Tegen de RIZIV-hervorming van consulten op afstand.

Gast

/ #1

2022-07-30 06:59

De regelgeving is een extra administratieve overbelasting voor de arts. Bij het afrekenen van teleconsult, zul je moeten aangeven of er remgeld ontvangen is. Als het nog niet ontvangen is, moet je het achteraf bijwerken of op goed vertrouwen invullen dat het betaald is (terwijl je het misschien nooit ontvangt). Videoconsulten zullen nog langer duren door bvb streaming problemen. Het bedrag voor een telefonisch consult is ronduit schandalig. Een duidelijke ontmoedigingscampagne. Overigens het advies om het remgeld dan maar te laten vallen vind ik nogal schofferend! De patienten merken er niets van, de mutualiteiten moeten geen moeite doen en wij draaien er voor op met 8 of 16 euro ipv 20. Met al hun regels en eisen kun je misschien beter solliciteren voor een ambtenarenjob (bij het RIZIV ofzo) met een hoog pensioen en geen wachtdiensten! Nochtans hadden ze een gouden oplossing in handen voor overconsumptie; als ze alle remgelden van teleconsult, gewone consult en adviezen per kwartaal zouden innen dan heeft de patient een duidelijk overzicht wat er gefactureerd is. Fraude of fouten in facturatie zouden sneller ontdekt worden. Dat proberen ze al heel lang te bereiken, maar de meeste mensen doen de moeite niet om dit digitaal te controleren. Voor de artsen het voordeel dat zij geen bc meer hoeven te hebben en betalen (buiten misschien zij die niet-geconventioneerd zijn) en ook geen moeite moeten doen om het geld te innen via overschrijving en andere toestanden. Voorlopig heeft de patient bij ons het recht om te kiezen tussen een telefonische raadpleging of een raadpleging in de praktijk. Geen video-consulten wegens te omslachtig en mogelijks extra kosten. Overigens heb ik al weet van 1 arts die wel videoconsulten gaat doen, maar dan de camera gaat uitzetten; schandalig. Het innen van het remgeld zal per overschrijving zijn; misschien op voorhand (maar indien je de mensen niet kunt bereiken, moet je terugstorten) of achteraf (met extra registratiewerk). Ik wens iedereen veel succes maandag!