Open Brief aan de Gentse onderhandelaars van Voor Gent en Groen

Beste Mathias,

Beste verkozenen van Voor Gent,

Beste verkozenen van Groen,

We wensen jullie in de eerste plaats van harte proficiat met het sterke verkiezingsresultaat van Voor Gent en Groen. Jullie beider sterke verkiezingsuitslagen zetten ons aan om jullie deze open brief te schrijven. Vanuit het Gentse middenveld zijn we immers diep bezorgd over een mogelijke coalitievorming met N-VA.

We formuleren daarom de oproep ten aanzien van de burgemeester en de onderhandelaars van Voor Gent en de onderhandelaars voor Groen om samen een sterk en progressief bestuursakkoord en een hecht bestuurscollege te smeden.

We beargumenteren graag onze oproep.Gent is een stad die zowel historisch als nu wordt gekenmerkt door een sterke en inspirerende samenwerking tussen de beleidsmakers en het maatschappelijke middenveld. In geen enkele andere Vlaamse stad maken maatschappelijke middenveldorganisaties, cultuurhuizen en beleidsmakers zo sterk samen de stad. Soms zijn we het oneens met elkaar, maar telkens staat het algemeen belang en het welzijn van elke Gentenaar voorop.

De pluralistische, inclusieve en open geest die Gent kenmerkt, overstijgt het klassieke links-versus-rechts-debat. De voorbije decennia zijn we er samen in geslaagd om van Gent een open stad te maken waar iedereen zich welkom voelt. Bij de Gentse N-VA ontbreekt deze open en coöperatieve geest ten aanzien van het Gentse middenveld. De Gentse N-VA stemde - net voor de verkiezingen - tegen de extra middelen voor armoedeorganisaties die aan materiële noodhulp doen. Eén van de scherpste voorbeelden van hoe weinig de N-VA het Gentse DNA aanvoelt.

Zowel op federaal, Vlaams als op Gents niveau ademt het N-VA-beleid en -bestuur geen partnerschap met het maatschappelijke middenveld uit. Wat we telkens zien – van de aanval op de projectsubsidies in de cultuursector, op de ondersteuning van socio-cultureel werk, de vijandige houding t.a.v. de vakbonden, de afbraak van de publieke dienstverlening – is hoe het middenveld in de ‘mal’ van de overheid wordt geduwd. Doel hiervan is een instrumentalisering van het middenveld met de duidelijke verwachting om enkel nog beleidsuitvoerend werk af te leveren. Kritische stemmen worden gesmoord of in het beste geval genegeerd.In Gent proberen heel wat organisaties en burgers bruggen te bouwen tussen verschillende bevolkingsgroepen.

Ook middenveldorganisaties slaan rond veel thema’s de handen in elkaar, ook al is dat niet altijd vanzelfsprekend. Gent is een diverse stad. Die diversiteit vraagt om een inclusief en doordacht beleid, dat middenveldorganisaties als bruggenbouwers ziet tussen de burgers van de stad en haar bestuur en haar burgers beschouwt als partners in het maken van een inclusief beleid. Een volksraadpleging, geen enkele gemeente in Vlaanderen doet het na, toont het draagvlak voor betaalbaar wonen en behoud van publiek vastgoed. In dit streven vonden we de afgelopen jaren bij het Gentse beleid telkens een luisterend oor en een ondersteunend beleid.

Gent mag zich in die zin als de meest progressieve stad van Vlaanderen beschouwen en dit willen we graag zo houden. We zijn er ons van bewust dat er heel diverse politieke krachten spelen tijdens de lopende coalitiegesprekken. We zouden ons als maatschappelijk middenveld in deze periode afzijdig kunnen houden, maar onze betrokkenheid bij onze stad en haar bevolking is te groot om niet van ons te laten horen. We zijn ons ten volle bewust van voorbije spanningen tussen sommige politici in de huidige bestuursploeg, maar die zijn volgens ons niet onoverkomelijk. In het heetst van de politieke strijd vallen soms harde woorden en uitspraken.

In onze oproep zit een bijzonder warme oproep om de wijsheid en het algemene belang te laten primeren. We moeten vermijden dat Gent een gepolariseerde stad wordt. Gent en haar inwoners verdienen zoveel meer dan dat. Gent is liefde. Gent moet liefde blijven.De overeenkomsten en de gedeelde politieke ambities en idealen tussen de bestuurders van Voor Gent en Groen zijn volgens ons veel sterker en evidenter dan die tussen Voor Gent en N-VA. Daarom deze hartekreet, beste Mathias en verkozenen van Voor Gent en Groen. Kies om samen een nieuwe bestuurscoalitie te vormen en ga ervoor. Kies vol voor Gent. Want Gent is liefde, mededogen, verbondenheid en participatie.

Er wachten Gent grote uitdagingen waarvoor we vanuit dat brede middenveld graag oplossingen helpen zoeken, samen met een bestuur dat onze inbreng naar waarde schat. Samen.

Dominique Willaert en Pascal Debruyne    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Dominique Willaert en Pascal Debruyne alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden:
Ik machtig Dominique Willaert en Pascal Debruyne om de gegevens die ik op dit formulier verstrek aan de volgende partijen te overhandigen: