Ik hoor je niet!

Gast

/ #2377

2016-03-01 02:04

Geachten,

Dank voor deze enquete. En nu lucht ik mijn hart maar eens, want u staat hier waarschijnlijk wel voor open, meer dan de redactie van Radio 1.

Waar ik me namelijk ook groen en geel aan erger is de asfaltreclame die je vier keer per uur op Radio 1 hoort en dat van de zeer vroege morgen tot soms wel in de nacht aantoe. En dat terwijl de automobilist al jaaaaaaaren op TomToms, Apps en dat soort systemen de stand van zaken rond de files kan vernemen, voorzover ik weet, zelfs inclusief omrijroutes.

Steeds maar weer dat geklets over die files conditioneert de mensen alleen maar in de zin dat het idee gewekt wordt dit dus een heel groot probleem is. De ANWB en de VVD worden enorm hierdoor in de kaart gespeeld. Deze asfaltreclames weg laten levert zo'n vijf minuten per uur extra zendtijd op waarin het wél ergens over kan gaan.

En dan dat vrolijk doenerige gedoe op Radio 1, alsof het allemaal feest is in de wereld. Ik krijg Deja-vu gevoelens die me doen denken aan de Titanic.

En dan die zinlose dreuteldeuntjes op Radio 1 om programma's mee af te sluiten, als er nog een leeg minuutje over schiet. Vroeger werd daar dan nog tenminste een stuk instrumentale muziek voor gebruikt - ook niet ideaal - en dat was wel een stuk beter. Dan hoorde je tenminste nog een beginnetje van Focus ofzo.

Nu ik het toch over muziek heb: deze is altijd te hard, ik moet steeds mijn volumeknop terug zetten. Dat komt doordat muziek een continu signaal geeft dat een hogere belasting voor het oor oplevert dan spraak. (Bij speakers spreekt men ook altijd over continu- of deelbelasting om dat onderscheid te maken. Bij continubelasting moet het versterkervermogen lager zijn, het verschil is zo'n 30%. Dus ook de muziek op de radio zou met een signaal van zo'n 30% lager moeten worden uitgezonden.)

En ook die gekunstelde manier van het voorlezen van het nieuws met al die stemverhogingen bij het noemen van zogenaamd belangrijkere elementen - not. Ik weet vrijwel zeker dat die onderdelen in de tekst in cursief staan aangegeven, zodat de lezer van dienst weet waar hij even een hogere toon moet inzetten. Ook dit is een gekunstelde vorm van enthousiasmeren. Wat is er mis met normaal voorgelezen nieuws?

Wat dat laatste betreft deed zich wel een keer iets heel leuks voor. Ze hadden om het sportnieuws in te leiden (in het nieuws) een vrolijk sjingeltje gemaakt. En toen dat voor het eerst gebruikt werd, was het eerstnavolgende sportbericht een overlijdensbericht. Normaliter niet om te lachen, maar in dit geval wel degelijk. :))

En, o ja, mijn oren gaan achteruit en ik heb dan moeite om in achtergrondgeluid mensen te verstaan. Dat valt op de radio nog wel mee, maar toch. 

Rein Schipper.