Logopedie communicatie verzekerd

Gast

/ #55

2013-12-02 08:20

Beste Ruud,

Fantastisch! Ik heb ook het gevoel dat dit de laatste kans is om nog iets voor elkaar te krijgen (op inhoud in gesprek te geraken).
Op 1 van mijn behandellocaties ben ik samen met mijn con-collegae de enige in de regio, die geen overeenkomsten zijn aangegaan met de zorgverzekeraars die onder het NzA tarief vergoeden. Dit maakt mijn onderhandelingspositie met de zorgverzekeraars dramatisch slecht/ onmogelijk. Ik begrijp dat er bezuinigd moet worden en ik ben voor transparantie in de zorg. Alleen niet op de manier waarop het nu gaat. Het aftoppen van een bedrag is een grove maatregel zonder rekening te houden met een vakinhoudelijk onderbouwde keuze voor kwaliteit.
Maar wat ik nog veel ernstiger vind, is het feit dat cliënten geen keuze vrijheid hebben in het kiezen van een zorgverlener! (En daar was de marktwerking in de zorg toch ook om begonnen?) Vanaf het moment dat ik niet heb getekend, bemerkt ik een heel duidelijk klasse verschil tussen arm en rijk! (laag sociale en hoog sociale klasse!) De mensen die ik behandel zijn niet altijd in staat om naar een praktijk te reizen (ofwel vanwege hun beperking/ ofwel vanwege financiële beperkingen ofwel omdat ze intellectueel niet capabel zijn om zo'n "reis" te organiseren). Deze volwassenen en kinderen krijgen hierdoor GEEN zorg of kiezen voor GEEN zorg! Ik vind dit bijna nog schrijnender dan het feit dat verzekeraars mij willen onderbetalen! Ik vind het heel belangrijk dat ook dit aspect aan de orde komt! De meest kwetsbare groepen in de samenleving zijn niet in staat om zorg te organiseren en zijn de dupe van deze tendens!
En wat ik ook belangrijk vind om te noemen is dat een ongecontracteerde therapeut NIET een kwalitatief slechte therapeut is! Om dit te beargumenteren onderteken ik graag met mijn naam en activiteiten van dit moment. Ook om te bekrachtigen dat mijn NIET tekenen een principiële keuze is en niet omdat ik niet aan een kwaliteitstoets zou kunnen voldoen.

Succes dinsdag! en
Vriendelijke groeten,

Marije van der Staaij-Mulder
www.marijevanderstaaij.nl
(Pre- Verbaal) Logopedist/ Klinisch- Linguïst/ Afasietherapeut
Geregistreerd Lid kwaliteitsregister paramedici
Lid NVLF/ NVAT
Bestuurslid VKL
Lid Wergroep CBO "richtlijn afasie diagnostiek & Behandeling"
LEAN6Sigma-Green Belt i.o