Ik doe aangifte tegen Geert Wilders

De boemerang

/ #2207 Onderwerp

2014-03-26 23:03

"Mag de heer Wilders ook een keer?"

Serieus? Dat is een argument voor u? Dat geeft de heer Wilders een vrijbrief om grote groepen mensen te schofferen? Niet alleen Marokkanen, maar ieder ander nationaliteit die de bui voelt hangen, want zij zullen de volgende op de lijst zijn, en niet te vergeten zeer, zéér veel Nederlanders die zich zo niet vertegenwoordigt willen zien.

"Ik zie en hoor hoe de nederlandse taal verloederd, door het gebruik van steeds meer buitenlandse woorden. De nederlandse taal zit vol met franse woorden, dit komt door de franse verovering van Napoleon. De engelse woorden komen door de komst van de internationale bedrijvigheid, ook een soort van verovering. Maar waar komen de antilliaanse en arabische woorden vandaan? Wat voor verovering is dit?"

En de Surinaamse, de Indonesische, de Duitse, ja zelfs de Latijnse en Griekse, Russische woorden, noem maar op. Ja, een levende taal evolueert — dat is immers het kenmerk van een levende taal. Het lijkt alsof u de Franse en Engelse inbreng accepteert, maar vraagtekens zet bij Antilliaanse en Arabische. Waarom accepteert u de ene invloed wel en de andere niet?
Het is overigens nog steeds niet 'die boek' of 'die huis', maar taalfouten worden gemaakt, door mij, door u en zeker ook door hen die minder lang hier zijn dan u of ik en voor wie het niet hun eerste taal is. Ik stoor mij beduidend meer aan de grove spellings- en grammaticale fouten die de autochtonen maken, die nochtans wel met de Nederlandse taal zijn opgegroeid en dankzij de leerplicht vele jaren onderwijs in de Nederlandse taal hebben gehad. Niet alleen Jan-met-de-pet, maar ook zij die om den brode hun moerstaal schrijven en spreken, journalisten, commentatoren, ondertitelaars, enz. en ook politici.

"Ik probeer mensen op hun gedrag te beoordelen, maar met de kennis van bepaalde culturen kan ik zeggen dat met 175 verschillende nationaliteiten in Nederland er culturen zijn die hier niet passen in deze staat."

Hierin spreekt u zich tegen. Als u de cultuur als uitgangspunt neemt, dan beoordeelt u niet langer de mens, de persoon, de individu, maar zijn omgeving, zijn achtergrond, zijn afkomst. Ik ken uw werk niet, maar heb zo'n vermoeden dat u zich daarover eens serieus zou moeten beraden.
Niet alleen de taal evolueert, ook een land. Staatsgrenzen veranderen door de jaren en nog steeds, de bevolkingssamenstelling verandert, de cultuur verandert.

"Met mijn werk loop ik al meer dan 14 jaar midden in de maatschappij rond en heb daar vele ervaringen opgedaan. Van discriminatie tot aan bedreigingen. Ik heb verschillende culturen van dichtbij meegemaakt en weet waar ik het over heb."

Geen enkele cultuur heeft u ooit bedreigd of gediscrimineerd, individuen hebben dat gedaan. Omwille van individuen een hele religie, een hele natie, een hele cultuur veroordelen is discriminerend en onacceptabel. In de hele wereld staat de Nederlander (wat en wie dat dan ook moge zijn) bekend als verschrikkelijk krenterig (Dutch party, al wat je nuttigt zelf meenemen). Wil u de gele ster op de borst dragen van bij voorbaat als verschrikkelijk krenterig beoordeeld te worden? Een onschuldig voorbeeldje, maar hoe te meer verschrikkelijk als het iets minder onschuldig is? Een gele ster met 'Jude' of 'Allochtoon, dus ongewenst en waarschijnlijk crimineel'.

"Een grote eigenschap van de Nederlandse cultuur is ons aanpassingsvermogen en dat vind ik nog belangrijker dan vrijheid van meningsuiting en democratie. Dus als mensen zich vasthouden aan een cultuur dat niet wilt aanpassen, maar hun cultuur willen opdringen, dan is daar in mijn ogen geen plaats voor in ons land."

Waar is het aanpassingsvermogen van de Nederlander als hij meent een andere cultuur zijn cultuur te moeten opdringen, wat u de ander kwalijk neemt, maar zelf als eis stelt? Bovendien moet ik nog de eerste Marokkaan tegenkomen die mij zijn cultuur wil opdringen. U heeft andere ervaringen?

Ik vind het jammer dat u wegloopt van een discussie, maar ook dat voorbeeld hebben we eerder gezien. Ik had nog veel meer argumenten waarmee ik hoopte u te kunnen laten zien dat de ongenuanceerde uitlatingen de heer Wilders onacceptabel zijn.