open brief voor het behoud van het telefonisch consult

Aan de leden van de nationale commissie artsen-ziekenfondsen,

Aan de leden van het verzekeringscomité van het RIZIV,

Aan de minister van volksgezondheid,

Geachte,

Wij nemen toch met enige ontstentenis kennis van de beslissing de waarde van het telefonisch consult op €0 te zetten voor 2025.

Sinds de coronapandemie is de mogelijkheid om een aantal verstrekte zorgen te attesteren zonder fysiek contact met de patiënt een zeer nuttige aanvulling op de normale consultatie.

Het gebruik is divers:

- korte opvolging van resultaten en initiëren van een behandeling

- tussentijdse terugkoppeling rond een bepaalde therapie zonder dat daarvoor een klinisch onderzoek altijd noodzakelijk is

- consultatie (oriëntatie van de klacht, anamnese en behandeling) waarbij een klinisch onderzoek niet steeds noodzakelijk is

- ...

Men heeft deze maatregel geïnitieerd als budgetneutraal omdat men dacht dat vooral de laatste groep zou domineren. Dat is een foute inschatting. Men is evenwel vergeten dat een aantal akten vroeger pro deo werden verstrekt. Tevens worden patiënten sneller ongerust, waardoor het telefonisch consult uiteindelijk een vergeefse poging tot antwoord op de zorgvraag is en de patiënt naderhand alsnog een fysieke consultatie wenst. Ten slotte is er de factor vergrijzing en toename van curatieve zorgen.

Het feit dat er misbruik mogelijk is, zal niemand ontkennen. Geen enkel systeem is echter helemaal waterdicht en samen moeten we zoeken naar manieren om dit in te dijken. Misschien is misbruik aanpakken niet de gewenste besparing, maar het gooit minstens het kind niet met het badwater weg zoals nu wel het geval is.

Ten slotte vrezen we dat de oorspronkelijke bedoeling om te besparen uiteindelijk vergeefs is. Geen enkele arts is bereid om zorg die nu telefonisch wordt verstrekt opnieuw pro deo te verzorgen. De patiënt zal dan opnieuw meer moeten op consultatie komen. Dat leidt dan ofwel tot een toename van het aantal verstrekkingen, ofwel zal het de wachttijd voor de patiënt doen toenemen.

Met deze brief vragen we alsnog middelen vrij te maken om ook na 1/1/2025 het telefonisch consult te vrijwaren.

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Stijn Geysenbergh alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: