Unie Van Vrijwilligers wordt wegbezuinigd. Help ons!

De Gemeente Rotterdam moet bezuinigen en is van plan de subsidie voor Unie Van Vrijwilligers met ingang van 2025 stop te zetten. Op 11 juli wordt hierover een besluit genomen door de gemeenteraad. Ben jij het hier, net als wij, niet mee eens? Teken dan op deze pagina de petitie.

We zijn uiteraard erg geschrokken van dit nieuws. Want als UVV moet stoppen, dan heeft dat enorm veel impact op de stad. Niet alleen voor onze 1800 vrijwilligers die met hart en ziel vrijwilligerswerk doen. Maar vooral voor al die kwetsbare mensen voor wie deze vrijwilligers zich inzetten.

Ouderen worden de dupe

De meeste Rotterdamse ouderen die op dit moment bij Unie Van Vrijwilligers aankloppen, kunnen nergens anders met hun hulpvraag terecht. Door bezuinigingen en personeelstekorten in onder andere de zorg, is de hulp van een vrijwilliger voor ouderen cruciaal. Zonder vrijwilliger, een lege koelkast. Zonder vrijwilliger, een week lang met niemand praten. Zonder vrijwilliger, niet naar buiten. Dat is de realiteit voor veel van onze ouderen. En dat mogen we absoluut niet laten gebeuren.

hoofdbanner_nieuwsbrief_boven.png

"Ik ben enorm allenig. Ik zit aan het eind van de gallerij, niemand komt bij je voorbij. Ik spreek niet dezelfde taal als mijn buren en mijn kinderen wonen ver weg. Als ik een potje met boontjes open wil hebben, moet ik beneden in de hal gaan staan wachten tot er iemand langskomt die voor mij dat potje opendraait. Sinds dat ik mijn BezoekMaatje Susan ken, heb ik het gevoel dat er iemand om me geeft en aan me denkt. Dan haalt ze me op en kijken we samen Feijenoord op de bank of ze neemt een keer een lekker toetje voor me mee." - Dhr. Dobber

Nóg meer eenzaamheid in de toekomst?

Eenzaamheid onder Rotterdamse ouderen is op dit moment al ontzettend hoog. Zo geeft maar liefst 58% van de ouderen aan zich eenzaam te voelen en 17% zich sterk eenzaam te voelen. Mensen die zich eenzaam voelen, hebben meer gezondheidsproblemen en maken daardoor vaker gebruik van de zorg.

Bezuinigen op vrijwilligerswerk lijkt voor de gemeente nu een oplossing, maar zorgt juist op de lange termijn voor meer problemen, meer eenzaamheid en hogere zorgkosten.

En nu?

Gelukkig staat het besluit van de raad nog niet definitief vast. Maar we zullen wel alles op alles moeten zetten om hier verandering in te brengen en ervoor te zorgen dat UVV kan blijven bestaan. We gaan de komende weken online en offline campagne voeren en kunnen jouw hulp daarbij goed gebruiken. Met één minuut van jouw tijd kun jij al het verschil maken. Je helpt ons enorm door deze petitie te tekenen en jouw steun hiermee uit te spreken.

Alvast ontzettend bedankt voor jouw steun!

Unie Van Vrijwilligers Rotterdam    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Unie Van Vrijwilligers Rotterdam alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: