Zeg nee tegen azc Brunssum

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

/ #2816 Zo kan het ook:

2015-12-08 21:02

 

Benedict Cumberbatch schrijft brief aan de Kerstman


Benedict Cumberbatch, bekend van Sherlock, Star Trek Into Darkness en Black Mass, heeft dit jaar een ontroerende brief geschreven aan de Kerstman.

Hij wil geen materiële zaken of een leuk cadeau voor zijn zoontje Christopher, maar wel hulp bij de vluchtelingencrisis, sociale zekerheid en mensenrechten. Zijn brief werd gepubliceerd naar aanleiding van National Letter Writing Day waaraan ook andere beroemdheden deelnamen.

De volledige tekst van de brief luidt:

Mijn brief aan de Kerstman

Beste Kerstman,

Mijn vriend heeft gevraagd om u te schrijven… Ik moet bekennen dat het moeilijk is om te weten wat ik moet zeggen. Vooral omdat ik, net als de meeste volwassenen, mij belachelijk voel om iets van u te verlangen, nu onze tijd met u is gedaan.

Dit is wat ik u wil vragen om mee te helpen: Een beetje meer tijd voor kinderen om kind te zijn. Verleng het moment van magie en speelsheid een beetje. Leidt hen af van de realiteit van een wereld die gek is geworden, zodat ze kunnen lachen met hun adem in plaats van snikken met hun tranen. Zeker diegene die zorg moeten dragen voor hun familieleden of zelf aan ziekte, honger en armoede lijden. Zeker diegene die zich in gebouwen verschuilen voor bommenregens, die bibberen van angst of van de kou in een boot om aan een milieuramp of oorlog te ontsnappen. Alstublieft, help om hun wereld iets te verlichten met een moment van vreugde en hoop.

Het is niet aan ons om u om hulp te smeken inzake het milieu, de vluchtelingencrisis, sociale zekerheid, onderwijs, voedselbanken, mensenrechten, fundamentalisme en oorlog. Maar god weet dat we alle hulp nodig hebben die we kunnen krijgen… u bent er voor de kinderen.

En het is niet dat u niet meelevend en vol vreugde bent. U bent geweldig. Ondanks dat u bent veranderd in diverse kleuren voor bedrijven en u wordt verplicht om het gek geworden materialisme te vertegenwoordigen – ondanks dat u waarschijnlijk bent ontstaan in een seizoen gebaseerd op een heidense druïde, zijn er miljoenen verzoeken om spontaan alle hoverboards ritueel te verbranden… Volwassen kinderen wijzen ons erop dat, nadat ze hun moment van geloof in u hebben gekregen, ze kostbare tijd van iedereen verspillen. U bent namelijk niet meer voor hun. U bent voor kinderen. Kinderen die wat meer magie nodig hebben in deze wereld waar de grenzen tussen onschuld en verantwoordelijkheid, speelse fantasie en koude volwassen obstakels constant dunner worden..

Als ik erover nadenk heeft u het erg zwaar dit jaar… En als ik echt goed denk over alles, ben ik er niet zeker van of het vragen van een lightsaber en het krijgen van één (niet dat ik dat ooit heb gedaan trouwens) is gelijk te stellen met het regelen van een verlenging van de kindertijd.

Toch zorgt u voor wonderen en ontzag onder degenen die u een brief schrijven en gaan slapen in de hoop dat er misschien een nieuw voorwerp in hun bezit komt bij dageraad. U inspireert goed gedrag en, althans in mijn geheugen, sommige wanhopige last-minute pogingen om slecht gedrag goed te maken zodat er niemand over het hoofd wordt gezien. Spaar ook een gedachte aan de miljoenen die u willen schrijven, maar door analfabetisme niet die mogelijkheid hebben. Hoor hun woorden en help door hen tijd en kansen te geven om te leren lezen en schrijven, zodat ze hun leven kunnen beteren en kunnen ontsnappen aan hun arme leven.

Ik heb een klein beetje medelijden met u. Al heb ik nu toch gedaan wat ik beloofd had niet te doen… u vragen te helpen bij problemen van volwassenen om de kinderen een betere wereld te bezorgen. Ik beloof dat ik wat extra port en mince pies zal achterlaten voor u!

Veel liefs

Benedict x

P.S. Mag ik dan nu alstublieft mijn lightsaber hebben?