Zeg nee tegen azc Brunssum


Gast

/ #2913

2015-12-20 15:08

Telegraaf, RTL en AD verspreiden vluchtelingenhaathoax

Verhaal over vluchtelingen die koikarpers zouden hebben gestolen en opgegeten is 'bullshit'

Een bombastisch verhaal over vluchtelingen die peperdure koikarpers zouden hebben gestolen en opgegeten op een vakantiepark dat dienst doet als opvanglocatie. Dat klinkt misschien als een 'broodje aap', en blijkt dat na twee telefoontjes ook te zijn, maar dat weerhield Telegraaf, AD en RTL Nieuws er geenszins van om het klakkeloos over te nemen met ronkende koppen.

Omroep Zeeland sprak met de beheerder van het vakantiepark Marina Beach en een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en meldt dat het bericht - dat zijn oorsprong vond in een blogpost op het weblog koiquestion.com - 'pertinent niet waar' is. Een woordvoerder van het COA noemt het verhaal 'volslagen uit de lucht gegrepen':

"Er wordt op het park niet gebarbecued door de vluchtelingen. Ook beschikken de vluchtelingen niet over het materiaal om zo'n vis te vangen."

De beheerder van vakantiepark Marina Beach noemt het verhaal 'bullshit': 

"Ik heb dit nooit verteld en ik zou ook niet weten wie er hier een koivijver heeft. En als u het niet erg vindt, geniet ik verder van mijn zondag."