Geen asielzoekers opvang in Centrum Breda

gast

/ #1526 Wie is er mede schuldig aan smokkel en verdient er nu 6 miljard mee ?

2016-03-10 12:52

Volkskrant:

Geen Turk at het afgelopen jaar nog vis

De brieven van 10 maart

De Belgische fotograaf Gert Jochems over wat hij aan de Grieks-Macedonische grens over Turkse smokkelaars hoorde.

10 maart 2016, 02:00

Brief van de dag: Geen Turk at het afgelopen jaar nog vis

Aan de Grieks-Macedonische grens komt een politieagent zonder concrete aanleiding naar me toegestapt. Ik ben daar om foto's te maken.

'U maakt foto's. Schrijft u ook?'

'Eigenlijk niet.'

'Schrijft u toch maar op wat ik u nu ga vertellen: er is maar één land echt schuldig aan deze ellende en dat is Turkije.'

Hij opent de rekenmachine op zijn telefoon en vermenigvuldigt 820 duizend met 1.000.

'Kunt u dit lezen?'

'Ja. 820 miljoen.'

'Euro's. En veel blijft hangen in Turkije. U denkt toch niet dat Turkse vissers hun boten nog gebruiken om te vissen? Er is geen enkele Turk die het laatste jaar nog een vis heeft gegeten. In elke winkel verkopen ze reddingsvesten. Het is niet zeker dat ze ook echt veilig zijn, trouwens. Tot in de toiletten toe leggen ze een matras, op de gevel hangen ze dan een bordje: kamer te huur. En de ergsten zijn die met een uniform aan, allemaal corrupt. Hoe verklaart u het anders?'

'Het is maar een 'zeetje' dat die mensen moeten oversteken. Op een Grieks eiland kun je met een verrekijker de lichtreclame in Turkije lezen. Ik overdrijf een beetje, maar toch, die zee is maar een paar kilometer breed en toch ontsnapten 820 duizend mensen aan de Turkse kustwacht. Ja, ze hebben een paar boten tegengehouden voor de schone schijn. En met dat land gaat Europa nu aan tafel zitten! Koning Erdogan beleeft de tijd van zijn leven. Niet te geloven. U schrijft niets op, u onthoudt dat toch?'

'Jazeker.'

'Goed zo. Dan nodig ik u nu uit om samen met ons verder naar deze doffe ellende te kijken. Wij doen dat al een half jaar, elke dag.'