'Geen gedoe. Station Zele open, niet toe!'

Nanda

/ #7

2015-06-24 07:45

Beste,

Ik vind het vooral heel jammer dat een project als 'Fietspunt' of 'Spoor 2' zou verdwijnen. Deze projecten hebben het voorbije jaar stilletjes aan het vertrouwen van de reizigers weten te winnen. Deze projecten bieden een extra meerwaarde voor de reizigers.

Is er bovendien over nagedacht dat de automaat waarop je je ticket kan drukken geen mogelijkheid bevat om via briefjes te betalen? Jongeren onder de 16 jaar hebben vaak geen bankkaart en zijn dus genoodzaakt om die toeslag op de trein te betalen. Een toeslag die zeker niet te onderschatten is voor jongeren. Dit weekend was ik nog getuige van zo'n voorval op de trein waarbij 2 jonge meisjes de toeslag moesten betalen omdat ze geen bankkaart hebben.
Een oplossing is inderdaad om thuis je ticket te printen of om het via sms te betalen. Maar deze technieken worden niet duidelijk genoeg voorgesteld/ uitgelegd aan de mensen.
De NMBS onderschat echt die nieuwe betaaltechnieken. Heel veel mensen zijn hier nog niet mee vertrouwd. 
Zelfs het betalen via de automaat is niet voor iedereen evident. De mensen die ik het voorbije jaar heb geholpen om een ticket te bestellen via de automaat zijn niet meer op 1 hand te tellen.

Iemand die stand-by is in het station, is dus zeker geen overbodige luxe. Die persoon kan mensen helpen bij problemen met de automaat of ook gewoon de veiligheid garanderen van reizigers en een oogje in het zeil houden over het station. 

Bovendien vind ik het erg jammer dat door deze achteruitgaande service, heel wat mensen zullen overstappen op de eigen wagen voor uitstapjes/werk/school/...  Laat het duidelijk zijn dat dat geen optie is voor Vlaanderen.

Een bezorgde reiziger.