Zorg over de (jeugd-ggz) Zorg

Gast

/ #464

2013-09-27 20:32

Een funeste maatregel voor kwetsbare kinderen. Goede zorg mag niet afhankelijk zijn van geografische/economische factoren. Kinderen in Oost-Groningse gemeenten zullen beduidend slechter af zijn met deze maatregel dan kinderen in gemeenten in de regio Utrecht. Maar ook Nederlandse kinderen die in het buitenland wonen zijn de klos. Zij staan immers niet ingeschreven in een Nederlandse gemeente en zullen geen zorg meer in Nederland ontvangen. Ik denk hierbij aan mijn persoonlijke situatie:Ik woon met man en twee kinderen vlak over de grens in Duitsland. Mijn man en ik werken beide in Nederland, betalen belasting in Nederland, betalen ziektekosten premie in Nederland. Wij hebben beide recht op goede zorg in Nederland. En die krijgen wij gelukkig ook. Echter: onze kinderen niet!!! Op het moment dat wij zijn geëmigreerd naar Duitsland ( naja, een paar kilometer over de grens zijn gaan wonen in ons Europa "zonder grenzen") werden de kinderen automatisch uit de Nederlandse ziektekosten verzekering gegooid. Reden: kinderen betalen geen belasting in NL,kinderen werken niet in NL en ontvangen geen uitkering uit NL. Via het CVZ zijn ze nu in Nederland marginaal verzekerd. Alleen de basisverzekering. Ze hebben geen recht op bijvoorbeeld een PGB ( alhoewel mijn autistische zoon daar wel behoeft aan heeft). De aanvraag voor een PGB/ZIN werd zelfs niet in behandeling genomen omdat we niet in het rayon van het zorgkantoor wonen. Uiteraard hebben we aangegeven dat we de zorg wel in Nederland via ZIN willen besteden. We wonen immers direct naast de grens, kind gaat in Nederland naar school, hebben Nederlandse huisarts, kind staat onder behandeling bij Lentis etc. Ook in Duitsland kunnen we via de Krankenkasse geen vergoedingen voor psychische zorg krijgen voor kinderen omdat de rekening naar het CVZ wordt gestuurd en die dit niet vergoeden. In feite zijn Nederlandse kinderen die in het buitenland woonachtig zijn "tweede rangs burgers" geworden. Met deze nieuwe maatregel is al helemaal duidelijk dat Nederlandse kinderen vlak over de grens geen GGZ zorg meer in Nederland kunnen ontvangen. Mijn zoon krijgt nu nog wekelijks hulp bij Lentis in Nederland. Dat zal straks ook wel van de baan zijn. En wat het idiote is: CVZ zal geen rekeningen betalen van Duitse zorgverleners vrees ik. En nogmaals: ik betaal gewoon belasting in Nederland en ik betaal ziektekosten premie bij Menzis....dan verwacht ik ook dat mijn Nederlandse kinderen dezelfde zorg krijgen als andere Nederlandse kinderen. Ik hoop dat ze nog eens goed na denken voor ze dit onzalig plan werkelijk gaan uitvoeren. Niet alleen voor Nederlandse kinderen die vlak over de grens wonen, maar voor alle Nederlandse kinderen.