'Geen gedoe. Station Zele open, niet toe!'
kadewi |
/ #16 Station Zele2015-07-02 15:31Jarenlang (jaren 1960-1970) is de spoorlijn 57 Lokeren - Zele - Dendermonde stiefmoederlijk behandeld geweest. De elektrificatie van de lijn, het nieuwe stationsgebouw en de vlottere rechtstreekse treinverbindingen (ook tijdens het weekend) op lijn 60 Sint-Niklaas - Lokeren - Zele - Dendermonde - Brussel hebben vanaf 1980 het treinreizen vanuit en naar Zele een nieuw elan gegeven. Dat bewijzen de tellingencijfers van reizigers en abonnementen. De laatste jaren merken we opnieuw een achteruitgang in de dienstverlening. De openingsuren van de loketten in station Zele werden keer op keer ingekrompen en nu wil men ze helemaal afschaffen. Een biljettenautomaat brengt geen soelaas wegens te vaak defect, te beperkt in betaalmogelijkheden, geen mogelijkheid tot inlichtingen en service. Bovendien is het zo dat de laatste jaren het treinaanbod op het traject Lokeren - Zele - Dendermonde werd ingekrompen. Vroegochtend- en laatavondritten sneuvelden. Je zal maar eens naar een concert in Brussel gaan met de trein: concert gedaan om 22.30, laatste trein is beperkt tot Dendermonde! Het vervangen van rechtstreekse treinverbindingen op lijn 60 door verbindingen met een overstap in Lokeren of Dendermonde (een paar jaar geleden ingevoerd zogezegd omwille van moderniseringswerken in station Sint-Niklaas, die werken zijn intussen al lang klaar maar de rechtstreekse treinen zijn niet terug) komt de vlotheid van de treinverbinding niet ten goede. En dan zwijgen we nog over de extreem lage perrons in station Zele, die al tot ongevallen hebben geleid bij het op- en afstappen. Dat is een oud zeer. Bij de elektrificatie en modernisering van 1980 had men eigenlijk gewoonweg vergeten de perrons te verhogen, achteraf is dat blijkbaar te moeilijk om dat euvel recht te zetten. Het begint er dus meer en meer op te lijken dat het sluiten van de loketten in Zele maar een onderdeel is van de afbouw van de dienstverlening en kwaliteit op het traject Lokeren - Dendermonde. Slechtere dienstverlening = minder reizigers = minder treinaanbod = nog minder reizigers, een vicieuze cirkel. Ik durf te betwijfelen of het sluiten van de loketten in Zele door de NMBS wel in orde is met het convenant tussen de spoorwegmaatschappij en de overheid. Bemanning van een stationsloket dient niet enkel voor de biljettenverkoop. Er zijn ook de functies inlichtingen aan de reiziger, toezicht en veiligheid in station en perrons, onderhoud toiletten, orde en netheid in wachtzaal en op de perrons, service aan gehandicapte personen (niet onbelangrijk), fietspunt, enz. Bovendien is het zo dat geen enkele automaat, hoe geperfectioneerd ook, het rechtstreeks menselijk contact tussen de reiziger en de spoorwegbediende kan vervangen. Een spoorwegbediende moet ook gestrande reizigers, nerveuze of ontevreden klanten kunnen kalmeren en begeleiden. Een automaat kan dat niet. Gezien het grote aantal reizigers, is het maatschappelijk volstrekt onverantwoord de stationsloketten in Zele te sluiten. Integendeel, de service aan de reiziger via de loketservice moet weer worden opgevoerd naar verantwoorde, normale openingsuren. Datzelfde geldt voor de hele afbouw van treinaanbod en voorzieningen op lijn 60: maatschappelijk volledig onverantwoord! |
|
Respecteer de euthanasiewet
Gerechtigheid voor Francis en alle andere verkeersslachtoffers
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
De St. Victorkerk behouden voor ontmoetingen.
Steun KEES van DAAIBOOI BEACH CURACAO
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Geen Noodopvang / AZC op het Hocrasterrein te Bussum
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
BEHAALD! Unie Van Vrijwilligers wordt wegbezuinigd. Help ons!
Kortsnuiten Blijven Bestaan
Bescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
GEEN 54 WINDMOLENS IN HET BERGHERBOS
1462 Gemaakt: 2025-03-09
Geen azc in dedemsvaart
1336 Gemaakt: 2025-03-06
Geen AZC aan de Rheezerweg/Twenteweg in Hardenberg!
969 Gemaakt: 2025-03-06
Zeg Nee - Geen AZC in de gemeente Hardenberg – Tijd voor een eerlijke verdeling!
809 Gemaakt: 2025-03-07
Open Brief aan het Gentse College van burgemeester en schepenen
1153 Gemaakt: 2025-02-27
Geen boerkini in Kortrijk
759 Gemaakt: 2025-03-04
AZC Hoogenweg en omstreken NEE
295 Gemaakt: 2025-03-08
Red onze prachtige oude boom in Vreewijk!
287 Gemaakt: 2025-03-10
Meningen over het voorgestelde Asielzoekerscentrum in Venlo.
1190 Gemaakt: 2024-07-07
Ploensjbad moet blijven
233 Gemaakt: 2025-03-10
Bidden op school
231 Gemaakt: 2025-03-05
Respecteer de euthanasiewet
8241 Gemaakt: 2024-11-02
Duurzame toekomst Acaciastraat
341 Gemaakt: 2025-03-04
Stop uitbreiding kruispunt R11/Prins Boudewijnlaan-Red de berm, onze leefbaarheid en gezondheid
400 Gemaakt: 2025-02-21
Gerechtigheid voor Francis en alle andere verkeersslachtoffers
15201 Gemaakt: 2025-01-19
Zeg NEE tegen AZC Dedemsvaart
102 Gemaakt: 2025-03-06
Kraamzorg moet blijven voortbestaan
664 Gemaakt: 2025-02-25
Bezwaarschrift i.v.m. goedkeuring voorlopige vaststelling rooilijnplan dd. Zitting van maandag 17 februari 2025 op de gemeenteraad te Hulshout
86 Gemaakt: 2025-03-05
Stop herstructurering Ronda Gosaplein!! Eerst een totaal verkeersplan voor heel Goes!
271 Gemaakt: 2025-02-23
🛑 NEE TEGEN HET VERBOD OP AROMA’S IN VAPEPRODUCTEN IN BELGIË! 🛑
1161 Gemaakt: 2025-02-04