkopen hun grond, hun huis, hun winkeltje (als ze dat hebben) of zamelen geld in bij de familie (die daarna over mag komen) en gaan op pad naar de goudpotten van Europa.

Vind ik het vreemd dat zij dat proberen? Nee. Vind ik het raar dat we wel geld sturen om (nog steeds) voedselhulp te sturen? Ja. Waarom wordt voedselhulp niet gekoppeld aan geboortebeperking? Ik woon in Egypte, een land met overwegend een moslim bevolking. Een van de redenen om te emigreren was omdat ik, zoals meerdere oudere Europeanen*,* door het droge en warme klimaat minder pijnstillers hoef te slikken dan in Nederland. Ik ben vertrokken omdat ik de bui al aan zag komen. Mijn dorp veranderde, in de supermarkt spraken jonge mannen onder elkaar in het Arabisch (wat ik min of meer verstond) en dat was niet bepaald aangenaam. Ook wist ik, omdat ik al langer in mijn huidige woonland kwam, dat de moslims in Nederland nogal anders zijn, of zich in ieder geval anders gedragen dan in hun thuislanden. Ze zeggen hier in Egypte dan ook ‘dat zijn geen echte moslims, dat zijn de slechte’.

Ik heb ook nogal wat gereisd, ook in andere Arabische landen, Azië en Afrika. Overal armoede en, grote gezinnen, en dan in moslimlanden ook nog eens meerdere vrouwen met dus nog meer kinderen. Vaak kinderen die niet naar school gaan, zeker meisjes niet. Geboortebeperking, nou ja, ooit misschien. En dan moet de vrouw dat doen, met pillen, want sterilisatie van de man, nee, dat kan niet. Dit terwijl er nauwelijks werk is. Als je zo met mensen praat klagen ze over weinig werk, resp. inkomen. Maar wel 5 of wel 7 kinderen, want dat is zo leuk…. Dat die kinderen geen fatsoenlijke opleiding kunnen volgen en dus in eenzelfde situatie, of erger, terecht zullen komen, tja, Inch Allah, zo god het wil. Over voedsel, ziektekosten, kleding enz.. tja, Inch Allah. Verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun daden is er niet echt. Wel verwijten dat ‘het land’ niet genoeg doet, dat alles zo duur is, dat de staatsscholen zo slecht zijn, met grote klassen. Dat de rest van de wereld niets doet voor hen.
Er zijn heel veel banen bij de overheid, een beetje zoals in de communistische landen. Twee tot drie mensen om 1 baan te vervullen. Ze komen te laat, kletsen, ontbijten en lunchen, slapen zelfs als ze de kans krijgen, er is uitgerekend dat ze van de 8 uur werk effectief 3 tot 4 uur werk verzetten. Arbeidsethos, nauwelijks of niet. Als ze kunnen werken komen ze niet of later opdraven. Tijdens ramadan ligt het leven plat, ’s nachts wordt er gegeten, overdag slapen ze. In de avond kun je dan misschien nog wel ergens terecht, na het ‘ontbijt’. Alles is de schuld van een ander. Waag het niet om kritiek te hebben. Liegen en smoezen, met het grootste gemak.

Natuurlijk zijn er ook goede en hardwerkende mensen, maar dat is niet het merendeel helaas en die vertrekken ook niet, die bouwen aan hun land. De eerstgenoemde mensen komen naar het westen, want daar krijg je een kapitaal om niets te doen en iedere 3 maanden geld voor al je kinderen. Ziektekosten zijn gratis en je mag zelfs piepen dat je een vrouw wil als arts, of juist geen vrouw. Dacht je dat ze die eisen durven te stellen in hun thuislanden? Echt niet. Daar betaal je voor een arts, en je hebt er weinig over te zeggen of het een man of vrouw is. En al helemaal niet over de kwaliteit. Want als het je niet bevalt, dan ga je maar ergens anders naar toe.

Die mensen snappen dus echt niet dat je al die eisen kunt stellen en ze nog voldaan worden ook, dus gaan ze nog meer eisen, want het kan.
Dat anderen moeten werken voor al die voorzieningen, dat begrijpen ze ook niet echt, want in hun landen is er niets van sociale wetten,belastingen of premies. Dus ook geen kinderbijslag, werknemersverzekeringen, bijstand, aow, wat voor collectieve voorzieningen dan ook, ieder betaalt zijn eigen kosten. Een uitzondering is het overheidspersoneel, dat krijgt een staatspensioen (ook minimaal), mogen gratis naar het (staats)ziekenhuis en krijgen goedkopere woonruimte. Vandaar ook dat zoveel mensen graag een overheidsbaan hebben.

Vergeet het verhaal van die arme vluchtelingen, ik hoor hier dat ook grote groepen Egyptische jongeren als ‘Syriers’ naar Europa zijn getrokken en nog steeds vertrekken. Dit kan allemaal, want ze googlen een beetje op een plaatsje in Syrie, onthouden straatnamen enz. zodat ze de namen kunnen oplepelen, want dat is het enige wat ze gevraagd wordt, als het al gevraagd wordt. Aziaten doen dat met Afghanistan Afrikanen met Eritrea.

Zo slim zijn zij dus nog wel…….en de EU, die laat het allemaal gebeuren. Tot de bom barst