Zeg nee tegen azc Brunssum

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

/ #424 De ongemakkelijke waarheid

2015-10-27 12:09

Dubbelzucht

We hebben allemaal de fakkeloptocht in Steenbergen gezien, de brulapen die de Hitlergroet brachten, de vrouw waar volgens hen ‘een piemel in moest’ omdat ze vluchtelingen wil helpen. Dat kon er nog wel bij, na OranjeWoerdenOisterwijkPurmerendBeverwaard, waar burgers in verzet kwamen1 tegen de opvang van vluchtelingen, omdat ze denken dat die hun dochters verkrachten, ongelovigen kelen, hun huis leegroven en aan hun pindakaas likken.

Kustaw Bessems, in zijn recentste column voor BNR Nieuwsradio, spreekt van ‘paranoïde waan, een massapsychose’: 

Alsof elke avond Midden-Oosterse mannen massaal door de straten trekken, rovend, vrouwen en kinderen verkrachtend. (…) Hallucinaties, aangewakkerd door iedereen die er politiek munt uit kan slaan of geld aan kan verdienen in de media‘.

Koortsachtige moslimhaat

En iedereen vindt dat dan weer mooi en treffend en de spijker op zijn kop maar ik denk alleen maar: Pardon?! Heeft Kustaw Bessems niet zelf een flinke duit verdiend aan het aanwakkeren van die islamofobe hallucinaties en die paranoïde waan? Heeft hij, als chef van de Volkskrant-bijlage Vonk, de lezers niet week na week gevoed met horrorverhalen over moslims, allochtonen, Arabieren, samen met islamofoben als Jonathan van het Reve en hoeren als Said el Haji, die maar al te graag een graantje meepikken van de koortsachtige moslimhaat?

De enige keer dat in Vonk allochtonen niet als gevaar voor de samenleving werden opgevoerd, moesten ze zich tevreden stellen met een dienende rol, als Turkse groenteboer of Marokkaanse slager.

Is het echt aan Bessems om naar anderen te wijzen? Zou dit geen goed moment zijn om de hand eens in eigen boezem te steken? Is Bessems hier niet schaamteloos hypocriet?

Marokkanen crimineler

En het antwoord is natuurlijk ‘ja’. Bessems heeft zijn gezicht met hondepis gewassen. Hij heeft zelf geholpen de haat tegen moslims en allochtonen aan te wakkeren. Sterker nog, niet lang geleden eiste hij zelf de eer op als eerste te hebben geschreven dat Marokkanen crimineler zijn.

Helaas is Kustaw Bessems exemplarisch voor zijn beroepsgroep. Nederlandse journalisten weten altijd precies te melden wat een ander fout heeft gedaan maar ze eten liever glas dan dat ze hun eigen bedenkelijke rol in de huidige ontwikkelingen tegen het licht houden. 

Neem nrc.next, dat kwam gisteren met deze cover waarop een Hitlergroetende Steenbergenaar er zijn ongenoegen uitbrult. ‘Wie durft hen nog tegen te spreken?’ kopt de krant.

Tégenspreken? Wat dacht je ervan eens op te houden deze fascistische racisten een podium te geven, NRC? Dat zou al een begin zijn. Ook in NRC/nrc.next worden lezers de stuipen op het lijf gejaagd met verhalen over nekschoten, die door de straten weerklinken, hemels die rood verlicht worden door brandende synagoges en vluchtelingen die hun gastvrouwen verkrachten. Geschreven door apen van hetzelfde kaliber als op de voorpagina van nrc.next van gisteren. 

Hoge prijs

Wie durft ze tegen te spreken? Nou, Hassnae Bouazza bijvoorbeeld, en ik. Wat is onze beloning? We worden besmeurd en belasterd in NRC, in Trouw, door ElsevierHet Paroolde Volkskrant, Hassnae werd op televisie doodleuk aan de zijde van een Palestijnse terroriste geschaard, gewoon omdat het kan. Daarna kreeg ze een lawine van haatbagger over zich heen. Tegenspreken durven we wel, maar we betalen er een hoge prijs voor. In alle eerlijkheid hoger dan ik bereid ben om te betalen. Had ik het van tevoren geweten, dan had ik mijn bek gehouden.

Jullie, NRC en nrc.next en Kustaw Bessems, hebben dit klimaat helpen creëren. 

Maar gaat er ooit wat verbeteren? Ik heb er een hard hoofd in. Iedere keer als iemand wijst op de manier waarop moslims in de media worden opgevoerd, schieten witte journalisten in de verdediging. Ze doen het niet fout, het is de ‘ziekte van-zie-je-wel‘, ‘zijn er dan geen blanke moslims?‘.

Aanslagen op azc’s

Er is geen ontkennen aan en je ziet het iedere keer weer: altijd als er een terreurdaad wordt gepleegd door een blanke, haasten de redacties zich te verklaren dat het om een ‘verwarde man’ gaat, een ‘lone wolf‘, een ‘eenzame gek’. Dat is nádat er druk is gespeculeerd over een mogelijke moslimcomponent omdat er nog niks bekend was over de huidskleur van de dader. 

Want pas als is vastgesteld dat die donker is, mag er worden gesproken van een terreuraanslag. Anders is het strikt taboe. Toen Tofik Dibi het wilde hebben over de ideologische achtergrond van de islamkritische terrorist Anders Breivik, werd hem dat expliciet verboten. Het was het begin van zijn politieke ondergang. 

Het is glashelder: er is een groot verschil tussen de manier waarop over gewelddaden door blanke niet-moslims wordt bericht en geweld door moslims.

Maar dat vindt NOS-correspondent Jeroen Wollaars ‘een beetje vermoeiend‘. Wollaars, die de term ‘bezorgde burgers‘ heeft gemunt voor neonazi’s die vluchtelingen aanvallen en aanslagen op azc’s plegen en dikke maatjes is met de dubbelironische islamofobe antisemitische homohaters van GeenStijl, slaakt een dubbelzucht als hij door een moslim met zijn neus op de feiten wordt gedrukt.

Multiculturele samenleving

Een dubbelzucht. Arrogante, racistische griezel die hij is. Maar wel representatief voor de Nederlandse journalistiek. 

En daarom mag u vandaag in de Volkskrant weer een warme aanbevelinglezen van het boek over Hans Janmaat van Joost Niemöller. En een boetepreek dat we ons moeten schamen dat we die Janmaat zomaar hebben weggezet als racist. 

En ben ik schorem dat geen werk zou mogen hebben. Want voor de multiculturele samenleving zijn is landverraad. 

Sieg heil, zeiden we dan (sarcastisch!) in de jaren tachtig. Maar we hadden toen geen idéé hoe fascistoïde het klimaat hier zou worden.

1. [UPDATE: Ik las net de nieuwe column van Bas Heijne, die vorige week nog naar aanleiding van de rellen, de aanvallen op de azc’s en de oproepen om Hitler terug te brengen, schreef dat de haat ‘virtueel’ was. Nu schrijft hij met overslaande stem: ‘De hysterische taferelen tijdens de inspraakavonden laten een radicale vervreemding zien’, spreekt hij van een ‘morele crisis’ en neemt hij politici de maat bij wie ‘het kwartje nog steeds niet is gevallen’. Hallo, Captain Hindsight! Bij jou was het kwartje vorige week anders ook nog niet gevallen! Vluchtelingencentra aanvallen was ‘virtuele haat’, een manier om ‘de ander de maat te nemen’, maar nu er ‘daar moet een piemel in’ is geschreeuwd, breekt in huize Heijne de pleuris los. En Malou van Hintum tweet: ‘Errug blij dat het wordt gezegd!’ DA! F*CK! Ik word gek! Hou me tegen! Echt!]↩