Ik doe aangifte tegen Geert Wilders

De boemerang

/ #2209 Re: Re: Re: Re:

2014-03-26 23:39

#2208: een nederlander met een idee/oplossing - Re: Re: Re:

"Ik vind het ook jammer dat je reactie vooral over de grammatica gaat in plaats van de inhoud op de tegenstrijdigheden na."

In mijn commentaar zit welgeteld één opmerking over spelling, namelijk dat 'haatzaaien' één woord is, geen twee losse woorden, en geen enkele over grammatica. De rest van dat betoog is uitsluitend inhoudelijk commentaar op uw bericht. Dus die opmerking van u begrijp ik niet helemaal

"Als u het zo goed weet, wat is volgens u haatzaaien? Of wat is volgens de wet haatzaaien? Is de opmerking "Alle Nederlanders zijn varkens" haatzaaien of hoort dit gewoon tot vrijheid van meningsuiting? Of wat ook vaak geroepen en door media benoemd is; "Nederlandse vrouwen zijn hoeren, die verkracht moeten worden". Is dit haatzaaien? Laten we die discussie maar aan het gerechthof over."

Zeggen dat alle Nederlanders varkens zijn, is een (beledigende) mening, maar die mening zaait op zich geen haat. Als u echter een groep mensen mobiliseert en hen aanzet tot de wens of de dadendrang om iedere Nederlander naar het slachthuis te laten afvoeren, dan is dat haatzaaien jegens de Nederlanders, ja. Eender voor de andere slogan die u als voorbeeld geeft.

Nogmaals, de vrijheid van meningsuiting betekent niet dat u zo maar alles moet kunnen roepen. Ik citeer:

Nationaal is de meningsvrijheid vastgelegd in artikel 7 Grondwet en daarom wordt dit recht een grondrecht genoemd. Artikel 7 Grondwet garandeert de vrije meningsuiting 'behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet'. Dit betekent dat in andere formele wetten beperkingen op de vrijheid van meningsuiting gemaakt mogen worden. Dit is bijvoorbeeld het geval in de Auteurswet en het Wetboek van Strafrecht (Sr). Om te beginnen zijn er de antidiscriminatiebepalingen:

• Artikel 137c Sr stelt strafbaar om het zich in het openbaar beledigend uit te laten over een groep wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging, seksuele gerichtheid of handicap;
  • Artikel 137d Sr bevat een verbod tot het in het openbaar aanzetten tot discriminatie, haat of geweld tegen leden van groepen vanwege bovengenoemde kenmerken en ook vanwege geslacht;
  • Artikel 137e Sr verbiedt het openbaar maken, verspreiden of ter verspreiding in voorraad hebben van publicaties met een dergelijke inhoud. Ook ongevraagde toezending valt hieronder.

Daarnaast is in de artikelen 131 en 132 Sr het opruien tot geweld en tot het plegen van strafbare feiten strafbaar gesteld. Ten slotte is er nog de strafbaarstelling van smaad (artikel 261 Sr), laster (artikel 262 Sr) en eenvoudige belediging (artikel 266 Sr). Deze beschermen individuen tegen onterechte beschuldigingen. Als het gaat om opzettelijke belediging van de Koning(in) zijn de artikelen 111 -113 Sr aan de orde. Artikel 147 Sr bevat ook nog een verbod op 'smalende godslastering' maar dit wordt in de praktijk niet meer toegepast."

Als ik mij wel herinnere is het artikel 147 Sr inmiddels geschrapt. Maar dat terzijde; ik ben immers geen jurist.

Tenslotte, ik deel uw bezorgdheid om de social media.