NEEN aan de AFVALTAKS van IVAREM

Gast

/ #370

2014-10-25 19:56

Dit was mijn vraag aan IVAREM i.v.m. de afvaltaks:

Beste, ik heb een vraag naar aanleiding van de extra belasting van 54€ die voortaan door IVAREM geïnd mag worden. In de PDF met de FAQ aangaande 54€ staat een tabel. Daarin staat de situatie vroeger en 2014 opgelijst en komen de kosten netjes tweemaal uit op 170€ per jaar per gezin. Als ik het goed begrijp betalen wij voortaan 54€ rechtsteeks aan IVAREM die vroeger door de gemeente uit "Algemene Middelen" betaald werd. Die Algemene Middelen zijn natuurlijk ook gewoon belastingsgeld. Die redenering volgend zouden wij dus voortaan 77€ (100€ - 23€) minder gemeentebelastingen moeten gaan betalen. Ik vrees echter dat dit laatste niet zal gebeuren waardoor dit gewoon neerkomt op een belastingsverhoging die verkocht wordt als een verschuiving naar een andere inner. Heb ik het mis? Vriendelijke groeten, Wouter

Dit was hun antwoord:

Vanaf 1 januari betaalt dus ieder gezin (ongeacht het aantal gezinsleden) in Mechelen deze jaarlijkse vaste bijdrage voor afvalbeheer. De bijdrage is verschuldigd per gezin, ongeacht het aantal gezinsleden. Ieder gezin dat op 1 januari 2014 officieel is ingeschreven in het bevolkingsregister van Mechelen moet de bijdrage van 54 euro betalen.

Het vrijgekomen bedrag gaat naar algemene werkingsmiddelen van de stad. Het kan dan bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in andere projecten zoals nettere voetpaden, buurtparkjes, veiligheid,… IVAREM heeft er geen zicht op exact welke uitgaven/projecten er met de vrijgekomen middelen zullen gefinancierd worden.