Laat de verzekeraars de Freestyle Libre vergoeden!

Spelenderwijsch
Gast

/ #597

2016-02-17 11:30

Ik gebruik zelf de Freestyle Libre. Na 41 jaar krijg ik nu betere grip op mijn steeds wisselende bloedglucosenwaardes. Helaas betaal ik dit systeem zelf, terwijl ik mijn teststrips wel vergoed kreeg van de verzekering wordt dit systeem niet vergoed. Met de teststrips moest ik zeker 15 keer per dag in mijn vingers prikken. Nu kan ik onbeperkt scannen en de reader geeft de bloedsuikerwaarde aan met een pijl ernaast. Deze pijl geeft dan weer aan of de bloedsuiker omhaag-omlaag gaat of stabiel blijft. Zie ik een pijl die omhoog wijst dan spuit ik extra insuline zodat ik nooit meer bloedsuikerwaardes heb van 15 of meer... Ik gebruik de freestyle libre sinds 29 dec 2015. En nu al heb ik bereikt dat 75 % van mijn waardes binnen het doelberiek liggen, nl tussen de 4 en de 9.9.

Mijns inziens moet een ieder dit dit systeem vergoed wil krijgen niet als reden aanvoeren dat vingerprikken lastig zijn (daar heeft de verzekerings-maatschappij waarschijnlijk weinig boodschap aan...) maar dat de bloedsuikerwaardes met behulp van de sensor en reader (freestyle libre) beter ingesteld kunnen worden, je hebt er meer controle op. En dat voorkomt weer complicaties hetgeen ook weer hogere zorgkosten voorkomt!