Zeg nee tegen azc Brunssum

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

/ #2358 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-02 11:27

Kindbruiden

Eerst kwamen ze voor onze platte televisies en onze borstvergrotingen, toen bleken het ISIS-strijders, daarna waren ze antisemieten, die onze joden kwamen vervolgen, vervolgens moslims die christenen terroriseerden, twee dagen later moslims die over vrouwen pisten en gisteren kinderverkrachters. Dat was een mooie gelegenheid om de mythe van de pedoprofeet weer tussen de kliekjes van 2005 vandaan te halen. 

Bijna elke dag brengt een nieuw gruwelverhaal over vluchtelingen. De bron is meestal twijfelachtig, desalniettemin nemen serieuze media ze gretig over. Koortsachtig legitimeren we er ons gebrek aan medemenselijkheid mee. Althans, ik zeg ‘we’ en ‘ons’ maar u weet wie ik bedoel: Domrechts, de PVV-stemmers, de Pauw-kijkers. De GeenPeil-fans.

Geen heiligen

Tussen die tienduizenden Syriërs die onze kant opkomen, zitten onvermijdelijk een hoop klootzakken, een boel psycho’s. Criminelen, verkrachters, parasieten, monsters. Om Hilary Mantel te parafraseren: je krijgt niet opeens een persoonlijkheidstransplantatie als het ongeluk je treft. Je kunt een eikel zijn én zielig. je wordt niet opeens een heilige. 

Stop duizenden mensen bij elkaar in een opvangcentrum, mensen die vaak al meer hebben meegemaakt dan je verwachten zou dat een mens verdragen kan, en je kunt er vergif op innemen dat het zwartste in de ziel van de sympathiekste, braafste burger de overhand gaat nemen. Kijk Le Temps du Loup van Michael Haneke. Het zijn mensen. De meeste mensen zijn in- en inslecht. Ze doen elkaar afschuwelijke dingen aan. Ze vinden altijd iets dat nog onuitsprekelijker is dan de vorige keer.

Daar moet je niet van wegkijken, ja, dat moet je benoemen, maar de manier waarop dat nu gebeurt, met types als de extreemrechtse huichelaar Wierd Duk als één van de grootleveranciers van vluchtelingenhorror, en totaal doorgedraaide apen als Arnold Karskens. Ziet u het dan niet? Dit is een haatcampagne. Het is een propagandaoorlog waarbij één partij, die niks terug kan doen, wordt gecarpetbombed door de andere. 

Moslims haten

Het gaat Duk en Karskens en al die media helemaal niet om onderdrukte vrouwen. Nee, het gaat om moslims haten. We moeten moslims haten. Daarom brult de VVD dat de Syrische mannen, die hun kindbruid mee naar Europa nemen, keihard gaan worden aangepakt. Het gaat ze om die mannen. Wat er met die kindbruiden gebeurt, interesseert niemand een reet. Het schijnt dat vrouwenorganisaties zich daar al heel lang druk om maken, maar omdat ze niemand ‘keihard willen aanpakken’, luistert niemand. 

Kom nou toch, wanneer was het laatste debat over Nederlandse mannen die naar Zuidoost-Azië op vakantie gaan om daar kinderen te neuken? Ik durf te wedden dat dit er meer, veel meer zijn dan er hier volwassen Syriërs met kindbruiden binnenkomen.

Nobody gives a shit, want die sekstoeristen zijn geen moslims, en hun slachtoffers zijn ver weg, in verre landen die we niet eens op de kaart kunnen aanwijzen. Althans, ik zeg ‘we’, maar you know.

Kindbruiden

Wat die kindbruiden betreft, we hebben het, meen ik, over enkele tientallen (als dat al niet overdreven is) vijftien- en zestienjarigen. Geen negenjarige meisjes. Het is niet heel lang geleden dat we daar in Nederland ook nog aan deden. Niet zo heel ver terug dat we een vijftienjarig meisje niet meer als kind zagen maar als een volwassen vrouw. In heel veel culturen is dat nog steeds zo. De ouders van veel Marokkaanse en Turkse Nederlanders waren ook ‘kindbruiden’.

Om mensen, die de verschrikkingen van Assad hebben moeten doorstaan, nou meteen met onze hang-ups te bulldozeren. Ik weet niet. Ik ben niet meteen geneigd veel waarde te hechten aan een westerse, witte journaliste die meent te te kunnen bepalen dat geen van die kindbruiden ‘gelukkig’ is. 

Oorlogsmisdaden

Wat is gelukkig? Moet je gelukkig zijn om de vluchtelingenstatus te krijgen? Is dat een voorwaarde? Zouden die kindbruiden wel gelukkig zijn met ons gekut in het Midden-Oosten, de directe oorzaak van het feit dat ze geen thuis meer hebben? Zouden ze gelukkig zijn met de haviken die nog steeds liever Assad hebben dan ISIS, hoewel Assad verantwoordelijk is voor 95 procent van de verschrikkingen die nu in Syrië plaatshebben?

Kom op, Grote Denkers, leg me uit wat geluk is. Wat gelukkig zijn is.