Meer recht dan tucht

Gast

/ #4

2022-03-30 18:01

Beste Menno, Niet alleen de procedurele kant van het tuchtrecht is van belang maar ook de inhoudelijke tuchtrechtelijke normen waaraan getoetst wordt zijn belangrijk. Ik heb de NHG al een paar keer gevraagd om standpunten te formuleren tav de door de tuchtrechter veroorzaakte almaar uitdijende verantwoordelijkheden van huisartsen bijv mbt tot de jaarlijkse uitvoering van controles terwijl de HISSEN daar niet goed op zijn toegerust (nierfunctie bij DOAC's, TSH, etc.), de zorg voor zorgmijders mn bij diabetici en de verlening van zorg in de context van bijv verpleegtehuizen met onvoldoende (geschoold) personeel. De NHG heeft hier tot nu toe geen actie op ondernomen maar mij dunkt dat dit wel een belangrijke stap kan zijn om de juridische verantwoordelijkheid van huisartsen te beperken tot diens taak. De tuchtrechter baseert zich immers op de normen die aan de huisarts gesteld kunnen worden en het NHG zou de tuchtrechter daar mooie handvatten voor kunnen bieden. Misschien kun je in dit opzicht nog iets betekenen nu ik bij NHG geen voet aan de grond krijg. Overigens heb ik ook de LHV in dit opzicht om actie gevraagd maar nog niet vernomen. Met vriendelijke groet, Roelien Vossers, huisarts te Haarlem

Betaald Adverteren

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...