Behoud Philipsterrein Maarheeze!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Update: advies Erfgoedcommissie

2024-09-19 18:57:12

Beste ondertekenaars van de petitie,

op 12 september jl. is door de A2-Erfgoedcommissie het volgende advies uitgebracht aan het college van B&W van de gemeente Cranendonck:

Op 3 juli 2024 is door 147 inwoners van Maarheeze en omgeving een petitie ingediend om (delen van) het voormalig Philipsterrein (en Signify-terrein) te Maarheeze te behoeden voor sloop. Heemkundevereniging De Baronie van Cranendonck (zie brief 29 april 2024), Erfgoedvereniging Bond Heemschut (zie brief 20 augustus 2024) ondersteunen deze petitie. In haar vergadering van 22 februari 2024 (agendapunt 3.2.1) heeft de Adviescommissie Erfgoed inzake dit complex geadviseerd tot voorbescherming. De commissie herhaalt dan ook dit advies tot voorbescherming, aangevuld met het laten uitvoeren van een deskundige waardestelling. Op basis daarvan kan vervolgens inpassing van de behoudenswaardige delen in de nieuwe ontwikkeling van deze terreinen plaatsvinden, alvorens tot sloop van de niet behoudenswaardige onderdelen kan worden overgegaan. De commissie roept in herinnering dat ook industriële complexen kunnen uitgroeien tot ware stedenbouwkundige pareltjes, zoals Strijp-S in Eindhoven overtuigend aantoont.

Advies A2-Commissie Omgevingskwaliteit, Erfgoed.
De Advies A2-Commissie Omgevingskwaliteit, Erfgoed adviseert het gemeentebestuur van Cranendonck over te gaan tot een voornemen tot aanwijzing van het Signify-fabriekscomplex aan de Philipsweg 1 te Maarheeze als gemeentelijk beschermd cultuurgoed (conform artikel 6.1 uit de Erfgoedverordening Cranendonck 2023), Na dit besluit tot voornemen tot aanwijzing is het complex beschermd en kan in de tussentijd een deskundig waardestellend cultuurhistorisch- en herbestemmingsonderzoek uitgevoerd worden.

We wachten nu het besluit van het gemeentebestuur van Cranendonck af en zullen jullie daar natuurlijk weer over informeren.

Petitie aangeboden aan college

2024-07-03 17:40:35

Beste allen,

vanochtend is de petitie door ondergetekenden, samen met Stan van der Plas als één van de ondertekenaars en lid van de Heemkundekring Cranendonck, aangeboden aan wethouder Karel Boonen. We gaan terugkoppeling van hem ontvangen en houden jullie op de hoogte.

Bart en André

petitie_aangeboden.jpg

Bart Kraaijvanger & André Oud

Meer steun voor Philipsterrein?!

2024-06-29 18:57:41

Beste allemaal,

wat fijn dat jullie de petitie hebben ondertekend en de oproep om het Philipsterrein te beschermen ondersteunen! Er zijn reeds ruim 130 ondertekenaars, waaronder enkele prominenten. Dat is super mooi, maar dat kan natuurlijk meer.

Aanstaande woensdagochtend (3 juli) gaan ondergetekenden de petitie aanbieden aan wethouder Boonen. Voor die tijd hopen we natuurlijk dat er nog meer handtekeningen bij komen. Als jullie allemaal nog vijf andere personen kunnen aansporen om ook hun steun te betuigen, dan komen we over de 500 handtekeningen. Dus vraag je ouders, buren, kinderen, vrienden, kennissen en breng hun op de hoogte van deze petitie. Wie helpt mee voor een eindspurt?!

Het lijkt de laatste mogelijkheid om het Philipsterrein te behoeden voor de sloop, we hebben vernomen dat Signify 1 augustus de deuren gaat sluiten.

Alvast bedankt voor jullie hulp en steun!

Bart Kraaijvanger & André Oud

p.s. je kunt lid worden van deze facebook-groep en zo op de hoogte blijven van het vervolg van de petitie: https://www.facebook.com/groups/1162857794926675

behoud_philips_terrein1.jpg

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.