Ik hoor je niet!


Gast

/ #3424

2016-03-17 14:48

Ikzelf heb de leeftijd van 70 jaar, maar mijn jongste zoon wordt a.s vrijdag 44 jaar. Hij is totaal doof geboren. En dan bedoel ik echt totaal doof. Volgens de UV Leiden worden er per jaar 2/ 3 zo geboren. We hebben het over 1974.Niet werken van de hersenen of de zenuwbaan er naar toe Voor ons een compleet.nieuw fenomeen. En in de loop der jaren het e.a. meegemaakt. Zoals:
Op de Aman school in Amsterdam was het voor de kinderen verboden om gebarentaal te gebruiken. Als nieuwkomer sta je dan toch even vreemd te kijken. Men had de utopische gedachte om de doven totaal te laten integreren met de horende wereld.Grote onzin.Uiteraard is men daar van teruggekomen. Total-communicatie draait het natuurlijk om. Had men in de VS allang voor gekozen.
Voorbeeld: Een KNO arts in ziekenhuis Amsterdam kon goed met doven omgaan.Na 3 minuten zijn we maar opgestart.
Neem als voorbeeld de ondertiteling. De TV heren zouden zich echt moeten schamen voor deze wanprestatie
En zo kan ik nog wel even doorgaan..
Maar goed, mijn zoon houd zich geweldig staande.
Kijk maar: Ramon - onze zoon - Heeft een normale reguliere baan bij Ned Train in Haarlem met een normaal salaris, waardoor hij hij zijn eigen huis, auto e.d.d kan bekostigen.Daarvoor werkte hij bij een familiebedrijf, zijn stageplek, wat na 130 jaar, gelukkig voor Ramon, over de kop ging. Pure uitbuiting was dat.
Maar het is en blijft een verborgen handicap e een eenzame wereld.Ondanks de doven cafés bv Haarlem , Utrecht, Leeuwarden.
Ik schrijf dit bericht in de hoop dat er leidinggevende bij Radio en TV en vooral wat jongeren de moeite nemen om dit te lezen en
enigszins hun verstand gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Namens mijn zoon Ramon, Cees Maarse