Ik wens één spoorbedrijf.
Johan |
/ #21 Trainmanager Internationaal Verkeer2012-09-29 21:34Beste reiziger, slecht nieuws! Op 2 oktober vanaf 22u tot 3 oktober 22u zullen we er voor de zoveelste keer een dagje niet zijn voor u. Neem uw voorzorgen door te carpoolen met uw collega’s, een dagje met de auto naar het werk te gaan, een dagje thuiswerk te doen of gewoon een dagje verlof te nemen (er zijn ongetwijfeld nog huisklusjes die u al te lang hebt laten liggen en waarvoor u nu de tijd kan nemen, maak er anders een fijn en ontspannen dagje van door naar een wellness-centrum te gaan). De vakbonden zijn niet zo goed in communiceren, ze hebben dan ook de budgetten niet om dure woordvoerders in dienst te nemen die de zon uit alle richtingen kunnen laten schijnen. De vakbondsafgevaardigden zeggen vaak rechtuit waar het op staat en dat kan hard aankomen. Daarom dat ik een poging zal nemen om u uit te leggen waarom ook u beter kan worden van deze stakingsdag. En neem het van mij aan: het is ook in uw belang dat we acties ondernemen! De NMBS is sinds 2005 opgesplitst in 3 bedrijven: de NMBS die de treinen doet rijden, Infrabel die de sporen voorziet en de Holding die de stations uitbaat en het personeel voor alle 3 bedrijven voorziet, maar dat wist u al. Daarvoor was de NMBS één bedrijf, het is spreekt voor zich dat deze herstructurering een zware ingreep was, die niet op 1 jaar tijd voltooid werd. Tot op vandaag is deze herstructurering nog volop aan de gang. Al die jaren van herstructureringen hebben hun stempel gedrukt op de motivatie van het personeel. En toch zijn ze nog gemotiveerd genoeg om de treinen te laten rijden. Sinds 2005 is de NMBS Groep ook volop bezig aan een verjonging van haar personeelsbestand. Jonge, gemotiveerde en bekwame werkkrachten komen nu werken bij de spoorwegen, omdat ze daar een goede verloning en goede arbeidsvoorwaarden krijgen. Kwatongen durven zelfs te beweren dat de omstandigheden té goed zijn en de verloning té hoog is. Als je de ene week elke dag om 3u ‘s nachts op je werk moet zijn en een week later elke dag pas op datzelfde uur gedaan hebt met werken, mag er daar best wel een mooie beloning tegenover staan. In mijn ogen moet een staatsbedrijf qua arbeidsomstandigheden een voorbeeld zijn voor de vrije markt, zodat werknemers elders ook bepaalde eisen kunnen stellen. Om nu terug te komen op de essentie: waarom staken wij? Minister Magnette wil de NMBS Holding afschaffen. Om een trein te laten rijden is die Holding ook niet nodig. Het zijn immers Infrabel en de NMBS die de treinen laten rijden. Het is dan ook tussen die twee bedrijven dat de laatste jaren het schoentje wringt. Dat wringende schoentje is ook de oorzaak van de slechte communicatie, lage stiptheid en algemene reizigersontevredenheid. De Holding heeft operationeel gezien dus geen enkele meerwaarde. Door de Holding af te schaffen, kan je besparen. Een directie minder, een CEO minder, personeel minder, ... De situatie voor de reiziger zal er echter niet op vooruit gaan, de communicatie tussen Infrabel en de NMBS zal even slecht blijven of zelfs nog verslechteren. De voordelen voor de reiziger zijn dus nihil. Minister Magnette beloofde eveneens dat het statuut van het personeel bewaard zou blijven, dus voor het huidige personeel zou het (op een nieuwe grote herstructurering na) status quo blijven. Waarom staken wij dan toch? Omdat wij liever een ééngemaakte structuur zouden heben, met één baas die de schuld van alle miserie krijgt en deze niet kan doorschuiven naar een ander. Eén baas die politieke verantwoording moet afleggen bij ongevallen, tegenvallende stiptheidscijfers, verminderde kwaliteit, ... En waarom willen we dat? Omdat we met de NMBS vooruit willen, omdat we in een aangenamere sfeer willen werken, met stipte en propere treinen, met tevreden reizigers. Hoe kan een ééngemaakte structuur daar voor zorgen? In een tweeledige structuur is de vervoerder (de NMBS) klant bij Infrabel en de reiziger klant bij de NMBS. Waar de NMBS dus vaak in het voordeel van de klant beslissingen zal willen nemen aangaande het verzekeren van aansluitingen en het opstellen van dienstregelingen, zal Infrabel vooral in functie van de operatoren denken. Een goederentrein zou dus voorrang kunnen krijgen op een vertraagde reizigerstrein. Dan krijg je perverse situaties, waarbij een vader zijn kinderen niet tijdig van school kan halen, maar goederen wel tijdig op hun bestemming komen, om daar een nacht te blijven staan alvorens overgeladen te worden. In het geval van incidenten moet een treinbegeleider nu naar de verkeersleiding van de NMBS bellen, deze verkeersleiding mag geen beslissingen nemen zonder toelating van de verkeersleiding van Infrabel, die op haar beurt vaak nog de opdrachten moet doorgeven aan lokale seinposten. En dat terwijl die treinbegeleider misschien wel op het perron naast die seinpost staat! U kent als pendelaar vast wel tal van voorbeelden waarbij ook u getroffen werd door de omslachtige communicatieprocedures. In een ééngemaakte structuur gaat het volledige bedrijf alles in het werk stellen om zijn belangrijkste klant tevreden te stellen. De belangrijkste klant voor de NMBS zou de (binnenlandse) treinreiziger moeten zijn, gevolgd door de diverse goederen- en internationale reizigersmaatschappijen die ‘welkom’ zijn op ons netwerk, maar wel duidelijk tweede in rang zijn. In een ééngemaakte structuur zal ook de communicatieketen efficiënter en rechtstreekser verlopen, waardoor sneller kan ingegrepen worden bij incidenten. Elk personeelslid (of ze nu in de trein of in een seinpost of op het perron werken) zal weer het gevoel hebben voor hetzelfde bedrijf, voor hetzelfde doel te werken, in plaats van mekaar te moeten tegenwerken. Het is nu het moment om het relatief jonge personeel gemotiveerd te houden, zodat zij deze publieke dienst kwaliteitsvol kunnen uitbouwen. Geef hen daarom ook zekerheid van statuut, zekerheid van werk, binnen een robuust bedrijf. Wij, het personeel, zouden graag samen werken in één bedrijf, een bedrijf dat geleid wordt door bekwame mensen en geen politieke poppetjes, een bedrijf waarbij we als personeel (via de vakbonden) evenveel inspraak hebben als de andere stakeholders, zoals de reizigers (via de reizigersorganisaties), de regering(en) en de private treinmaatschappijen. Een bedrijf dat klaar is om zijn opdracht als publieke dienstverlener op een efficiënte manier waar te maken. Een bedrijf dat de maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen aankan. Een bedrijf waar de sociale rust terugkeert en waar stakingen slechts met de grootste uitzondering voorkomen. En wat met Europa? Uit een uitspraak van het Europees Hof blijkt dat de Duitse en Oostenrijkse structuren toegelaten zijn binnen het kader van de Europese regelgeving. In Frankrijk en Nederland zijn er zelfs stemmen aan het opkomen om ook daar de infrastructuurbeheerder en de operator terug in één bedrijf te brengen. Waarom geen andere acties, waarom staken? We hebben het in deze situatie geprobeerd: we hebben een pamfletactie gedaan, we zijn gaan praten met vertegenwoordigers van de politieke partijen, we hebben actie gevoerd aan de directiegebouwen, ... resultaat: 0,0000000! Staken is niet leuk, het kost ons een dag loon, maar voor u, beste reiziger, hebben we het ervoor over. En eerlijkheidshalve is het niet alleen in uw belang, maar ook in ons belang. Tot slot, beste reiziger, wees gerust: op 4 oktober zijn we er weer, met de dagelijkse treinen (en bijbehorende afschaffingen, vertragingen, defecten, ...). En hopelijk zijn we er dan iets later weer met een ééngemaakt bedrijf, dat u voorziet van stipte, propere en betrouwbare treinen, zodat u elke dag op tijd thuis bent om uw avond met uw gezin door te brengen, om uw ‘patatjes’ niet in de microgolfoven te moeten heropwarmen, om uw diverse vrijetijdsactiviteiten te kunnen uitvoeren, waarbij u al met vreugde uitkijkt naar uw treinreis de dag erna. |
|
Petitie advertentie
Adverteer hier
BEHAALD! Unie Van Vrijwilligers wordt wegbezuinigd. Help ons!
De Gemeente Rotterdam moet bezuinigen en is van plan de subsidie voor Unie Van Vrijwilligers met ingang van 2025 stop te zetten. Op 11 juli wordt hierover een besluit genomen door de gemeenteraad. Ben jij het hier, net als wij, niet mee eens? Teken dan op deze pagina de petitie. We zijn uiteraard erg geschrokken van dit nieuws. Want als UVV moet stoppen, dan heeft dat enorm veel impact op de stad. Niet alleen voor onze 1800 vrijwilligers die met hart en ziel vrijwilligerswerk doen. Maar vooral...
Petitie advertentie
Adverteer hier
Respecteer de euthanasiewet
Iedereen in Nederland heeft recht op goede zorg, ook in de GGZ. De euthanasiewet (2002) biedt artsen de mogelijkheid mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden euthanasie te verlenen. De laatste tijd zijn er geluiden dat dat bij mensen met een psychische aandoening te makkelijk gaat. Wij zien het tegenovergestelde. Patiënten kunnen vaak nergens terecht om een euthanasieverzoek te bespreken, terwijl hun lijden net zo ernstig is als bij andere aandoeningen, ook als het jongeren betreft. De euth...
Petitie advertentie
Adverteer hier
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
Er is veel geregeld in Nederland. Gelukkig maar! Helaas is er voor ouders van ernstig zieke en terminale kinderen géén vangnet. Terwijl het vaak onmogelijk is om te werken terwijl het kind strijdt voor zijn of haar leven. Hier moet een regeling voor komen, zodat iedere ouder bij het kind kan zijn zonder zich ook nog zorgen te moeten maken over financiële consequenties. Teken jij ook de petitie? Vergeet niet direct de mail te bevestigen die je ontvangt na het tekenen van de petitie. Anders telt j...
Petitie advertentie
Adverteer hier
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
Enkele weken geleden werden de inwoners van Heiloo opgeschrikt door het bericht dat zwembad het Baafje dit jaar mogelijk gesloten blijft. De exploitant van het zwembad is failliet gegaan en ondanks initiatieven uit de gemeenschap is het nog onduidelijk of het gemeentebestuur het zwembad open gaat houden. Maar het zwembad mag niet dicht blijven want: - sporten is belangrijk voor de gezondheid en er zijn duizenden inwoners die hun conditie door zwemmen in het Baafjeop peil houden; - Het Baafje is...
Petitie advertentie
Adverteer hier
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Boerenforum eist van de Vlaamse en federale Regering: Minimumprijzen voor onze producten. Berekening van de faire productieprijs per product door een onafhankelijk orgaan, op basis van de arbeidskost, grondstof- en energieprijzen en juridisch afdwingbare opvolging van die prijs doorheen de tijd (per kwartaal/per maand). Gelijk speelveld Er worden geen producten verkocht in België die niet geproduceerd zijn volgens de Belgische of Europese kwaliteits- en milieunormen. ALLE landbouwgronden in ha...
Petitie advertentie
Adverteer hier
Gerechtigheid voor Francis en alle andere verkeersslachtoffers
Strengere straffen voor daders die een ongeval veroorzaken onder invloed van drank, drugs en andere verdovende middelen. Te vaak gaan deze daders in beroep waarbij hun straf veel positiever uitdraait voor hen. Ons verhaal begint op 1 augustus 2022. Francis Aerts, net 16 jaar, prachtige zoon, coole broer, getalenteerde skater, goeie student, trouwe vriend, pril verliefd,.. Kortom in de fleur van zijn jeugd. Francis rijdt op die bewuste 1 augustus na een dagje werken op zijn vakantiejob in het ru...
Petitie advertentie
Adverteer hier
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Stichting Gelijkwaardig Herstel is opgericht door de gedupeerden van de toeslagaffaire. Hoewel het ministerie beweert dat de compensatie ruimhartig is, valt jarenlang leed niet zomaar goed te maken. De route van gelijkwaardig herstel is cruciaal, omdat dit de enige manier is waarop ouders hun verhaal kunnen vertellen en recht kunnen laten zegevieren. Deze route mag niet verdwijnen!...
Petitie advertentie
Adverteer hier
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Recent waren er diverse acties geweest rondom het bedrijf Fourwinds Policedog center te Geffen. Diverse bronnen geven nog steeds aan dat dit bedrijf nog honden exporteert naar Israel. Wat wij verder ook bevestigd hebben gekregen is dat de gemeente Oss het bedrijf twee vergunningen verstrekt. Een hiervan is om maximaal vijftig honden te kunnen trainen en het tweede wat vanaf 2014 verstrekt is waarmee explosieven bewaard mogen worden. Deze explosieven worden gebruikt tijdens de trainingen van de...
Petitie advertentie
Adverteer hier
Kortsnuiten Blijven Bestaan
Korte beschrijving De liefhebbers van kortsnuiten moeten hun stem laten horen tegen de besluitvorming van de Tweede Kamer om het verhandelen en houden van de kortsnuiten te verbieden. Gericht aan Parlement tweede Kamer Wij De liefhebbers, de FCI-fokkers, Rasverenigingen, Particulieren Constateren dat: De FCI-hond geen ongezonde rashond is zoals onterecht wordt voorgesteld. En verzoeken: Minister van LVVN, mw Femke Wiersma het onderscheid tussen FCI-rashonden en lookalike honden vast te laten...
Petitie advertentie
Adverteer hier
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
COVID-19 kan vreselijke gevolgen hebben maar er bestaat gelukkig een behandeling die, mits vroeg toegepast, uitstekende resultaten heeft laten zien. Huisartsen moeten lijdzaam afwachten tot hun patienten zodanig verslechteren dat ze eindelijk naar het ziekenhuis mogen alwaar bijna 50% komt te overlijden Wij Een groep van verontruste artsen en burgers. constateren Dat medicamenteuze behandeling van COVID-19 met Hydroxychloroquine (HCQ) en / of Ivermectine: in de eerste lijnszorg niet is toege...
Petitie advertentie
Adverteer hier
Steun KEES van DAAIBOOI BEACH CURACAO
𝗗𝗮𝗮𝗶𝗯𝗼𝗼𝗶 𝗩𝗿𝗶𝗲𝗻𝗱𝗲𝗻, 𝗻𝗮 𝟯 𝗷𝗮𝗮𝗿 𝗶𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝘁𝗶𝗷𝗱 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗥𝗲𝗰𝗵𝘁𝘃𝗮𝗮𝗿𝗱𝗶𝗴𝗵𝗲𝗶𝗱 𝑳𝒆𝒆𝒔 𝒉𝒊𝒆𝒓𝒐𝒏𝒅𝒆𝒓 𝒎𝒊𝒋𝒏 𝒗𝒆𝒓𝒉𝒂𝒂𝒍 𝒆𝒏 𝒌𝒊𝒋𝒌 𝒏𝒂𝒂𝒓 𝒎𝒊𝒋𝒏 𝒗𝒐𝒍𝒍𝒆𝒅𝒊𝒈𝒆 𝒊𝒏𝒕𝒆𝒓𝒗𝒊𝒆𝒘 𝒎𝒆𝒕 𝒅𝒆 𝒎𝒆𝒅𝒊𝒂 𝒎𝒆𝒕 𝒅𝒆 𝒃𝒆𝒆𝒍𝒅𝒆𝒏 𝒗𝒂𝒏 𝒅𝒆 𝒔𝒊𝒕𝒖𝒂𝒕𝒊𝒆 𝒐𝒑 𝑫𝒂𝒂𝒊𝒃𝒐𝒐𝒊. Klik op de link hieronder voor de beelden van deze illegale activiteiten: Beelden illegale activiteiten op DAAIBOOI BEACH Curacao 𝐈𝐤 𝐯𝐫𝐚𝐚𝐠 𝐦𝐢𝐝𝐝𝐞𝐥𝐬 𝐝𝐞𝐳𝐞 𝐣𝐮𝐥𝐥𝐢𝐞 𝐬𝐭𝐞𝐮𝐧. Onderteken deze petitie 𝐚𝐥𝐬 𝐨𝐨𝐤 𝐮, 𝐡𝐞𝐭 𝐞𝐞𝐧𝐬 𝐛𝐞𝐧𝐭 𝐦𝐞𝐭 𝐦𝐢𝐣: 𝐝𝐚𝐭 𝐞𝐞𝐫𝐥𝐢𝐣𝐤𝐞 𝐞𝐧 𝐡𝐚𝐫𝐝𝐰𝐞𝐫𝐤𝐞𝐧𝐝𝐞 𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫𝐬 𝐛𝐞𝐬𝐜𝐡𝐞𝐫𝐦𝐝 𝐦𝐨𝐞𝐭𝐞𝐧 𝐰𝐨𝐫𝐝𝐞𝐧 𝐭𝐞𝐠𝐞𝐧 𝐨𝐯𝐞...
Petitie advertentie
Adverteer hier
Voeg petitie "Ik wens één spoorbedrijf." toe aan deze lijstBescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
De voorgestelde 'asielnoodmaatregelen' zullen voor vluchtelingen in ons land ingrijpende gevolgen hebben, en minderjarige vluchtelingen dreigen ondertussen in het debat over het hoofd te worden gezien. Het welzijn van deze kinderen – onze ISK-leerlingen, die vaak al met trauma’s kampen – komt hierdoor ernstig onder druk te staan. Al sinds jaar en dag wordt deze groep zwaar op de proef gesteld door een stapeling van hindernissen in de lange, vaak uitzichtloze asielprocedures, met als gevolg ve...
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Pils Is Veel Te Duur
8152 Gemaakt: 2025-01-22
Gerechtigheid voor Francis en alle andere verkeersslachtoffers
13295 Gemaakt: 2025-01-19
Tegen het rookverbod op terassen
712 Gemaakt: 2025-02-02
PETITIE TEGEN HET WINDTURBINEPROJECT MELSELE E34 VAN 200M HOOG IN EERSTE LIJN VAN DE WONINGEN
329 Gemaakt: 2025-01-29
Stop het doorrijverbod (knip) Nieuw-Sloten
1419 Gemaakt: 2025-01-25
Bollo terug!
1023 Gemaakt: 2024-07-10
Zeg NEE tegen het Brummense AZC
122 Gemaakt: 2025-02-01
Flexwoningen Voetbalveldje Achterbergsestraatweg
204 Gemaakt: 2025-01-24
Geen Pilot "Opvang op water" in de Oude Haven
98 Gemaakt: 2025-01-30
Veilige en Moderne Infrastructuur voor De Kreek/Kieldrechtsebaan in Kieldrecht!
95 Gemaakt: 2025-01-30
Oprichting van onafhankelijke vzw voor de Jeugd/Dames.
92 Gemaakt: 2025-01-30
Maak de Leyweg (tussen Erasmusweg en Noordweg) 30km-zone!
88 Gemaakt: 2025-02-03
🛑 NEE TEGEN HET VERBOD OP AROMA’S IN VAPEPRODUCTEN IN BELGIË! 🛑
81 Gemaakt: 2025-02-04
Voor goede arbeidsvoorwaarden bij Lidl
268 Gemaakt: 2025-01-16
Zitjes aan de Dorpshaven van Leimuiden
110 Gemaakt: 2025-01-24
Petitie tegen betaald parkeren in Amstelveen
6453 Gemaakt: 2024-11-15
Behoud live-muziek in Café De Tuin Alkmaar.
1572 Gemaakt: 2025-01-20
Daan terug!
46 Gemaakt: 2025-02-02
Behoud losloopgebied Leeghwaterpark
698 Gemaakt: 2024-03-17
Ivo's Kringloopwinkel
34 Gemaakt: 2025-02-01
Petities.com
Wij bieden gratis hosting voor online petities. Creëer een professionele online petitie door het gebruik van onze veelomvattende dienstverlening. Onze petities worden iedere dag in de media besproken dus het beginnen van een petitie is een krachtige manier om opgemerkt te worden door het publiek en invloedrijke besluitvormers.