Ik hoor je niet!

Gast

/ #883

2016-02-22 11:39

Mijn gehoor is prima. Misschien wel te goed. Ik erger me al jaren aan het volkomen onnodige lawaai voor, tijdens en na radio- en tv-programma's.

Ook de herrie van de reclame. Buitengewoon irritant, de kolkende beelden en de kakofonie van geluid. Zowel op radio als op tv geldt: afstandsbediening in de aanslag.

Neem Radio 1. Eens een nieuws- en sportzender. Om het hele en halve uur telkens weer die korte nieuwsuitzendingen. Zelden nieuw nieuws. Een regelrechte kapstok voor lawaaierige reclameblokken die er omheen zijn geplaatst. Van de twintig minuten zendtijd die tussen de nieuwsblokken overblijft gaat ook nog eens kostbare zendtijd verloren aan onnozele "plaatjes" die sinds jaar en dag worden gedraaid. Een nieuws en sportzender?

Neem NPO 3. Kon je in het verleden vaak ongestoord en integraal naar nieuws- en sportuitzendingen kijken.
En nu? Herrie! Kennelijk bedoeld voor tieners en weldenkende mensen reeds jaren geleden afgenomen. Dat mag natuurlijk, maar zorg dan ook voor intelligentere alternatieven..

Sta mijn toe nog een punt te maken. De geluidskwaliteit op TV. Ik noem bijvoorbeeld het Journaal of Nieuwsuur. Gesproken tekst in de studio is prima. De geluidskwaliteit van interviews op locatie is echter geregeld buitengewoon slecht. Microfoontje op de revers geklemd. Hoge tonen die spraak juist verstaanbaar maken, vallen weg.

Reclamemakers opgelet. Nog harder schreeuwen! Zo langzamerhand haken mensen af van reguliere radio- en tv-uitzendingen. Niet meer te doen is, in mijn omgeving althans, een veelgehoorde mening.

Met vriendelijke groet,
H. Niesen