Zeg nee tegen azc Brunssum

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

/ #2887 Zo kan het ook:

2015-12-10 23:45

Juf Adriënne knokt ervoor: ook dit gevluchte meisje moet kind kunnen zijn

"Asielzoekerskinderen hebben vaak vreselijke dingen meegemaakt. Ze verdienen een extra knuffel", vindt juf Adriënne de Klerk. Ze is blij dat er meer begeleiding komt voor gevluchte kinderen op basisscholen. "Mijn taak is om kinderen een nieuwe toekomst te geven."

Juf Adriënne vindt zichzelf een bevoorrecht mens. "Het is zo mooi en dankbaar werk om met asielzoekerskinderen te mogen werken."

De Haagse juf geeft les aan gevluchte kinderen. En dat is lang niet altijd makkelijk. Soms zelfs een worsteling. "De kinderen hebben stuk voor stuk een verhaal, vaak heel heftig en verdrietig. Ze hebben allemaal een rugzak meegenomen."

Nieuwe cursus
Leraren krijgen nu hulp bij het lesgeven aan asielzoekerskinderen. Een nieuwe online cursus, die vandaag is gepresenteerd, moet basisschoolleraren een steun in de rug bieden.

Daar is grote behoefte aan, want scholen zitten flink in hun maag met de asielzoekerskinderen, blijkt uit eerder onderzoek.  Ze vrezen verder dat de werkdruk nog harder oploopt. Bovendien stijgt het aantal asielzoekerskinderen op basisscholen hard: de teller staat nu op ruim 8000 gevluchte kinderen. De kinderen komen veelal uit oorlogsgebieden, zoals Syrië en Eritrea. 

Trauma en stress
In de zes uur durende cursus die leraren online kunnen volgen, leren juffen en meesters van de basisschool onder meer:

  • Hoe ze om moeten te gaan met trauma's en stress van het kind.
  • Hoe ze relaties moeten onderhouden (met het kind maar ook met de ouders). 
  • En zaken als: wat kun je doen om het kind rustig te houden in de klas.

Trappelen voor school
Volgens Adriënne zijn veel van de asielzoekerskinderen al jaren niet naar school gegaan of hebben sowieso nog nooit les gekregen. "Ze staan dus te trappelen om les te krijgen", vertelt ze.

"Maar het zijn ook leerlingen die heel onverwachts gedrag kunnen vertonen. Opeens heel agressief kunnen worden bijvoorbeeld. Sommigen zijn echt aan het overleven in de klas."

Heftig verhaal
Achter ieder kind zit een bijzonder en heftig verhaal, weet Adriënne. "Zo heb ik twee Syrische meisjes van vijf jaar in de klas. Ze zijn hier gekomen met hun vader, gevlucht uit een land vol oorlog. Hun moeder leeft nog in het thuisland. Je merkt dat ze moederliefde missen."

Hoe je daar als leraar mee om moet gaan? "Door ze allereerst als kind te behandelen en een extra knuffel te geven. En door lol te maken. Ik denk dat het belangrijk is om heel veel met elkaar te lachen. Je moet niet te veel met het verleden bezig zijn. Mijn taak is om kinderen een nieuwe toekomst te geven. Dat kan door ze de taal te leren en door veel met ze te lachen en spelen."

 

Bron