Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Quoted post

KN

#89 Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-13 14:41

#25: Onzin - Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

 

 Mijn dochter heeft dyscalculie (en is trouwens ook dyslectisch) en heeft daardoor grote problemen met hoofdrekenen en digitaal klokkijken. Het wordt hierdoor voor haar erg moeilijk om voor de rekentoets te slagen, ondanks veel extra hulp binnen en buiten school. Zij haalt echter wel altijd (ruime) voldoendes voor wiskunde en natuurkunde op mavo/havo niveau. Er is dus geen probleem met haar inzicht in de exacte vakken maar wel met het automatiseren van rekenen. Als zij een rekenmachiene mag gebruiken komt zij er prima uit.

Reacties

Onzin

#102 Re: Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-17 07:31:35

#89: KN - Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

Kunnen rekenen is absoluut niet kunnen rekenen met een rekenmachine! Dat laatstste is zoiets als kunnen typen, maar dat is niet de vaardigheid die nodig is om door te kunnen stromen naar het universitair onderwijs. En daar heeft men het hierboven over. Ik wil geen dokter, ingenieur, advocaat, landbouwkundige die niet heeft leren denken. Rekenen is onderdeel van de wiskunde, wordt alleen extra getoetst met deze rekentoets. En dat is niet voor niets! Binnen de toets zitten overigens vier gebieden, ook Meetkunde.

Ieder zijn niveau en dat hoeft niet het niveau te zijn dat ouders of de leerling zelf voor zich in gedachten heeft, het is niet anders. De maatschappij en de leerling zelf (!) moeten beschermd worden. De rekentoets, mits voorafgegaan door goed rekenonderwijs, is een burgerrecht

gast

#106 Re: Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-17 15:41:05

#89: KN - Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

 Onze dochter met dyscalculie heeft haar Havo dilpoma afgesloten met allemaal mooie cijfers. Het laagste cijfer was een 6 voor natuurkunde en een 6 voor de dyscalculie aangepaste rekentoets. Ze had een vakkenpakket met wiskunde A, biologie, natuurkunde en scheikunde. Begrip is het probleem niet, toepassen van formules ook niet, maar het uitrekenen wel. Ze doet nu een mbo opleiding tot laborant, een 'reken' opleiding, maar het enige wat ze leuk vindt. De instaprekentoets heeft ze zwaar onvoldoende gemaakt, omdat ze geen gebruik mocht maken van haar verklaring (rekenmachine en extra tijd of aangepaste toets). Morgen overleg op school over de consequenties...

Moet zij dan een opleiding kiezen die ze niet leuk vindt alleen omdat ze een rekentoets niet kan maken? Dat is toch te gek voor woorden!