Steun het voortbestaan van Nederlands Onderwijs in het Buitenland

Gast

/ #83

2015-10-15 17:22

HIer in Vancouver en Burnaby, BC, Canada was ook geen Nederlandse school dus heeft mijn vriendin samen met mij een schooltje opgezet. Een beetje subsidie of lespakketten voor de leerkracht zou al heel erg veel helpen. Wij zijn zelf geen leerkrachten.
Wij hebben gemerkt dat er veel vraag naar is, ook van ouders met een gemengd huwelijk (Canadees-Nederlands) waarvan de kinderen nauwelijks Nedderlands spreken. Wij hebben er eerst voor gekozen om met een kleuterklas te beginnen en al doende zelf te leren hoe wij onze Nederlandse school een succes kunnen maken. Nu hebben we al mensen moeten afwijzen: de kinderen verstaan amper Nederlands of ze zijn te oud voor ons klasje. Wij zijn in september 2015 met 5 kinderen in de leeftijd van 4-7 jaar begonnen. Natuurlijk hopen we te groeien er is echt vraag naar en behoefte om kinderen kennis te laten maken met hun eigen cultuur, waarvan de taal een groot onderdeel is.

Ook is het leuk om over de cultuur te praten zoals over SInterklaas (geven en anderen helpen), discriminatie (we hebben nu ook gekleurde Pieten op ons Sint feest) en liedjes te zingen.

Wij vinden het heel erg jammer dat de ambassade en de Nederlandse overheid geen hulp kan bieden: geen locatie ter beschikking stelt, geen lesmateriaal, en geen geld. Wij zouden al o zo geholpen zijn met een lespakket voor de leerkracht.

Onze ouders betalen nu 500 CAD per jaar en onze lessen zijn dit eerste jaar slechts 2 x per maand, twee uur op zaterdag. We moeten echt met de prijs omhoog als we meer lessen willen aanbieden.

Wij geven les in de openbare bibliotheek omdat dit centraal ligt en gratis is, hoewel dit helemaal niet ideaal is. De toiletten zijn ver weg, het is gehorig en de stoelen en tafels zijn grotenmensenafmeting. Maar wij zijn gestart en super trots! Alle hulp is zeer welkom en zeer gewaardeerd. Onze kinderen zijn allemaal van Nederlandse nationaliteit en hebben volgens ons gewoon recht op Nederlands onderwijs. Het zijn niet de kinderen die de keuze voor emigreren hebben gemaakt, dat hebben wij -de ouders- voor ze gedaan. NU is uit Nederland weg ben besef ik pas hoe belangrijk mijn cultuur voor me is, hoe belangrijk het is voor het samenhoringsgevoel en hoe belangrijk het is voor je eigen identiteits gevoel.

HELP NEDERLANDSE KINDEREN OM NEDERLANDS ONDERWIJS TE VOLGEN< WAAR ZE OOK ZIJN>

DANK U!
Sandra Poppema