geen R11bis

Annelies

/ #6 Re:

2011-11-28 23:53

#5: Matthias -

Hey Matthias,

Begrijpelijke standpunten, al heb ik toch een paar bedenkingen.

- Bermen worden 'heraangelegd', wat betekent: de boel wordt platgegooid en achteraf met een laag zand en gras afgedekt. In hoeverre je over een strook van zulke dimensies al kan spreken van een 'park', daar stel ik me toch enige vragen bij. Al helemaal bij een 'park' bovenop een sleuf. Wanneer de boel wordt afgevlakt, verdwijnt het groen uitzicht en de geluidsbuffer tegen de Krijgsbaan voor de omliggende woonwijk. De spoorwegberm ter hoogte van Klein-Zwitserland wordt intensief onderhouden voor het vrijhouden van de paden en het verwijderen van exoten. Daar is zeker geen sprake van een 'overwoekerende' berm maar van een echt pareltje natuur. Vandaar vind ik vanuit zowel biologisch opzicht als sociaal standpunt het een gek idee om 'pro 'park' (aangelegde grasvlakte) versus huidige berm' te zijn.

- Reeds voor de plannen van R11 bis was er reeds sprake om op de huidige spoorwegberm een fietspad aan te leggen.

- Doorgaand verkeer zal inderdaad niet langer moeten stilstaan, maar uit cijfers blijkt dat 70% van de automobilisten op de Krijgsbaan lokaal verkeer is... Niet te vergeten dat de aanleg van zulke verbindingsweg een hoop extra verkeer afzuigt van bv de ring, met alle verhoging van geluidsoverlast en fijn stof / uitlaat vandien.

- Het gaat om het vrijwaren van het open landschap tussen Borsbeek en Mortsel. Dit valt het eenvoudigst te illustreren door een simpele blik op een satelietbeeld van Google Maps. Waar bevinden zich de laatste groene zones van Mortsel? Dat zijn Fort 4, Klein Zwitserland en het open landschap tussen Borsbeek en Mortsel. En deze laatste 2 zouden door dit project verdwijnen... Geef mij maar het idyllisch mistig akker- en veldenlandschap, en geen verder volbouwen van de laatste stukjes open landschap. Niet te vergeten, zonder het oprittencomplex dat gepland wordt aan Cantincrode.

- Niemand staat graag in de file. Als je dan weet dat 70% op de Krijgsbaan lokaal verkeer is, weet je waar het schoentje wringt. We gebruiken onze auto... voor alles.

- Ons is verteld dat in de huidige plannen geen sprake is van filteren... The cheapest solution...

Enfin, rond heel het R11 bis plaatje kan een hele reeks pro- en contra's worden geopperd die dan weer weerlegd kunnen worden. Toch wegen voor mij de argumenten contra het zwaarst door en is de uitkomst van deze voorlopig nog zeer niet-concrete oplossing onduidelijk. Immers, binnen 15 jaar is diezelfde baan voor 110% belast. Dat door het steeds aangroeiende verkeer. Wat dan? Tunnel onder tunnel? Ik weet het niet. Alsmaar wegen bijmaken, is dat de oplossing? Of wat is het echte probleem? Zijn er andere alternatieven? Zowel voor de Krijgsbaan - ontmoedigen lokaal verkeer - als voor het ontlasten van de ring - tolvrij maken Liefkenshoektunnel?

Het antwoord op deze vragen is niet gemakkelijk, maar ik volg de komende vorderingen in dit dossier met nieuwsgierigheid.

 

Vriendelijke groeten,

 

Annelies