Zeg nee tegen azc Brunssum
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS |
/ #731 Kijk eens naar de FEITEN2015-11-12 11:52Onderzoek naar antisemitisme onderstreept noodzaak van onderzoek naar ook andere vormen van discriminatie17 juni 2015 | 13:52 Uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van het Verwey-Jonkerinstituut blijkt dat een klein deel van de jongeren duidelijk negatieve gevoelens heeft over Joden in Nederland. Dat percentage ligt het hoogst onder moslimjongeren: 12 procent. Doelstelling van het onderzoek van het Verwey-Jonker instituut was om inzicht te krijgen in de oorzaken van antisemitische vooroordelen onder jongeren, factoren die een rol spelen bij antisemitische incidenten onder jongeren en in hoeverre deze uniek zijn in relatie tot andere vooroordelen met een discriminatoir karakter. Het onderzoek schenkt aandacht aan het Midden-Oosten en het betaald voetbal als context waarbinnen triggerfactoren voor antisemitisme te onderscheiden zijn. antisemitisme onder islamitische jongeren Veel onderzoek is er echter nog niet gedaan naar antisemitisme onder islamitische jongeren in Nederland. David Suurland in een artikel in NRC naar enkele buitenlandse onderzoeken en Carl Stellweg ging in een artikel op dit blog in op religieuze en historische bronnen. Het nieuwe onderzoek van het Verwey Jonker geeft meer aanknkopingspunten en laat zien dat moslimjongeren inderdaad negatiever denken over joden in Nederland dan christenen en niet-gelovigen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt overigens ook dat christelijke en niet-gelovige jongeren veel vaker niet zo positief over Nederlandse moslims denken dan islamitische jongeren negatief denken over Joden in Nederland. Uitgesplitst naar herkomst blijkt dat vooral autochtone jongeren niet positief denken over Marokkanen en moslims. Verder valt op dat jongeren van Turkse herkomst vaker niet zo positief denken over Joden in Nederland dan Marokkaanse jongeren. Ook denkt een relatief hoog percentage Turkse jongeren niet zo positief over Koerden én Joden. Begrip voor verbaal en fysiek geweld tegen joden Het overgrote deel van de jongeren heeft geen begrip voor verbale of fysieke agressie tegen Joden in Nederland, en het bekladden van Joodse begraaf- plaatsen en synagogen. Toch is er een groep jongeren die zeggen enig of veel begrip te hebben voor zulke acties. Bij jongeren met een islamitische achtergrond is dit vaker het geval. De jongeren kregen de volgende vraag voorgelegd:
Van alle islamitische jongeren die aan het onderzoek deelnamen heeft 8% enig en 4% veel begrip voor het naroepen of uitschelden van Joden in Nederland. Slaan of schoppen van Joden in Nederland kan bij 4% van de islamitische jongeren op veel begrip rekenen en bij 3% op enig begrip. Vooral jongens en laag opgeleiden hebben volgens de onderzoekers vaker begrip voor deze acties. Er is geen vergelijkbare vraag voorgelegd over begrip voor verbale of fysieke agressie jegens andere groepen. Het is dus niet duidelijk in hoeverre er bijvoorbeeld bij niet-islamitische jongeren begrip is voor het uitschelden van moslims nadat ze beelden van IS of van een terrorische aanslag door moslims hebben gezien. Dat zou interessant kunnen zijn voor een vervolgonderzoek. Schelden Uit het onderzoek blijkt dat jongeren ‘mocro/Marokkaan’ en ‘neger/zwarte’ het vaakst als scheldwoord horen. Van de jongeren zegt 30 procent ‘mocro/Marokkaan’ en ‘neger/zwarte’ vaak te horen als scheldwoord, en respectievelijk 45 en 47 procent soms. Het woord ‘Jood’ wordt door 17 procent van de jongeren vaak gehoord als scheldwoord, en door 43 procent van de jongeren soms gehoord als scheldwoord. Jongeren verklaren tegen de onderzoekers dat het woord ‘Jood’ vooral wordt gebruikt ‘onderling, voor de lol, om grappen te maken’. Ook wordt het woord 'jood' regelmatig gebruikt in ruzies en conflicten, net zoals in discussies op inter- net en tegen de politie. Triggerfactoren De rol van de islam als religie speelt wel een rol bij antisemitisme, maar deze rol is volgens de onderzoekers niet eenduidig. De mate waarin islamitische jongeren religie belangrijk vinden en zich identificeren als moslim, lijkt, zo schrijven zij, de kans te vergroten dat jongeren niet positief over Joden in Israël, de staat Israël en zionisten denken. De frequentie van moskeebezoek en het volgen van Koranlessen hebben daarentegen volgens de onderzoekers geen invloed. Conflict Israel en Palestijnse gebieden Eerder onderzoek, onder andere van het CIDI, en publicaties op Republiek Allochtonië lieten al zien dat het conflict tussen Israel en de Palestijnse gebieden een belangrijke 'triggerfactor' zijn voor antisemitisme. Ieder jaar dat het conflict daar oplaait neemt ook het aantal incidenten hier toe. Aan het begin van deze eeuw, tijdens de tweede intifada, werden de meeste antisemitische incidenten geregistreerd. De onderzoekers van het Verwey Jonker instituut concluderen ook dat het Midden-Oosten een belangrijke trigger is voor antisemitische uitingen. Islamitische jongeren zien Israël als meest schuldige in dit conflict. Ze maken hierbij niet alleen gebruik van Nederlandse nieuwsbronnen, maar halen hun informatie ook van buitenlandse zenders en sociale media. De Nederlandse media beoordelen ze als pro-Israelisch. De onderzoekers schrijven:
Gevoelens over Joden in Israël, over de staat Israël en over 'zionisten' zijn negatiever dan die over Joden in Nederland. Volgens de onderzoekers denkt 66 procent van de onderzochte moslimjongeren niet positief over zionisten. Dit begrip wordt niet nader gedefinieerd. Hoewel de boosheid van de meeste jongeren zich richt op de Israëlische rol in het conflict en niet op Joden in Nederland, hebben jongeren het vaak over 'de Joden' in plaats van over 'Israël', waardoor een kritische benadering van Israël of de Israëlische politiek een antisemitische betekenis kan krijgen, zeggen de onderzoekers.
Asscher reageerde op deze kritiek op zijn facebookpagina: Op twitter kondigde Asscher aan dat er dit najaar een grote antidiscrminatiecampagne wordt gelanceerd en verwees hij naar de brief die hij gisteren naar de Tweede Kamer stuurde. Asscher heeft opdracht gegeven tot een vervolgonderzoek "omdat dat het voor een zorgvuldige reactie op het onderzoek essentieel is om beter zicht te hebben op de beelden die met name islamitische jongeren hebben bij het zionisme en zionisten en in hoeverre dit zich mogelijk doorvertaalt in antisemitisme." Een dergelijk onderzoek kan verhelderend werken. Tegelijk maakt het rapport van Verwey Jonker ook duidelijk dat er ook verder onderzoek nodig is naar andere vormen van discriminatie. Dat 12% van de moslims niet zo positief denkt over joden is zorgwekkend, dat 40% van de autochtonen niet zo positief denkt over Marokkanen en dat 30% van de autochtonen niet zo positief denkt over moslims is niet minder zorgwekkend. Integendeel. Dit vraagt ook om nader onderzoek en vooral daadkrachtig optreden van het kabinet.
Moslimjongeren hebben vooral moeite met zionisten05 november 2015 | 20:20 Over Joden en de Joodse religie zeggen islamitische jongeren veelal neutraal of positief te denken. Daarentegen zijn de beelden en ideeën van islamitische jongeren over zionisten voornamelijk negatief en zijn veelal gerelateerd aan het conflict tussen Israël en Palestijnen. Uit het in juni van dit jaar gepubliceerde surveyonderzoek bleek dat islamitische jongeren in overgrote meerderheid de gebeurtenissen in het Midden-Oosten volgen en vaker boosheid voelen als gevolg van het conflict tussen Israël en de Palestijnse gebieden dan andere jongeren. Islamitische jongeren denken aanzienlijk minder positief over zionisten dan over Joden en zijn ook minder positief over zionisten dan andere jongeren. Deze uitkomsten leidden tot de vraag welke ideeën en beelden islamitische jongeren dan hebben ten aanzien van zionisten, zionisme en Joden. Wat verstaan zij onder die begrippen en welke verschillen zien zij daar tussen? Na een verzoek van het Centraal Joods Overleg (CJO) en het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI) besloot het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid daarom besloten tot vervolgonderzoek. In een kwalitatief vervolgonderzoek probeerden het Verwey-Jonker en de Anne Frankstichting deze vragen vraag te beantwoorden. Het onderzoek laat zien dat bij hen met name incidenten tussen Israël en de Palestijnse gebieden een triggereffect teweeg kunnen brengen. Op grond van het onderzoek bleek bovendien dat islamitische jongeren aanzienlijk minder positief denken over zionisten dan over Joden en dat zij ook veel minder positief waren over zionisten dan andere jongeren. Hierin concluderen de onderzoekers dat islamitische jongeren zeggen een duidelijk onderscheid te maken tussen Joden en zionisten. Ze maken onderscheid tussen enerzijds ‘de gelovigen’ (joden) en (soms) het Joodse volk (met een veelal neutrale of positieve connotatie), en anderzijds het zionisme als ideologie, die als nationalistisch, oorlogszuchtig en extremistisch wordt ervaren. Sommige jongeren trekken volgens de onderzoekers een vergelijking tussen zionisten en de Islamitische Staat (IS): zowel de zionisten als IS misbruiken hun geloof voor een gewelddadige agenda. Sommige jongeren zien zionisme als een extreme variant van het joodse geloof. De meeste jongeren zien zionisten als slecht en gewelddadig. Behalve beelden en ideeën die gerelateerd zijn aan het conflict tussen Israël en de Palestijnen (zoals “Zionisten streven ten koste van de Palestijnen naar een zo groot mogelijk grondgebied voor de staat Israël.”) schrijven betrekkelijk veel jongeren ook meer algemene negatieve eigenschappen toe aan zionisten die ook terug te vinden zijn bij het antisemitisme: zionisten zijn uit op macht, verbergen hun ware bedoelingen en zijn (achter de schermen) invloedrijk. Voor slechts enkele jongeren staat zionisme primair voor ‘het streven naar het behoud van de staat Israël als eigen land voor het Joodse volk’, volgens de onderzoekers de formele betekenis van het begrip. De onderzoekers concluderen dat het onderzoek in grote lijnen laat zien dat "negatieve ideeën en beelden van de jon-geren over zionisten weliswaar klassiek antisemitische stereotypen bevatten, maar dat de negatieve ideeën en beelden niet zonder meer als antisemitisch kunnen worden betiteld." Bron: het volledige rapport |
|
LBKR: Stop de voorgenomen sanctie!
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
BEHAALD! Unie Van Vrijwilligers wordt wegbezuinigd. Help ons!
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
Respecteer de euthanasiewet
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
64389 Gemaakt: 2023-01-17
Help mee om het Openluchttheater Valkenburg open te houden!!
5048 Gemaakt: 2024-11-10
Respecteer de euthanasiewet
4744 Gemaakt: 2024-11-02
Maak van het strand opnieuw een rijke vindplaats voor schelpen en fossielen. Zoekplezier voor jong en oud.
406 Gemaakt: 2024-11-09
JA, voor het BEHOUD van uw NMBS-seniorenbiljet - 19 november '24 om 11.30u (station OOSTENDE)
3510 Gemaakt: 2023-04-12
EVMC moet blijven bestaan op de huidige locatie!
775 Gemaakt: 2024-11-07
Stop de fusie tussen het DBC en de Triade/Atlas College
1004 Gemaakt: 2024-02-19
Brandbrief niet passend onderwijs
181 Gemaakt: 2024-11-03
Kortsnuiten Blijven Bestaan
1447 Gemaakt: 2024-10-23
Steun Poptempel De Kuip
1617 Gemaakt: 2024-10-12
Hou Bambrugge leefbaar! Geen nieuwe grote verkaveling meer!
99 Gemaakt: 2024-11-09
“Geef Kwetsbare Kinderen in Twenterand Betrouwbaar Leerlingenvervoer!”
82 Gemaakt: 2024-11-13
Schoolplein IKC Klimboom
80 Gemaakt: 2024-11-14
Samen in actie voor een veilige fietsenstalling Arnhem Centraal Sonsbeekzijde
626 Gemaakt: 2024-09-14
Zuidplas zeg STOP, tegen de flexwoningen flop!
452 Gemaakt: 2024-11-03
Zwembad de Trans moet open blijven!
1048 Gemaakt: 2024-10-31
nieuw perspectief Leermolensenk Rozendaal
87 Gemaakt: 2024-10-29
Duivensport bij Brabant/Zeeland.
54 Gemaakt: 2024-11-10
Juridische erkenning van Indentured labour als misdaad tegen de menselijkheid
74 Gemaakt: 2024-11-06
Bescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
225 Gemaakt: 2024-11-01