SAMEN KUNNEN WE HET!

Gast

/ #307

2015-12-23 06:26

Mensen die tegen de komst van asielzoekers zijn, hebben over het algemeen zelf nog nooit persoonlijk kennis gemaakt met asielzoekers in een AZC en lezen opvallend veel de Telegraaf. Hun mening wordt gevormd door negatieve berichtgevingen in deze krant, die vooral hamert op het gevaar en weinig ruimte biedt voor achtergrondverhalen. Andere mensen die tegen zijn zijn vaak mensen die in achtergestelde wijken wonen, waar veel Marrokanen wonen en daarmee hun beeld bepalen op ook mensen uit Syrie, Eritrea etc. Hoewel ik heel goed begrijp dat, door negatieve ervaringen met Marrokkaanse jonge mannen (die ervaring deel ik en vond ik eveneens zeer beangstigend) weerstand ontstaat tegen nog meer mensen uit andere culturen, ben ik ervan overtuigd, dat je niet alle culturen buiten Europa over een kam mag scheren. Zelf heb ik een Syrisch gezin ontmoet. Allen overtuigd Moslim, maar modern denkend. Geen hoofddoekjes, de mannen geven mij gewoon een hand, behandelen mij met veel respect en ik heb al heel wat mooie inhoudelijke discussies met hen mogen voeren. Heel anders dan mijn ervaring met een aantal zeer disrespectvolle, agressieve en brutale Marrokaanse jongeren, die mij uitscholden als hoer, omdat ik als vrouw om acht uur ' s avonds alleen over straat fietste. Mensen die extreem reageren, op basis van een religie of cultuur, dienen meer in gesprek te gaan met moderne, ruimer en meer wijs denkende mensen. En inderdaad, mensen vluchten naar Nederland omdat het in hun eigen land niet veilig is. Zij willen een toekomst, net als ieder ander. Zij willen studeren, hier werken of straks in een ander land werken, waar het ook veilig is. Ieder mens heeft recht op veiligheid, vrede en een toekomst. Niemand heeft het recht dat te weigeren. Mensen die geen vrede willen, maar haat en angst zaaien, passen niet in een vredelievend, verenigd en modern denkend Europa.