Een 1,5meter wet NEE !!

Caruso

/ #172 voor zingen geen 1.5 meter afstand maar 8 meter?

2020-06-16 21:57

• 1,5 meter lang niet genoeg? Wat komt er in de richtlijnen te staan, die nog zullen volgen?
  • Heb jaren zang gestudeerd om mijn stem te leren gebruiken zonder deze te belasten en uren de zwaarste rollen te kunnen zingen, en op de grootste internationale podia te kunnen staan. Nu lees ik op RIVM site dat zingen een voorbeeld is van geforceerd stemgebruik, en dat zolang er geen Nederlands onderzoeks resultaat bekend is, Duits onderzoek houvast geeft, waar gesproken wordt over 8 meter tussen muzikant en zanger, en 8 meter tussen zanger en publiek.:

"Mag er weer samen gezongen worden?

Het OMT geeft aan dat er op dit moment onvoldoende inzicht is over het risico op verspreiding van het virus door geforceerd stemgebruik (zoals zang). Verder onderzoek moet afgewacht worden voordat een herbeoordeling over het hervatten van gezamenlijke zangactiviteiten kan plaatsvinden. Daarom wordt nu geadviseerd om niet samen te zingen. Voor professionele zangers die samen optreden wordt gekeken of op basis van hun protocol verruiming mogelijk  is in afwachting van nader onderzoek.

Mogen professionele zangers solo optreden?

Voor professionele zangers is het toegestaan om solo op te treden, mits zij ruime afstand houden tussen zanger en de muzikale begeleiding en een ruime afstand wordt aangehouden tussen zanger en het publiek. Tot de resultaten van Nederlands onderzoek bekend zijn, geeft Duits onderzoek waarbij gesproken wordt van 8 meter tussen zanger en begeleiding houvast. Zodra er meer bekend is over Nederlandse onderzoek volgt een nadere richtlijn."

Wie legt mij uit hoe ik dit moet interpreteren?

Wat betekent dit voor mijn toekomst als zanger, en dat van mijn collega's?