Geen Engels, maar Nederlands bij Geesteswetenschappen


Gast

/ #1

2014-11-17 23:05

Onderwijs in het Engels is op veel middelbare scholen ingevoerd met rampzalige gevolgen: leerlingen begrijpen minder van de inhoud, docenten zijn bij het voorbereiden meer tijd kwijt met het formuleren in de andere taal dan ze met de stof en de presentatie van de stof bezig zijn en het Engels dat wordt aangeleerd is als er vooraf niet veel geld in taalcursussen wordt gestoken, vaak juist remmend voor de ontwikkeling van de correcte beheersing van het Engels.
Gezien het feit dat de Geesteswetenschappen op dit moment vermoedelijk niet eerst vele miljoenen extra zullen investeren is dit dus een devaluatie van het onderwijs, nog ongeacht welk vak.
Omdat het in veel takken van de Geesteswetenschappen gaat om taal, cultuur en literatuur en het begrip van een tekst afhangt van ontelbaar kleine en precieze nuances, is het juist voor de geesteswetenschappen extra rampzalig.
Het Engelse taalgebied is voor de studie GLTC notoir onnauwkeurig in hun vertalingen en het succes van de Nederlandse classici is er juist in gelegen dat zij zich niet enkel in dat Engelse taalgebied begeven, maar waar nodig ook het Duitse en Franse concours bijhouden en beheersen.
Tot slot is het zo dat veel studenten worden opgeleid voor beroepen waar juist een goede beheersing van het Nederlands van eminent belang is. Onderwijs in het Engels zou daarom drie stappen achteruit betekenen op de arbeidsmarkt, wat op de lange termijn natuurlijk lagere studentenaantallen tot gevolg heeft.
De vraag die bij mij opkomt: waarom zou de FGw het onderwijs in hemelsnaam wél in het Engels willen aanbieden?