Dierenrechten VZW's verliezen recht om mishandelaars voor de rechter te slepen

Deze petitie is tegen het arrest van 9 juli 2024 waarin het hof van Cassatie heeft beslist dat VZW's geen rechtszaken meer kunnen aanspannen als ze zelf niet zijn betrokken. Dit is een regelrechte slag in het gezicht van elke vrijwilliger die de strijd aangaat met mishandeling en tegen broodfok.

Al jaren lang strijden organisaties tegen dierenmishandeling omdat onze Belgische staat het niet doet. Nu met dit arrest kunnen VZW's niets meer doen buiten de gedupeerde dieren opvangen, verzorgen en herplaatsen. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen. Als deze organisaties geen rechten meer hebben om broodfokkers of zoals meneer Weyts ze graag benoemt ‘hobbykwekers’ aan te klagen, waar staan we dan in godsnaam met ons dierenwelzijn?

Dierenrechten organisaties verdienen erkenning en respect Daarom eisen wij dat dit arrest moet met onmiddelijke ingang worden geschorst. En dat er een aanpassing moet gebeuren aan artikel 17 zodat dit in de toekomst niet meer kan voor vallen

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Wanna Mertens alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: