Aanlijn- en muilkorfplicht en fokverbod gevaarlijke honden.

Ginger

/ #479 Bijtincident

2018-12-03 12:11

Afgelopen zomer zijn mijn man en ik (60 en 62 jaar) tijdens het wandelen zomaar, uit het niets, aangevallen door 2 rottweilers. 2 uur later hebben dezelfde honden nog een derde persoon ernstig verwond. Om onverklaarbare redenen.

Wandelen is onze passie en we zijn nooit bang van honden geweest; wel voorzichtig. Mijn man heeft 16 dagen in het academisch ziekenhuis Groningen gelegen en nog 6 weken in een revalidatiecentrum. Hij werkt nu, een half jaar later, pas 2 uur per dag. Hij heeft een blijvende schade aan zijn armen en benen opgelopen. Van een levenlustige, energieke man is hij veranderd in een angstige, gehandicapte echtgenoot. Ons hele toekomstperspectief is hierdoor veranderd. 

Honden zijn voor ons niet te vermijden en voor 90 % van de honden geldt zeker ook dat het gewone, blije honden zijn. Daar zijn we nog steeds niet bang voor. Maar waar we wel erg bang voor zijn is voor de loslopende zgn. hoog risicohonden. Ik kan ook niet begrijpen waarom mensen dit soort type hond wil. Ook al zijn ze goed opgevoed (dat waren onze rottweilers ook), je kunt ze nooit vertrouwen. En als het fout gaat, gaat het goed fout.Ik vraag me ook af of ze zich wel realiseren welke terreur ze uitoefenen op hun omgeving door ze ook nog eens los te laten lopen. Er zijn zo ontzettend veel mensen bang van deze honden. Voor ons betekent het in ieder geval dat we ons niet meer onbekommerd en vrij door de openbare ruimte durven te bewegen. We worden door de wetgeving hiertegen ook niet beschermd, want het voorstel van van Dam uit mei 2017 is door Carola Schouten ingetrokken. Alles moet via een APV worden geregeld, maw de landelijke politiek trekt er de handen van af. En de APV komt vaak niet verder dan aanlijnen, met beperkte middelen voor handhaving.

Het zou veel mensen kunnen helpen om zich veiliger te voelen als er landelijk beleid zou komen mbt fokken, muilkorven, registratiesysteem bijtincidenten, chippen e.d. 

Ik realiseer me dat er altijd valse honden zullen blijven, dat dit nooit helemaal uit is te bannen, vroeger niet en nu nog niet, maar het aantal ernstige bijtincidenten neemt schrikbarend toe. Burgers moeten zich weer veilig kunnen voelen op straat.