Steun het voortbestaan van Nederlands Onderwijs in het Buitenland

Gast

/ #123

2015-10-18 06:04

Afwijkende mening hier. Ik woon zelf al jaren in (verschillende) buitenlanden, maar nooit op een plek waar Nederlands onderwijs werd/wordt aangeboden. Ik vind het de verantwoordelijkheid van Nederland om goed onderwijs te leveren in Nederland, maar zodra mensen over de grens verhuizen, vind ik het de verantwoordelijkheid van de ouders. Ik heb mijn kinderen aanvankelijk zelf Nederlandse les gegeven, maar ben daar na een paar jaar mee opgehouden. Ik vond de tijdinvestering te groot voor iets waarvan nog maar moet blijken wat ze er in hun verdere leven aan hebben. Het is onzin dat kinderen de aansluiting met de Nederlandse taal en cultuur verliezen als de overheid ophoudt met het subsidiëren van Nederlands onderwijs in het buitenland. Wij hebben zoals gezegd op verschillende plekken gewoond, twee van mijn kinderen zijn niet in Nederland geboren; ze drukken zich allemaal beter uit in Engels dan in Nederlands, maar ze voelen zich (zelfs zonder Nederlandse tv) op en top Nederlander en zeggen stuk voor stuk dat dat het land is waar ze bij horen. Mijn jongste weet meer over Nederlands voetbal dan ikzelf en we hoeven echt niet te proberen Sinterklaas in te ruilen voor de kerstman. OK, het is niet waarschijnlijk dat ze ooit op het niveau komen dat ze Nederlands eindexamen kunnen doen, maar het aantal middelbare scholen met een Engelstalige stroom groeit nog steeds en ook universiteiten bieden steeds meer onderwijsprogramma's in het Engels aan. Taal is belangrijk, meertaligheid een voordeel, maar de overheid hoeft niet op te draaien voor de keuze van de ouders om in het buitenland te gaan wonen. Ik ben ervan overtuigd dat het een verrijking is voor kinderen, maar alles komt met een prijs.